Przedstawiam wizualizację rozpraszania pędu strumienia płynu na przeszkodzie. Poruszające się cząsteczki płynu w strumieniu wyhamowują na powierzchni nieruchomej, turkusowej przeszkody i tracą pęd. Utrata tego pędu w czasie jest właśnie miarą oporu. Celem wizualizacji jest przybliżenie jednego ze sposobów w jaki generowany jest opór (siła) dynamiki płynów. Podając za najlepszą, prawie jedyną w tej dziedzinie i nietuzinkową książką Sigharda Hoernera "Fluid-Dynamic Drag" (niezwykłe kompendium wiedzy, polecam!) opór generowany może być tak:
1. Pewna objętość płynu jest przyspieszana w kierunku zgodnym lub prostopadłym
do kierunku poruszania się ciała. (co właśnie jest artystycznie zwizualizowane)
2. Płyn zostaje wprawiony w nieregularny, turbulentny ruch.
3. W przepływie tworzy się regularna ścieżka wirowa. Symulację takowej przeprowadzałem i opisywałem w tym wpisie: Klik: ścieżka wirowa
4. Powstaje fala uderzeniowa związana z poruszaniem się ciała z prędkością większą od prędkości rozchodzenia się dźwięku w danym ośrodku.
5. Na powierzchni swobodnej zbiorników pojawiają się fale mechaniczne.
1. Pewna objętość płynu jest przyspieszana w kierunku zgodnym lub prostopadłym
do kierunku poruszania się ciała. (co właśnie jest artystycznie zwizualizowane)
2. Płyn zostaje wprawiony w nieregularny, turbulentny ruch.
3. W przepływie tworzy się regularna ścieżka wirowa. Symulację takowej przeprowadzałem i opisywałem w tym wpisie: Klik: ścieżka wirowa
4. Powstaje fala uderzeniowa związana z poruszaniem się ciała z prędkością większą od prędkości rozchodzenia się dźwięku w danym ośrodku.
5. Na powierzchni swobodnej zbiorników pojawiają się fale mechaniczne.
Czym jest opór jeszcze kiedyś opiszę. Dobranoc!
#python #mechanikaplynow #studia #nauka #science #gif #matematyka
PS To tak turbulentna dziedzina nauki, że podziwiam ją ogarniających! Powodzenia więc :-)