Wpis z mikrobloga

Każdy już napisał swoje, to i ja muszę. Po 10h gry mam parę opinii i zarzutów, które postaram się naświetlić.

Cyberpunk 2077 czyli najlepsza gra z najgorszym designem

O bugach nie będzie. Chyba każdy rozsądny człowiek zgodzi się że ta gra w tym stanie nie miała prawa wyjść. Już we wrześniu zamiast przenosić ją na listopad a potem grudzień, należało przenieść ją na marzec-maj 2021. Fakt że nie było kopii recenzenckich na current-geny i że nikomu nie pokazano jak to wygląda na tych sprzętach zakrawa na oszustwo.

Ja jednak skupię się na decyzjach dotyczących samego designu niektórych elementów gry, a raczej chyba ich braku i zapachu amatorki unoszącego się nad nimi. Mam bowiem nieodparte wrażenie że o ile w CDP pracują świetni graficy, muzycy, scenarzyści i po prostu wszelkiej maści artyści, o tyle brak tam ekspertów od tego jak... robi się gry.

Mapa

Twórcy stanęli przed decyzją jak rozwiązać kwestie mapki i wybrali chyba najgorsze możliwe rozwiązanie. Można było zrobić nudne asasinowe odkrywanie waypointów czy innych wież. Można było odkrywać kolejne dzielnice wraz z rozwojem fabuły. Można było mieć całą mapę odkrytą, ale znaczniki aktywować kiedy wykonujemy coś, np. kontaktujemy się z lokalnym fixerem. Zamiast tego dostajemy dosłownie WSZYSTKO na mapie praktycznie od początku. Przecież to jest dramat. Cała mapa zasrana znacznikami, jakieś bary, miliard znaków zapytania. Do tego mapa sama w sobie jest totalnie nieczytelna. Kto to zaakceptował, kto na to wpadł? To zabija cały fun eksploracji świata, zamiast naturalnie odkrywać jakieś rzeczy, po prostu można jeździć od znaku zapytania do znaku zapytania jak bot. Powiecie - w Wiedźminie było to samo. Niby tak, ale dużo rzeczy pojawiało się dopiero po przeczytaniu lokalnej tablicy ogłoszeń, przez co iluzja odbywania jakiejś podróży była dużo większa. Tu nie wiadomo w sumie za co się brać, co jest ważne, a co jest jakimś generycznym syfem.

Kreacja swojej postaci

Jak na grę której jedną z głównych osi marketingowych był wygląd, style itd. to jest to jakiś żart. Już sam kreator jest taki sobie, niby fajny, ale jednak nie do końca. Można wybierać różne nosy, uszy, usta itd. ale co z tego, skoro nie można ich modyfikować jak się chce. To jednak pikuś. Samych opcji tatuaży jest chyba ze 4, no śmieszne to jest. Myślałem sobie okej, jest tego mało bo potem w grze sobie możesz modyfikować postać. Takiego wała. Nie ma fryzjera i zmiany zarostu, coś co nawet w Wieśku było. Przecież to jest jakiś żart. Pojeździłem też po sklepach z ciuchami i zauważyłem, a raczej nie zauważyłem żeby dało się obejrzeć jak będziemy w czymś wyglądać zanim to kupimy, co widzieliśmy na jednym z gameplayów i to sprzed roku. Ciuchy też mają statsy (nie wiem po co) przez co albo biegamy ubrani jak pajac, albo mamy mniejszy pancerz bo marynarka którą mamy ma mniejsze statsy niż cośtam. Swoją drogą koszulka potrafi mieć lepszy pancerz niż kamizelka taktyczna XD Gatunek cyberpunka daje gigantyczne możliwości, które tutaj nie zostały wykorzystane nawet w małym procencie. Czemu nie moge sobie zrobić 2 kolorowych oczu, metalowej ręki i wyglądać jak jakiś porypaniec z Maelstrom? Nie wiem. Pewnie będziemy mieli coś dodawane w DLC, ale na ten moment to jest troche śmiech na sali, reklamujesz grę, gadasz o tym edytorze, a potem w sumie niewiele z tego wynika. Możesz modyfikować wielkość siuroka co oprócz wzbudzenia uśmiechu nic nie robi, zamiast dać jakieś inne ficzersy.

Menusy i systemy

Już w Wiedźminie 3 menusy były słabe i zmieniane w patchu. Tu na 100% będzie to samo. Menusy są tak nieintuicyjne, informacji jest tak dużo że serio nie wiem kto o zdrowych zmysłach to zatwierdził. Dostałeś "drzazgę" którą musisz shackować? Znajdujesz ją w inwentarzu, ale nie możesz tego zrobić stąd, musisz wejść do menu i pod dziennikiem masz zakładkę drzazgi. Super, 3 minuty straciłem na szukanie. Chciałbyś sobie jakoś posortować zadania? Po co to komu. Plecak? Zapełniony toną syfu, który zbierasz z każdego wroga. Kto do ciężkiej cholery wpadł na pomysł że dwa identyczne karabiny identycznych wrogów różnią się statsami i podnosisz je osobno? Potem chodzisz z 20 karabinami w plecaku, immersja over 9000 XD Ilość zbieranego badziewia przeraża, dobrze że przynajmniej jest opcja sprzedania śmieci. Crafting? Jest, tylko że szkoda że nie wiadomo o co w nim do końca chodzi bo menu od razu zniechęca. Ogólnie ilość informacji na ekranie to jest często dramat, tu ktoś pisze, tu ktoś dzwoni, tu gra ci coś tłumaczy, idzie dostać jobla. To jaka to jest amatorka widać na stacjach radiowych - zamiast móc je przewijać kółkiem myszy czy przyciskiem, musisz wejść w osobne menu XD

Dobra XD kończę tą ścianę. Mam nadzieję że przynajmniej część z tych rzeczy zostanie zmieniona lub naprawiona w patchach albo DLC (bugi to rzecz oczywista i IMO Cedep powinien wydawać patche codziennie choćby naprawiały 1% błędów, żeby pokazać że im zależy). Czy tak będzie? Zobaczymy ¯\_(ツ)_/¯

#cyberpunk2077 #gry #cdprojektred #konsole #pcmasterrace
Pobierz Kozajsza - Każdy już napisał swoje, to i ja muszę. Po 10h gry mam parę opinii i zarzu...
źródło: comment_1607678979v7Usb8JzbOJb7rU66If896.jpg
  • 20
widać na stacjach radiowych - zamiast móc je przewijać kółkiem myszy czy przyciskiem, musisz wejść w osobne menu XD


@Kozajsza:
Ja miałem takie WTF czemu koło wyboru broni czy właśnie zmiana stacji radiowej to otwarcie tego menu, najechanie na daną opcję i WCIŚNIĘCIE PRZYCISKU. W dosłownie każdej grze w jaką grałem wystarczyło zwolnić przycisk odpowiedzialny za otwarcie koła.
@Kozajsza: To miejsce gdzie są "drzazgi" faktycznie ciężko znaleźć od razu, ale wydaje się spoko, bo łatwo tam wejść od razu z menu.

Nie wiem jakim cudem grałeś 10 godzin i nie zauważyłeś, że cała mapa nie jest otwarta, bo ja po 2 wjechałem na jakiś most na którym wyświetliło mi się, że jeszcze za wcześnie żeby tam trafić.

Grałeś w Wiedźmina? Borderlands? Destiny? I dziwisz się, że można 20 karabinów
@Kozajsza: a ja się nie zgodzę z tobą. Uważam że skupiłeś się na detalach, oczywiście jest to kwestia indywidualna, ale np dla mnie rzeczy które ty wymieniłeś jakoś istotne oraz wpływające na rozgrywkę dla mnie za niezauwazalne.

Mapa.
Oczywiście nie sposób się nie zgodzić, że zakryta mala dane większą frajdę z odkrywania niż odsłonięta, ale uważam, że przy tak rozbudowanyn mieście, nie podanie konkretnych lokalizacji spowolniłoby te grę do granic możliwości.
Ja ograłem ok 5-6 godzin poza kilkoma drobnymi glitchami nie zauważyłem żadnych bugów, jeszcze ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@Annaroth: Ja miałem jeden przez który musiałem cofnąć save o jakieś 3h do tyłu :/

Ale nie będe spoilował bo to było po misji z wątku głównego, niestety bug którego ciężko od razu zauważyć, a potrafi wkurzyć i totalnie zniszczyć frajdę.
@Kozajsza: wyobrażam sobie.

Ja pobrałem pirata aby sprawdzić czy i w jakiś stanie będzie mi to śmigać. Śmiga sprawnie, znacznie lepiej niż zakładałem, poza tym gra jest świetnia także dzisiaj wlatuje oryginał. Tak więc będę musiał pewnie zacząć zabawę od nowa, ale coz ¯\_(ツ)_/¯
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Kozajsza: Do listy dorzucę jeszcze od siebie inteligencję npców, a w zasadzie jej brak. Idę, widzę, że gangusy kogoś zabiły. Podchodzę, zbieram loot leżący centymetry od gangstera - zero reakcji. Za to po chwili zaskakuje tygrysom tryb "on tu stoi ponad 30 sekund, zróbmy mu z dupy średnią hawajską". No i to przenikanie przez npców, no immersja pierwsza klasa.
Dostałeś "drzazgę" którą musisz shackować? Znajdujesz ją w inwentarzu, ale nie możesz tego zrobić stąd, musisz wejść do menu i pod dziennikiem masz zakładkę drzazgi


@Kozajsza:
Myślałem, że to ja jestem jakiś #!$%@?, że nie mogłem ogarnąć jak to zrobić. Menu postaci to chyba największa padaka - jak w tym się #!$%@? połapać? Miliard okienek, jakbym jakieś korporacyjne dane wpisywał.