@Sarveil: dokładnie, inne tarcie, w dodatku na moto trzeba umieć hamować, większość samochodów ma abs-y, esp i inne systemy czego nie można powiedzieć o motocyklach. Różnice przy hamowania ogarniętego motocyklisty a świeżaka są bardzo duże. Samochody tak nie odstają.
@hadrian3: motocykle też mają te systemy, tak samo jak start stop i dwusprzeglowe skrzynie biegów. Nowoczesne motocykle mają większość systemów co w autach.
@bogdantestowy: ja wiem że nowe mają, ale w kilkunastoletnich tego nie znajdziesz. ABS w samochodach jest obowiązkowy od dawna w motocyklach od 2013 dopiero.
@hadrian3 @alibaba36 przecież siła tarcia nie zależy od powierzchni styku, a od nacisku. Liczba opon nie ma znaczenia. Mniejsza masa w przypadku motoru zmniejsza siłę tarcia, a do tego trzeba kontrolować hamowanie, aby nie przekoziolkowac. Dodatkowo naciskanie przedniego hamulca zmniejsza tarcie tylnej opony.
@kronikary: przeczepność pojazdu zależy od powierzchni
Szerokość opony ma także duży wpływ na drogę hamowania. Zbadało to ADAC. Eksperyment pokazał, że Volkswagen Golf użyty do eksperymentu z oponami 225/40 R18 potrzebował średnio prawie 2 m mniej do zatrzymania ze 100 km/h niż z ogumieniem 195/65 R15
@hadrian3: to jest diametralnie inna opona. jak chca je porownywac to niech wybiora taka sama wysokosc sciany bocznej ktora ugina sie podczas hamowania
a teraz fun fact przyczepnosc pojazdu nie zalezy od powierzchni styku - podobnie jak sila hamowania w ktorej nie maja znaczenia wielkosci klocka i tarczy, a nawet masa pojazdu
co smieszniejsze, wraz ze zmiana szerokosci opony, powierzchnia styku nie zwieksza sie. zmienia sie wylacznie ksztalt odcisku - dlatego
@hadrian3: można, chyba że ograniczamy się do polski gdzie króluje gruzowisko motocykli zabytkowych
@alibaba36: *liczbę opon
@alibaba36 przecież siła tarcia nie zależy od powierzchni styku, a od nacisku. Liczba opon nie ma znaczenia. Mniejsza masa w przypadku motoru zmniejsza siłę tarcia, a do tego trzeba kontrolować hamowanie, aby nie przekoziolkowac. Dodatkowo naciskanie przedniego hamulca zmniejsza tarcie tylnej opony.
jak chca je porownywac to niech wybiora taka sama wysokosc sciany bocznej ktora ugina sie podczas hamowania
a teraz fun fact
przyczepnosc pojazdu nie zalezy od powierzchni styku
- podobnie jak sila hamowania w ktorej nie maja znaczenia wielkosci klocka i tarczy, a nawet masa pojazdu
co smieszniejsze, wraz ze zmiana szerokosci opony, powierzchnia styku nie zwieksza sie.
zmienia sie wylacznie ksztalt odcisku - dlatego
wiesz jak wyznacza sie sile nacisku?
jak masz szersza opone to masz szersza opone i tyle. nie znaczy to ze daje wieksza powierzchnie styku z podlozem