Wpis z mikrobloga

Czy jest na sali ktoś z dziedziny pedagogiki specjalnej lub pracujący z dziećmi specjalnej troski, przedszkolu integracyjnym, szkole specjalnej itp.?

Zastanawiam się jak to jest z rozwojem dzieci w grupie integracyjnej. Dokładnie mi chodzi o dzieci, które najlepiej rokują, a są w grupie z dziećmi upośledzonymi. Czy na wczesnym etapie rozwoju nie zakłóca to w jakiś sposób ich rozwoju psychoruchowego, socjalnego? Dzieci naśladują zachowania innych dzieci, więc zamiast gnać do przodu, idą sobie wolniejszym rytmem, bo nie mają dobrych wzorców? Czy nie miałyby lepszych warunków ciągniete do przodu przez dzieci zdrowe (jeśli tylko minimalnie odbiega od nich np. wyglądem, sprawnością czy np. mową)? Jak to z tym jest?


#pedagogika #dzieci #psychologia #przedszkole wołam też #autyzm bo obeznani w temacie i #niepelnosprawni. #pytanie #kiciochpyta.
  • 7
@asema: pytasz o dzieci zdrowe w grupie integracyjnej czy dzieci z mniejszymy obciazeniami w grupie z tymi bardziej obciażonymi upośledzeniem czy tez opóźnieniem rozwoju?
@eRlak: O dzieci z mniejszymi obciążeniami, które są w grupach integracyjnych "na wszelki wypadek" typu wcześniaki, z chorobami wrodzonymi, które mogą przebiegać z zakłóconym rozwojem, z uposledzeniem fizycznym (np. brak nogi - proteza), po poważniejszych operacjach itp. Dzieci bez upośledzenia umysłowego, ale o niepewnym rozwoju w przyszłości (bo przez obciążenia nikt nie wie, co będzie w przyszłości).
@asema: grupa integracyjna to łączenie dzieci ze specjalnymi potrzebami kształcenia z ich zdrowymi rówieśnikami. Np w przedszkolu grupa specjalna to 10 zdrowo rozwijających się dzieci plus 5 z różnymi niepełnosprawnościami. A to co opisujesz to grupa specjalna.
@www_h: Masz rację... Niestety nie znam dobrze terminologii i podziałów grup. Oczywiście miałam na myśli funkcjonowanie tych dzieci w grupie specjalnej, w której brak dzieci zdrowych, dających wzorce do naśladowania.
@asema: Ja mam córkę z zaburzeniami rozwoju (podejrzenie autyzmu). Ogólnie mocno naciskaliśmy na grupę integracyjną i taką mamy. Ogólnie chyba duża rola w tym rodziców. To oni mogą naciskać o zmianę grupy. Aczkolwiek dzieci w grupach specjalnych raczej tam trafiają z poważnymi schorzeniami.
@asema: Wszystko zależy od dziecka. Na przykład dziecko z aspergerem może się odnaleźć w grupie integracyjnej, natomiast te z głębokim autyzmem może mieć problem. Dlatego w drugim przypadku zaleca się grupy specjalne (wyspecjalizowane w autyzmie).