Wpis z mikrobloga

Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzycznym McDonald's "I'm loving it", z melodią na 5 nutek: "pa ra pa pa pa" ("ba da ba ba ba") i kto za nim stoi. Nie wiem czy wiecie, ale Justin Timberlake i Pharrell Wiliams też maczali w nim paluchy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W skrócie, w 2003 roku McDonald's przeżywał ostry kryzys i potrzebował wprost marketingowego cudu, aby odwrócić zły trend. Firma zwróciła się wtedy do 14 agencji z prośbą o pomysły. Na ten najgenialniejszy wpadli w Niemczech, konkretnie w niewielkiej wtedy agencji Heye & Partner, zarządzanej wówczas przez charyzmatycznego lidera Jürgena Knaussa. To tam narodził się slogan "ich liebe es", który przetłumaczony został na inne języki, w tym angielski "I'm loving it".

Mając slogan, Heye & Partner zwróciła się do studia Mona Davis Music, z prezesem Tomem Batoyem na czele, któremu dziś przede wszystkim przypisuje się autorstwo rozpoznawalnej na całym świecie melodii. Batoy podobno usłyszał "ba da ba ba ba", kiedy melodię tę zanuciła nieznana wokalistka w studiu muzycznym, podśpiewując sobie ją pod nosem. Fajny z niego autor ( ͡° ͜ʖ ͡°) McDonald's pokochał te sylaby dopiero wtedy, kiedy artysta Butch Steward wraz z synem zaśpiewali je na żywo podczas dwóch oddzielnych występów na jednym koncercie, uświadamiając dyrektorów sieci fastfoodu, jak bardzo "ba da ba ba ba" można umuzykalnić.

McDonald's zakochał się w melodii i sloganie tak bardzo, że zainwestował w sumie 1,4 miliarda (!) dolarów w kampanię reklamową, która miała przybliżyć nowy slogan i dźwięk odbiorcom na całym świecie. Justin Timberlake zaśpiewał (dostał za to 6 milionów dolarów, dziś w wywiadach mówi, że żałuje tego dealu), a Pharrell Williams wyprodukował pełny singiel pt.: "I'm loving it". Piosenka bardzo wzmocniła efekt marketingowy. McDonlad's rozpoczął w 2003 roku kampanię reklamową z 5 reklamami, w 11 różnych językach. Jedna z pierwszych reklam z głosem Timberlake'a i rapsami od Pusha T (Clipse) wyglądała - i brzmiała - tak. W wywiadzie w 2016 roku Pusha T mówił, że to on stoi za legendarnym sonic logo McDonald's, na co niemiecka agencja zareagowała słowami: "to jest #!$%@? niedorzeczne". ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W efekcie kampanii i najdłużej nieprzerwanie funkcjonującego sloganu marketingowego, melodia "pa ra pa pa pa" / "ba da ba ba ba" jest obecnie najlepiej rozpoznawalnym dźwiękiem reklamowym na planecie, bardziej niż "tuu ri ru rii ru ri riiiii" Family Frost (te żółte ciężarówki z lodami co pamiętacie z dzieciństwa) ( ͡ ͜ʖ ͡)

Część z Was może mnie kojarzyć jako twórcę intra muzycznego dla Kanału Sportowego. Zajmuję się tzw. audio brandingiem, to znaczy komponuję oryginalne "dżingle" (sonic logo / audio logo), które działają marketingowo dla marek i instytucji. Nie jestem ani po szkole muzycznej, ani po studiach marketingowych ( ͡° ͜ʖ ͡°) Tworzyłem jednak m.in. dla takich marek jak Brand 24, portal NaszeMiasto.pl, Tour de Pologne, Teatr 6. Piętro czy Nutridome.

Dajcie plusika, jeżeli bylibyście chętni na poznanie kolejnych ciekawostek dotyczących tego, dlaczego kultowe dżingle firm brzmią jak brzmią i jaka stoi za nimi historia.

Zapraszam Was także do obserwowania mnie na Wykopie, bo tak czy owak, będę takie info tutaj wrzucał częściej :)

Pa ra pa pa pa!

#reklamy #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #mcdonalds #soundize #audiobranding
ahura_mazda - Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzy...

źródło: comment_16200134979NjrqcvJ5lfX4Kx0vdej6b.jpg

Pobierz
  • 187
@ahura_mazda O kurde, Miras, ale wejście! Sonic branding i szerzej - marketing zmysłów to jest totalnie fascynujący temat. Wrzucam do obserwowanych i liczę na wołanko do kolejnych wpisów.

Jakby Ci brakowało pomysłów, to proponowałbym:
- temat oddziaływania muzyki na ludzi
- historia logo dźwiękowego T-Mobile
- sposoby i zakres zastrzegania logo dźwiękowych.
@max1983 Nijak się nie przekłada. To raczej się nie zdarza, żeby w wyniku atrakcyjności kampanii reklamowej ludzie tłumnie walili do sklepów i zaznaczali w ankietach, że ze względu na reklamę dokonali zakupu. Tym bardziej się to nie dzieje, kiedy kampania jest #!$%@?ąca i słaba merytorycznie.

W ogóle warto też chyba powiedzieć, że duże brandy nie mają kłopotów z rozpoznawalnością. Reklamy pełnią dla nich rolę odświeżającą, oglądasz mecz, widzisz reklamę Visa na bandach,
@Nowosielskaaasia: Calgon jest jednym z tych przykładów, które przedstawiam klientom podczas rozmów o audio brandingu. To prawda, że melodia wryła się w pamięć mocno, ale głównie dlatego, że reklama była nadawana w TV non stop. Każda muzyka, jeżeli jest wielokrotnie powtarzana, w końcu "wwierca się" w głowę, jest to tzw. "earworm".

W Polsce na pewno rozpoznawalne są jeszcze takie melodie połączone ze sloganem jak "Przebojowe warzywa Bonduelle" czy "Codziennie niskie ceny"