Wpis z mikrobloga

Dalej jestem chory, ale można zrobić małą rekapitulację jadeitowego imperium na przykładzie trzech przedmiotów:

Na fotografii leopardy z brązu z grobu Liu Shenga. Zdecydowanie te figurki lądują u mnie w top 10 przedmiotów. Nie wiem dlaczego. Oryginalny pomysł na cętki ze srebrnymi kółkami na czarnej mozaice. Łapy i pazury przypominające gotyckie rękawice płytowe i czerwone oczy. Łokcie ozdobione czarnymi liniami. Poza tym faktycznie artysta musiał widzieć wielkie koty, ponieważ ten po prawej spoczywa w tak naturalnej pozycji

Dzwony z brązu księcia Yi z Zeng 443 r.p.n.e. . Chińczycy byli tak wyrafinowani w tamtych czasach, że dzwony i muzyka urastała do wagi mistycznej i religijnej. Cały dokument o dzwonach

Zbroja z jadeitu. Przekleję stary wpis, bo jak pisałem jestem chory, ale tam są fotografie i artykuły.

W 1968 roku archeologowie odkopali grobowiec księcia Liu Szenga i jego żony Ton Wan. Podczas pogrzebu księcia w roku 113 roku p.n.e. do jego grobu złożono ponad 2800 różnych przedmiotów. Odkrycie potwierdziło stare legendy o szatach z jadeitu.

Chińczycy sądzili, że szaty z jadeitu w jakie ubrano księcia i jego małżonkę, miały magiczna moc, dzięki której ich ciała na zawsze pozostaną w nienaruszonym stanie. Mimo to książęca para zamieniła się we wnętrzu swych drogocennych zbroi w pył, ich szaty pogrzebowe zaś wyglądały jak sterta luźnych płytek jadeitowych. Aby odtworzyć pierwotny kształt jadeitowych futerałów, włożono do ich wnętrza manekiny.

Wspaniała szata księcia składała się z 2291 kawałków jadeitu połączonych złota nicią, o łącznej wadze 1110 gramów. Kawałki jadeitu zostały precyzyjnie przycięte, tak, że dokładnie pasowały do siebie, tworząc jednolita powłokę przypominającą zbroję rycerską.

Książka o znalezisku

#historia #gruparatowaniapoziomu #ksiazki #archeologia #chiny #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #smoczautopia #myrmekochoria
Pobierz myrmekochoria - Dalej jestem chory, ale można zrobić małą rekapitulację jadeitowego i...