Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 38/???
Dornier Seastar
Wodnosamolot ogólnego przeznaczenia napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi zamocowanymi w gondoli ponad kadłubem skonstruowany głównie z materiałów kompozytowych. Pierwszy prototyp wykorzystywał metalowe skrzydła wzięte z modelu Do 28 i został oblatany 17 sierpnia 1984r. W trakcie rewizji projektu skrzydła zostały zamienione na kompozytowe oraz cały płatowiec stał się znacząco większy. Kadłub wykonany jest z włókna szklanego, które w porównaniu do metalu jest odporne na korozję oraz mniej podatne na przecieki. W przeciwieństwie do innych wodnosamolotów, które są zazwyczaj konwersjami zwykłych maszyn, Seastar posiada bardzo nisko położony środek ciężkości przez umieszczenie całego zapasu paliwa w sponosonach (boczne wypusty znajdujące się w środkowej części spodu kadłuba) zamiast w skrzydłach – wpływa to też na dużą stabilność na powierzchni wody. Same sponosony mieszczą też tylne podwozie oraz są zaprojektowane aby przełamywać napięcie powierzchniowe wody i generować noszenie w trakcie startu. Podowozie może być opcjonalnie demontowane i zakładane ponownie w razie potrzeby. Liczne problemy finansowe trapiące projekt od samego początku wpłynęły na istnienie obecnie jedynie trzech egzemplarzy. W 2013 Seastar został wykupiony przez chińskie Wuxi Communication Industry. W styczniu 2016 ogłoszono, że płatowce Seastar’a będą produkowane przez Diamond Aircraft Industries.
Podstawowe
Dornier Seastar
Wodnosamolot ogólnego przeznaczenia napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi zamocowanymi w gondoli ponad kadłubem skonstruowany głównie z materiałów kompozytowych. Pierwszy prototyp wykorzystywał metalowe skrzydła wzięte z modelu Do 28 i został oblatany 17 sierpnia 1984r. W trakcie rewizji projektu skrzydła zostały zamienione na kompozytowe oraz cały płatowiec stał się znacząco większy. Kadłub wykonany jest z włókna szklanego, które w porównaniu do metalu jest odporne na korozję oraz mniej podatne na przecieki. W przeciwieństwie do innych wodnosamolotów, które są zazwyczaj konwersjami zwykłych maszyn, Seastar posiada bardzo nisko położony środek ciężkości przez umieszczenie całego zapasu paliwa w sponosonach (boczne wypusty znajdujące się w środkowej części spodu kadłuba) zamiast w skrzydłach – wpływa to też na dużą stabilność na powierzchni wody. Same sponosony mieszczą też tylne podwozie oraz są zaprojektowane aby przełamywać napięcie powierzchniowe wody i generować noszenie w trakcie startu. Podowozie może być opcjonalnie demontowane i zakładane ponownie w razie potrzeby. Liczne problemy finansowe trapiące projekt od samego początku wpłynęły na istnienie obecnie jedynie trzech egzemplarzy. W 2013 Seastar został wykupiony przez chińskie Wuxi Communication Industry. W styczniu 2016 ogłoszono, że płatowce Seastar’a będą produkowane przez Diamond Aircraft Industries.
Podstawowe
#historiajednejfotografii
Marzyciel oskarżony o szaleństwo. Joshua Slocum - pierwszy człowiek, który samotnie opłynął świat
Samotny rejs dookoła świata był pod koniec XIX w. uważany za szaleństwo. Tym większe, że śmiałek w osobie Joshuy Slocuma nie umiał pływać wpław. A jednak, to, co wówczas uważano za niemożliwe, stało się dzięki niemu faktem.
@suqmadiq2ama: już w XIXw. zgredy malkontencili "kurła kiedyś to było teraz nie ma czasów". xD
zajebiste do poczytania, kłaniam się i dziękuję.
choć czytając, jego trasa trochę z d--y mi się wydawała, aż musiałem poszukać.
tu obrazek, jakby kto się lenił.
jeszcze raz dzięki.