Wpis z mikrobloga

Jestem nauczycielem matematyki i fizyki w Oslo, w jednym z najsłabszych liceów w mieście. Sporo uczniów ma gigantyczne – niewyobrażalne wręcz dla osoby postronnej – braki w arytmetyce oraz algebrze, a także dyskalkuliczne problemy z rozumieniem liczb i podstawowych operacji matematycznych. Pracuję w tym zawodzie od prawie dziesięciu lat, więc wiele już widziałem, mało co mnie dziwi, zbudowałem sobie pokaźny repertuar dydaktycznych metod na każdą okazję. Ale od czasu do czasu wciąż „dowiaduję” się od uczniów czegoś nowego.

Tłumaczę na tablicy procenty i obliczanie procentowej różnicy. To alternatywna klasa maturalna; kierunek uzupełniający po zawodówce dla osób, które wybierają się na studia. Okazuje się, że samo pojęcie różnicy jawi się niektórym dość zagadkowo. Nie potrafią go intuicyjnie połączyć z odejmowaniem.
– Dobra – mówię – zacznijmy od czegoś prostego. Ty masz dwadzieścia lat, a twój brat piętnaście. O ile jesteś od niego starsza? – pytam uczennicę.
– O pięć – odpowiada niepewnie, po dłuższej chwili namysłu.
– Zgadza się. Więc różnica między wami wynosi pięć lat, prawda?
– No... tak.
– A jak policzyłaś, że pięć?
– Jak to jak?
– Dodawałaś, odejmowałaś, mnożyłaś czy dzieliłaś?
– Dodawałam!
– Jak to dodawałaś? – teraz to ja się zdziwiłem.
– Zaczęłam od piętnastu i dodawałem po jednym, aż doszłam do dwudziestu.

Co oczywiście ma sens i arytmetyczny, i logiczny, tylko zaburza trochę dydaktyczny flow...

Po lekcji chcę podzielić się z kolegami historią o uczennicy, która odejmuje dodając, ale uprzedził mnie historyk, który przejęty opowiada już o swoim gogicznym odkryciu:
– Oni w ogóle nie rozumieją związków przyczynowo-skutkowych, chronologię mają w zupełnej rozsypce! Pytam ich o przyczyny kryzysu finansowego w 1929 r. Jeden odpowiada z mądrą miną: „Druga wojna światowa!”, a pozostali kiwają z zadumą głowami. Drążymy temat i nagle wychodzi na jaw, że niektórzy sądzą, iż okres powojenny był przed międzywojniem.