Wpis z mikrobloga

Węgierski opozycyjny portal 444.hu opublikował "wycieknięte" nagranie z próby siłowego wyprowadzenia przez ochronę budynku telewizji publicznej opozycyjnego parlamentarzysty László Varju. Działo się to podczas grudniowych protestów, a dokładniej podczas próby wejścia posła do newsroomu w celu wygłoszenia postulatu protestujących na antenie po 24 godzinach okupacji budynku. Poseł trafił potem do szpitala z otarciami, nie odniósł jednak trwałych obrażeń.

Opozycja żąda dymisji szefa MSW, Sándora Pintéra twierdząc, że akcja musiała mieć zielone światło z góry. Nie znam się na tym, więc nie mnie oceniać, czy dzieje się na tym nagraniu coś skandalicznego, czy nie. Czy parlamentarzyście dzieje się krzywda? Czy można w ogóle wyprowadzać siłą posła? Nie wiem, ale na zdrowy rozum poseł nie może też wchodzić gdzie mu się podoba i ktoś musi mieć prawo go powstrzymać. W każdym razie - polecam w tej sprawie szczególną ostrożność, bo "Orban bije posła w budynku telewizji" to byłby przekaz wygodny dla opozycji, a niewygodny dla Fideszu, więc nie widać tu motywu.

Wrzucam ten wpis w innym celu. Jakkolwiek całe nagranie zostało sporządzone przez węgierską telewizję publiczną, to w państwowej TV (podaję za index.hu) pokazano tylko fragment z samotnym posłem leżącym na podłodze, bez ochrony.

Zabiegi tak jakby znane z Polski - władza dąży do tego, by pokazać za wszelką cenę, że "puczyści" są absolutnie nieniepokojeni i sami się z premedytacją kładą pod kamerami, mimo że nikt ich nawet nie dotyka. Nie ma nic bardziej niszczącego politycznie niż ośmieszenie.

PS: Trochę więcej informacji po angielsku:
https://index.hu/english/2019/01/05/public_media_mp_assaulted_leaked_video_varju_dk/?fbclid=IwAR0BO8Pb0GjTqYv5FbN2T660MJM5hI0EEgHZ5yrB5nh4APFgKuRNw5QkFNo

https://www.nytimes.com/2018/12/17/world/europe/hungary-lawmakers-assaulted.html

#postkomunistycznepanstwomafijne

#polityka #4konserwy #neuropa #wegry #protest #tvpis