Wpis z mikrobloga

Jedziemy dalej z tematami bezpieczeństwa na kolei. Dziś ściana tekstu ale jak kogoś interesuje to da radę, a jeśli nie - rzućcie plusem dla zasięgu.

Powiemy sobie dziś o tym kiedy i jaką próbę hamulców trzeba przeprowadzić w pociągu, żeby można było jechać dalej. To, co składa się na każdą z prób, wrzucimy innym razem.
Na pewno zauważyliście, że przez całą długość pociągu biegną dwa węże połączone z kolejnymi wężami od następnych pojazdów kolejowych. Jeden z nich jest czerwony, drugi zaś żółty jeśli chodzi o malowanie główki. Są to węże ze sprężonym powietrzem żółty jest przewodem zasilajacym a czerwony przewodem głównym hamulca.
Często zastanawiacie się pewnie dlaczego dojeżdżając do jednej stacji i na przykład zmieniając kierunek lub lokomotywę zaraz po doczepieniu tej nowej nie możecie kontynuować jazdy, tylko trzeba jeszcze poczekać kilka lub kilkanaście minut. Jest to związane tym że trzeba w pociągu przeprowadzić próbę hamulca.
Wyróżniamy dwa rodzaje: szczegółową i uproszczoną.
Probe szczegółową hamulca należy wykonać w kilku przypadkach :
- przed wyprawieniem pociągu ze stacji początkowej
ALE tu już mamy pewne odstępstwo. Mianowicie jeśli pociąg wyjeżdża na nową relację (czyli dostaje inny numer niż ten z którym przyjechał), ale nie był przeformowany lub nie były naprawiane żadne z urządzeń hamulcowych, a skład był poddany próbie szczegółowej w ciągu ostatnich 24h to wtedy możemy zrobić uproszczoną
- jeśli urządzenia hamulcowe nie były zasilone sprężonym powietrzem przez minimum 12 h
- jeśli do składu pociągu doczepiamy wagony, które będą stanowić więcej niż 50% składu (mamy 2 wagony, doczepiamy kolejne 3 i cyk - szczegółowa). Tutaj też jest ALE jeśli chodzi o ważność poprzedniej próby z ostatnich 24h
- jesli maszynista stwierdzi niedziałanie lub nie jest pewny hamulców
- po przeladowaniu przewodu głównego (czerwonego) i użyciu odluźniacza (To znaczy jesli ciśnienie było zbyt wysokie od ustalonego dla właściwego działania urządzeń hamulcowych. O tym może kiedyś.)
- podczas uproszczonej próby stwierdzono (uwaga tu zmiana od 01.01.2020), że hamulec pierwszego! lub ostatniego! wagonu lub członu zespołu trakcyjnego nie hamuje lub nie odhamowuje
- po naprawie urządzeń hamulcowych (wtedy szczegółową tylko dla tych urządzeń jeśli nie jest wymagana dla całego pociągu)
Ta próba trwa najdłużej, ale to wiadomo, można wywnioskować po samej nazwie. Sprawdzamy tutaj cały skład, każdy wagon i włączone urządzenia hamulcowe.
I możemy przejść do uproszczonej:
- nastąpiła ingerencja w przewód główny hamulca (czyli nawet zamknięcie i otwarcie takiego przewodu już sprawia że trzeba wykonać uproszczoną). Oczywiście tutaj też mamy pewne ALE. Jesli włączymy do pociagu z ważną próbą szczegółową wagony bez ważnej takiej próby lub jeśli nie były zasilane sprężonym powietrzem dłużej niż 12h to te wagony muszą przejść próbę szczegółową, reszta może śmiało mieć uproszczoną
- została zmieniona kabina sterownicza w lokomotywie
- analogicznie, jeśli urządzenia hamulcowe były niezasilane przed mniej niż 12h
- inny pojazd trakcyjny lub siec sprężonego powietrza były wykorzystane do zrobienia szczegółowej próby.
Mamy jeszcze przypadek ze spadkami i czasem przejazdu ale to rzadkość, nie mniej trzeba o nim pamiętać.
I ogólnie jeśli chodzi o wszystkie te przypadki mówiliśmy o przewodzie czerwonym i ciśnieniu związanym z tym wężem ale mamy jeszcze jeden przypadek gdzie ważny jest też wąż żółty.
- zamknięcie lub otwarcie przewodu zasilającego jeśli hamulce nastawione mamy na działanie R+Mg (czyli szybkodziałające i dodatkowo magnetyczne ze względu na ich działanie z tym przewodem o większym ciśnieniu niż w czerwonym)

Było co czytać, ale w sumie jak kogoś to interesuje to zleciało, co nie? Jeśli w tym temacie pojawią się jakieś pytania postaram się odpowiedzieć. Myślę że reszta braci kolejowej też poratuje gdybym ja nie był w stanie.

No to nic. Do pracy rodacy! OSTERWY na celowniku! \/
83 102 10:06 Poznań Główny - Częstochowa Str. 13:38
38 103 15:12 Częstochowa Str. - Poznań Główny 18:36
#atencyjnymaszynista #kolej #pkp #intercity #pkpintericty #podroze #poznan #czestochowa #100twarzykolejarzy #bezpieczenstwo #ciekawostki
P.....y - Jedziemy dalej z tematami bezpieczeństwa na kolei. Dziś ściana tekstu ale j...

źródło: comment_KKHfHADesIAyy6OMt43oWfJC1iNxqY9u.jpg

Pobierz
  • 9
  • Odpowiedz