Wpis z mikrobloga

@jucio: to po prostu mi odpowiedz jaka siła działa na samolot, która sprawia, że koła stawiają opór. Przecież Ci już napisałem, że prędkości będą równe (prędkość kół i taśmy = nieskończoność), ale koła będą się poruszać szybciej. I tyle.
Generalnie pytanie jest źle sformułowane, ponieważ bieżnia nie może poruszać się z taką samą prędkością jak koła. rolki bieżni wykonują pełen obrót z jakąś częstością f1. Przy pracy silników, samolot będzie poruszał się do przodu względem nieruchomego punktu odniesienia, jak również względem powietrza.

Przy zachowaniu ciągu, który spowoduje, że samolot będzie stał w miejscu, koła samolotu i rolki bieżni będą miały tę samą prędkość obrotową, samolot wtedy nie wystartuje.

ALE jeśli samolot
prędkość samolotu 580km/h względem bieżni), to samolot raczej by wystartował. Nie wiem czy opony by wytrzymały takie tarcie, czy osie by się nie stopiły itd, ale do tego potrzebna jest wiedza z zakresu wytrzymałości tych części.


@shiverr: właśnie bardziej tu jest problem w wytrzymałości kół
I jeszcże jedna uwaga mały musiałby być przywiązany bo koła w samolotach nie są napędzane a ich ruch powodowany jest przez odpychanie się od powietrza, więc ruch pasa startowego nie wpływa na samolot wcale, jedynie koła będą się kręcić szybciej niż podczas normalnego rozpędzania.


@wkopywaczwykopywacz:

A to w dużych samolotach koła mają napęd?
@kebapf: Duży jest za ciężki żeby tak wystartować sięc nie ma sensu tego rozpatrywać, skoro i tak inny warunek powoduje źe nie zadziała, ponadto napisałem:

" bo koła w samolotach nie są napędzane a ich ruch powodowany jest przez odpychanie się od powietrza, więc ruch pasa startowego nie wpływa na samolot wcale, jedynie koła będą się kręcić szybciej niż podczas normalnego rozpędzania."

A nie "bo koła tylko w małych samolotach..."
no to pu #!$%@? wielkie pasy startowe jak można z rolek wg ciebie samoloty startować? I po co na lotniskowcach wyrzutnie samolotów skoro wystarczyłyby pasy. Do szkoły a nie na mirko.


@ethics: bo wylanie 3 km paska betonu jest xxx razy tańsze i prostsze od zrobienia 3 kilometrowej taśmy na rolkach która mogłaby poruszać się pod 400 tonowym samolotem

na lotniskowcach też o wiele droższe, ale tam i tak musiałaby być
@Marshall1337:
Samolot "odpycha" się od powietrza, nie od podłoża

stojący samolot pracującymi silnikami jest w stanie zepchnąć z pasa za nim samochód tak, że ten wielokrotnie koziołkuje,
samolot wtedy stoi w miejscu, bo ma koła zablokowane hamulcami

bez hamowania zacznie jechać do przodu
czy pod spodem jest beton czy taśma nie ma znaczenia, bo koła są luźno, nie zahamowane
równie dobrze mógłby je mieć wysunięte w czasie lotu, silniki dalej "odpychają"
@wkopywaczwykopywacz @Leniek @wczoraj @StaraSzopa @mafiozorek @SzkolneKontoWykopowe @berti
@spere:
Nie poleci. Samolot aby wystartować musi się poruszać. Aby się poruszać muszą mu się obracać koła. Jeżeli obrót kół jest niwelowany przez taśmę to samolot stoi w miejscu i nie może wytworzyć siły nośnej.
To w jaki sposób jest napędzany nie ma żadnego znaczenia.

Niektórzy sugerują, że samolot nie potrzebuje kół bo jest napędzany silnikami odrzutowymi. Takeoff speed boeing 747 to 290 km/h.