Wpis z mikrobloga

@R187: Bardzo ładnie, ale właściwie nie całkiem rozumiem co by etycznie istotnego miało wynikać z zewnętrznej formy ludzkiej — na pierwszy rzut oka to po prostu bardzo słabe wnioskowanie asocjacyjne
  • Odpowiedz
Interpretujesz w takim razie „świętość życia” w bardzo dziwaczny sposób, większość ludzi to by nazwało po prostu „prawem do życia” i właściwie prawie wszystkie argumenty przeciw zabijaniu czegokolwiek mają coś o prawie do życia w konkluzji.


@Croce: tak, właśnie o tym mówię. Prawdo do życia wiąże się automatycznie z ochroną życia, a jeśli je chronimy, to musi być cenne samo w sobie - święte.

Natomiast owszem, istnieją argumenty przeciw aborcji,
  • Odpowiedz
@Croce: Skoro wygląda jak świnka czy królik to znaczy, że nie jest warte więcej niż świnka czy królik ponieważ nie nabyło jeszcze cech, które odróżniają człowieka od innych zwierząt.
  • Odpowiedz
@boyka7777: Nieuczciwe jest zakładać z góry, że twoje przekonania są prawidłowe, a jak ktoś twierdzi, że uważa inaczej, to "oszukuje sam siebie". Przekonaj mnie, że masz rację, zamiast udawać świętego.
  • Odpowiedz
Prawdo do życia wiąże się automatycznie z ochroną życia, a jeśli je chronimy, to musi być cenne samo w sobie - święte.


@KomosaBiala: Eeee, co? Z ochroną życia też się wiąże „umowa społeczna zaprojektowana pod kątem współpracy” — to też argument oparty na „świętości życia”? Strasznie te wszystkie pojęcia, których używasz są rozmyte — niby dla mnie znajome, ale używasz ich w nietypowym znaczeniu

Mówienie o cywilizacji śmierci znowu odnosi się do wiary w wartość życia ludzkiego samego w
  • Odpowiedz
Skoro wygląda jak świnka czy królik to znaczy, że nie jest warte więcej niż świnka czy królik ponieważ nie nabyło jeszcze cech, które odróżniają człowieka od innych zwierząt.


@R187: Eee? Nie wiem nawet jak to skomentować.
  • Odpowiedz
Eeee, co? Z ochroną życia też się wiąże „umowa społeczna zaprojektowana pod kątem współpracy” — to też argument oparty na „świętości życia”?


@Croce: Ale ta umowa chroni życie z pewnego powodu (dla ułatwienia współpracy). Zaś "prawo do życia" implikuje, że każde życie zasługuje na ochronę samo z siebie, niezależnie od konsekwencji.

Akurat argument z „cywilizacji śmierci” się wiąże całkiem zgrabnie z umową społeczną


Rozwiniesz? Bo może nie do końca rozumiem
  • Odpowiedz
Nwm gdzie Cię uczyli obalania, ale ładnie by było chociażby znać podział na zabijanie i pozwalanie na śmierć i wyjaśnić czemu nie ma on tu zastosowania


@Croce: W tym samym sensie aborcja farmakologiczna nie jest zabijaniem. Zarodek zostaje po prostu odłączony od "kroplówki". Umiera z głodu, nie zostaje zabity.
  • Odpowiedz
Zaś "prawo do życia" implikuje, że każde życie zasługuje na ochronę samo z siebie, niezależnie od konsekwencji.


@KomosaBiala: Nie samo z siebie — w większości argumentów za prawem do życia, ono z czegoś wynika; tj. jest przywoływane z pewnego powodu.

Rozwiniesz? Bo może nie do końca rozumiem ten
  • Odpowiedz
Zarodek zostaje po prostu odłączony od "kroplówki"


@KomosaBiala: W tym przypadku akurat odłączenie od kroplówki, to spowodowanie śmierci celowym działaniem zorientowanym na pozbycie się zarodka; jak dla mnie to zabijanie a nie pozwalanie na śmierć. Zresztą nie znam zbyt wielu głosów w literaturze, które by skłaniały się do przeciwnego zdania
  • Odpowiedz
Eee? Nie wiem nawet jak to skomentować.


@Croce: Co jest nie tak z moim argumentem? Jeśli coś funkcjonalnie nie potrafi więcej niż świnka czy królik to czemu ma być warte więcej niż urodzony człowiek, który już potrafi?
  • Odpowiedz
Nie samo z siebie — w większości argumentów za prawem do życia, ono z czegoś wynika; tj. jest przywoływane z pewnego powodu.


@Croce: A gdy nie ma żadnego powodu, poza człowieczeństwem człowieka, to mówimy o świętości życia ludzkiego.

za
  • Odpowiedz
Jeśli coś funkcjonalnie nie potrafi więcej niż świnka czy królik


@R187: Przede wszystkim to nie pisałeś nic o „funkcjonalnym potrafieniu więcej”, tylko Twój argument to był obrazek z tym, jak wyglądają płody. Natomiast to, jak coś wygląda to jest generalnie słaby argument za/przeciw, bo po pierwsze nie bardzo widać jak tu cokolwiek miałoby wynikać, a po drugie jesteśmy raczej kognitywnie „uprzedzeni” do dość irracjonalnego preferowania pewnych form, więc nawet z
  • Odpowiedz
A gdy nie ma żadnego powodu, poza człowieczeństwem człowieka, to mówimy o świętości życia ludzkiego.


@KomosaBiala: Fajnie, tylko że — jak mowiłem — w tych argumetnach „prawo do życia” na ogół jest wnioskiem

Czyli argument równi pochyłej, bez wystarczającego
  • Odpowiedz
@R187:

Skoro wygląda jak świnka czy królik to znaczy, że nie jest warte więcej niż świnka czy królik ponieważ nie nabyło jeszcze cech, które odróżniają człowieka od innych zwierząt


Cumplu, wiele debilnych 'argumentów' spotkałem na Wykopie, i to dla poparcia różnych stanowisk, ale to, co napisałeś, plasuje się w ścisłej czołówce
  • Odpowiedz