Wpis z mikrobloga

Poleci ktoś może jakiś artykuł, gdzie jest dobrze wytłumaczone pod kątem fizycznym jak ilość zębów na aktualnym przełożeniu wpływa na "lekkość" pedałowania? W necie znalazłem masę artykułów o napędach rowerowych, kasetach itp, w których tylko pełno liczb jakie to występują w zębatkach, ale nigdzie nie ma dobrze powiedziane czemu tak w zasadzie jest. Wykminiłem coś sam, ale fajnie by było znaleźć potwierdzenie. #rower
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@aski: przelozenie. majac zębatkę z przodu 32 i z tylu 32 masz przełożenie 1. Oznacza to ze 1 obrot korbą to jeden obrót kołem. Mając z przodu zębatkę 32 z tylu 16 masz przełożenie 2. 1 obrot korby dwa obroty kołem.
Ot cała magia. im nizsze przelożenie tym lżej.
W szosie przy korbie 34-50 i kasecie 11-25 zakres przelożen to 1.36 - 4.55.
  • Odpowiedz
@Hipodups: oo dzięki, ma to sens. Chyba coś "kliknęło" :D
@xolox: hmm próbuję wykminić i nie bardzo wiem jak ramię siły ma zastosowanie w przypadku przełożeń. Z tego co rozumiem to wszystko się opiera na zasadach ruchu obrotowego.
  • Odpowiedz