Wpis z mikrobloga

Zasada pojedynczej odpowiedzialności ( ͡° ͜ʖ ͡°) (ang. single responsibility principle) – zasada mówiąca, że nigdy nie powinno być więcej niż jednego powodu do istnienia klasy bądź metody.

Zasada została sformułowana po raz pierwszy przez Toma DeMarcooraz Meilir Page-Jonesa pod nazwą zasady spójności, a spopularyzowana i podana w obecnym brzmieniu przez Roberta C. Martina w artykule "Principles of Object Oriented Design" oraz książce "Agile Software Development: Principles, Patterns, and Practices".

Zastosowanie zasady

Martin utożsamia odpowiedzialność klasy z powodem do jej modyfikacji. Możemy rozważyć moduł, który generuje i drukuje raport. Odpowiada on za dwa procesy, a tym samym mogą wystąpić dwa powody do jego modyfikacji. Po pierwsze, może zmienić się treść generowanego raportu, po drugie – format, w jakim jest on drukowany. Zasada pojedynczej odpowiedzialności mówi, że oba te procesy powinny być niezależne i zaimplementowane w postaci dwóch oddzielnych klas lub modułów, które komunikują się ze sobą za pomocą publicznych interfejsów.
Zobacz też

SOLID – S w SOLID oznacza zasadę jednej odpowiedzialności. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#unity3d
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

zasada mówiąca, że nigdy nie powinno być więcej niż jednego powodu do istnienia klasy bądź metody.


@024_: matko jakie to jest bzdurne, to tylko rozwiązuje problemy które stworzyły języki zaprojektowane po to żeby swoją składnią narzucać modelowanie obiektowe
  • Odpowiedz