Na wstępie wytłumaczę się, że nie znam się na tym jeszcze nic a nic, więc wybaczcie jeżeli będę prawił jakieś głupoty. ( ͡°͜ʖ͡°)
Rzuciły mi się gdzieś w oczy artykuły o tym jak stworzyć własną kryptowalutę na bazie (w sieci?) ethereum. Potem zrozumiałem, że to w sumie taki jak by globalny program z rozproszonym wykonywaniem? nazwany smart kontraktem. I ten program (jego "instancja"?) np. zawiera wszelkie informacje o np. wszystkich portfelach i ich saldach. Dobrze myślę?
I jeżeli dobrze myślę, to każdy (zależy na co program pozwala) może wywołać te publiczne funkcje, które nie muszą mieć nic wspólnego z kryptowalutą czy przesyłaniem jej wartości między portfelami.
I teraz rodzi mi się pytanie. Skoro transfer między portfelami ileś tam kosztuje i wg. tego ile kto chcę dać tak górnicy to "wykonują". to tu rozumiem działa dokładnie tak samo? Czyli chcąc wykonać jakąś funkcję (np. zwracającą jakąś wartość) potrzebuję górników? czy jednak sam to wykonuję?
Może funkcja czytania nie jest właściwą funkcją, ale np. ta funkcja będzie wykonwyała jakąś operację na smartkontrakcie to pytanie jak wyżej, potrzebuję coś płacić aby to się wykonało?
Dobra nie wiem czy wiecie o co mi chodzi. Chcę wiedzieć po prostu jak to działa w praktyce ( ͡°͜ʖ͡°)
Może inny, dość abstrakcyjny przykład, tworzę smartkonrakt który jest pewnego rodzaju grą, i są funkcje które użytkownik może wykonać zmieniając stan gry. to chcąć go wykonać musi posiadać ETH i płacić z to?
@Mutare_mundi: No niestety, operacje na łańcuchu są drogie. A jak jeszcze jakiś kontrakt nie jest zoptymalizowany, to byle akcja potrafi kosztować kilkanaście lub kilkadziesiąt dolków (przykładowo kontrakt Uniswapa z airdropem to był koszt ~50-60 dolków za sam odbiór ich tokenów, a potem jeszcze trzeba było robić swapa na ETH, czyli kolejny kontrakt i kolejne kilkanaście dolków w plecy - niemniej opłacało się, bo to było kilka tysięcy złotych za free).