Wpis z mikrobloga

Niedawno można było przeczytać o sporych problemach Stoic Studio:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2017-01-09-we-set-out-to-make-this-trilogy-we-cant-leave-the-story-unfinished

a dziś, zupełnie niespodziewanie ruszył ich kolejny Kickstarter, który pomoże sfinansować Banner Sagę 3:
https://www.kickstarter.com/projects/stoic/banner-saga-3/

Może i uda im się zebrać kasę, ale za dobrze to nie przędzą.

#gry #rpg #crpg #pcmasterrace #bethesdasucks
  • 17
@Lisaros: No ja słyszałem, że dwójka była dużo lepsza niż jedynka, ale zwyczajnie większość straciła zainteresowanie. Widać pierwszą część kupili w ciemno widząc przyjemną dla oka grafikę, ale okazało się, że to gra nie dla nich.

@sejsmita
Ty zdaje się przeszedłeś obie części więc na pewno ten news cię zainteresuje. Jestem ciekaw twojego komentarza.
szkoda ich, no ale ponoć dwójka urywała się gwałtownie z myślą o kolejnej części, a tego gracze (zwłaszcza ci z kickstartera) nie lubią.


@Lisaros: To nie do końca tak. Jedynka kończy się wręcz podręcznikowo spektakularnym finałem, który oczywiście nie zamyka historii, ale odnośnie przyszłych losów ujawnia bardzo mało. Stąd gracz ma wrażenie niejako zamkniętej całości. Też konstrukcja ma duże znaczenie... spoiler poniżej, nie za duży i banalny do przewidzenia, ale jednak:
@Bethesda_sucks: Swoją drogą ciekawe jak skończy to studio. Pokłady zaufania i nadziei mam ogromne względem nich, ale rzeczywistość bywa brutalna. Datę wydania podali na grudzień 2018, czyli pewnie pierwszy kwartał 2019. :)
Już mają 1/4 kwoty, w 40 dni powinni uzbierać jej wielokrotność, ale... wizerunkowo wygląda to tragicznie. Wielu ludzi wyciągnie z tego wnioski. Ciekawe jakie będą konsekwencje?
Ty śledzisz takie akcje uważnie, co sądzisz?
@Bethesda_sucks: Kurcze, dla mnie to jest akurat smutne. Banner Saga była orzeźwieniem, niesamowity styl, klimat, bohaterowie, i gra kończy znowu starając się o dofinansowanie. Dla mnie tytuł ten jest nieporównywalnie lepszy od PoE, Divinity i wielu innych gier z KS.

@Lisaros: Dwójka rzeczywiście miała cliffhanger, który zostawiał gracza z pytaniami, co nie zmienia faktu, że ciężko było się od niej oderwać i każda godzina spędzona przy niej była tego warta.
@sejsmita: Raczej nie skończy dobrze ;)
Jeśli wierzyć artykułowi... porównałem sobie to z danymi steamspy i rzeczywiście.

Banner Saga sprzedało ponad 500k (+ finanse z kickstartera);
Banner Saga 2 zaledwie 70k.

Spadek ponad 400k graczy jest nie do nadrobienia. Więc Kickstarter ulży im tylko w cierpieniach, ale nie widzę, żeby trójkę nagle kupiło kolejne pół miliona graczy. Zwłaszcza, że media nie zaangażują się w równym stopniu co przy jedynce (która była
@Darnath: Pewnie masz rację. Pytanie czy studio wytrzyma. Wielokrotnie na forach natykałem się na posty ludzi piszących, że mają w dupie epizody, kupią jak wyjdzie całość. Tylko na ile to jest szczere, trudno powiedzieć. Z kolei gdzie indziej czytałem :) że efekt kickstartera jest jednorazowy i nie sprawdza się przy większej ilości części. Może tu jest pies pogrzebany. Tyle nagród i wyróżnień i jak krew w piach.

Ale najważniejsze żeby skończyli
@sejsmita: I ten dysonans... z jednej strony tytuł karmi cię pięknymi krajobrazami, piękną ścieżką dźwiękową i taką, wręcz bajkową historią, gdzie rodzina ucieka przed niebezpieczeństwem.

Z drugiej na każdym kroku masz desperację, co chwilę ktoś w Twojej karawanie umiera, bohaterowie, którzy wydają się niezniszczalni, giną w błahy, często nieodpowiedzialny sposób. Wszystko jest skąpane w smutku, i naprawdę w tych kilku godzinach (bo to nie są wybitnie długie gry) czuje się to
@Darnath: O tak, zdecydowanie nastrój w TBS jest kapitalnie stworzony, szczególnie w jedynce. Morale spada, jedzenia nie ma, ludzie umierają. A jak w końcu dobrniesz do wioski, to nie wiesz czy kupić jedzenie i ile, a może rozwinąć bohaterów. Czy nie zabraknie punktów? Ciągłe dylematy, niby skromne, a wciągają jak bagno. (to chyba te ciągłe wybory częściowo odstraszyły graczy)
Jeszcze relacje bohaterów. Jak policzyć, tego jest naprawdę bardzo mało: jakaś lokacja
Swoją drogą ciekawe jak skończy to studio.


@sejsmita: Podzielam zdanie Darnatha, wygląda to raczej na desperację z ich strony. Wystarczy przeczytać pierwszy zalinkowany przeze mnie artykuł:

"We were quite exhausted at the end of The Banner Saga," he continues. "Running a Kickstarter campaign is extremely demanding. There's the setup portion, there's running it for the month, and then for the rest of the development you're supporting that community, answering questions, giving
@Bethesda_sucks:

Przy dwójce myśleli, że KS jest niepotrzebny, nie docenili szumu medialnego wokół tytułu


Ciekawe jak zareagowaliby gracze? Czy nie byłoby czegoś w stylu: "Ale jak to tak? Dostaliście pieniądze, zrobiliście grę, zarobiliście sporo pieniędzy i teraz przychodzicie znowu?". Może ja źle rozumuję, ale osobiście wkurzyłbym się gdyby ktoś mnie tak potraktował.

Fakt, że przyczyny porażki, jakie podają brzmią bardzo słabo. Jakbym dziecka słuchał. Z drugiej strony z powodu tej naiwności
Może ja źle rozumuję, ale osobiście wkurzyłbym się gdyby ktoś mnie tak potraktował.


@sejsmita: Niby tak, ale z drugiej strony wiele firm tak robi, choćby inXile czy Double Fine, którzy zlewali malkontentów i dalej robili swoje. No i to jest indywidualna sprawa każdego potencjalnego klienta czy złoży pre-order czy nie więc jak problemu nie widzę. Ja sam wsparłem inXile gdy rozpoczynali kampanie Tormenta i Bard's Tale (po całkiem udanym moim zdaniem
@Bethesda_sucks: W sumie jeśli potraktować crowdfunding jako rozwinięcie kompetencji ministerstwa kultury, które wspiera wartościowe treści bez względu na zysk... xDDD W każdym razie w przypadku takich produktów, jak TBS.

Też może, baardzo może, kiedy Stoic zakończy trylogię zadziała jakiś magiczny mechanizm, jak w przypadku "Łowcy androidów", który dopiero po latach stał się kultowy.

Niby tak, ale z drugiej strony wiele firm tak robi, choćby inXile czy Double Fine, którzy zlewali malkontentów
@Lisaros: Ta kwota to i tak ułamek ich wydatków, jak przebiją ich pierwszego KS to można będzie pogadać ;P. Ewidentnie ostro zaniżyli koszty byle zostało to sfinansowane i byle dostali zastrzyk gotówki, a jak przy okazji uzbierają coś więcej to nic tylko się cieszyć. Przypływ gotówki raczej dość szybko ustanie, a do tego już jutro wystartuje KS (albo Fig) Pillars of Eternity 2 i będą sobie podbierać klientów.
@Bethesda_sucks: taki był chyba zamysł Stoic, by wystartować przed Obsidianem i zgarnąć szybko konkretną kwotę. Zresztą niejako mają ku temu dobry powód, w końcu prowadzą kampanię pod hasłem: "wszystkie ręce na pokład, ratujmy Sagę i dewelopera!".

A Obsidian to co ma robić na Kickstart? Skosili już konkretny hajs z Pillowsów, mają środki na kolejną produkcję. Tutaj widzę raczej kampanię "gib moni!!" ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Bethesda_sucks: Też mi się wydaje to bardzo skromną kwotą, tym bardziej na dwa lata produkcji. Raczej zakładałbym, że mają pieniądze, tylko nie wiedzą czy im starczy. :) Ale porównanie do pierwszego TBS trochę nie na miejscu. Tam robili wszystko od podstaw, sam silnik to mnóstwo roboty.

@Lisaros: Fakt pojawianie się PoE na KS to jakaś kpina. Tę grę nadal sprzedają w jakichś kosmicznych, sprzedano grubo ponad 0.5 miliona egzemplarzy. Nie