Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko213
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking

    Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

383

Nowy etap w produkcji półprzewodników. TSMC uruchamia proces N2 (2 nm)

Nowy etap w produkcji półprzewodników. TSMC uruchamia proces N2 (2 nm)

W procesie N2 TSMC po raz pierwszy zastosowało tranzystory GAA, czyli gate-all-around bazujące na nanosheet. W przeciwieństwie do FinFET-ów, bramka całkowicie otacza kanał tranzystora. Dzięki temu łatwiej kontrolować przepływ prądu, co pozwala zmniejszać rozmiar tranzystorów bez spadku wydajności.

FredOnizuka
FredOnizuka
FredOnizuka
z
ithardware.pl
dodany: 31.12.2025, 07:23:10
  • #
    tsmc
  • #
    hardware
  • #
    chipy
  • #
    it
  • #
    technologia
  • #
    polprzewodniki
  • 118
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Treści powiązane (1)

Akurat ujęcia tej najnowszej maszyny, tak pod koniec filmu
jcob1001
z m.youtube.com
  • 2

Komentarze (118)

najlepsze

niewiempoco
niewiempoco
31.12.2025, 13:40:09 via Wykop
  • 112
Tak, tylko że te całe 'nanometry' to już dawno marketing a nie prawdziwy proces i już każdy producent (Intel, Samsung etc) to sobie liczy jak chce. Marketing, nie fizyczna miara, te 2 nm to nazwa handlowa, marketing jak kiedyś megapixele albo 1000 wat w wieży audio :) 2nm to kolejna generację chipów, a nie dokładny wymiar fizyczny upchanego tranzystora. Trików liczenia jest już dużo, a tu to pewnie zwiększenie gęstości upchania tranzystorów
  • 20
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

pietryna123
pietryna123
pietryna123
31.12.2025, 14:38:15 via Android
  • 24
@absstart 7-8nm jakoś.
  • Odpowiedz
hellfirehe
hellfirehe
31.12.2025, 15:23:11 via Wykop
  • 24
Tak, tylko że te całe 'nanometry' to już dawno marketing a nie prawdziwy proces i już każdy producent (Intel, Samsung etc) to sobie liczy jak chce. Marketing, nie fizyczna miara, te 2 nm to nazwa handlowa, marketing jak kiedyś megapixele albo 1000 wat w wieży audio :) 2nm to kolejna generację chipów, a nie dokładny wymiar fizyczny upchanego tranzystora.


@niewiempoco:
Lepsza litografia pozwala tworzyć mniejsze tranzystory, tyle że to się nie
  • Odpowiedz
kanis-sapiens
kanis-sapiens
31.12.2025, 08:47:36 via Wykop
  • 36
Xi tego nie zdzierży.
Wjedzie na Tajwan.
Komunistyczne Chiny walczą dopiero, z trudem, z technologią 8nm (chyba, nie pamiętam dokładnie)
  • 29
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

suluf
suluf
31.12.2025, 13:58:54 via Wykop
  • 74
Komunistyczne Chiny walczą dopiero, z trudem, z technologią 8nm (chyba, nie pamiętam dokładnie


@kanis-sapiens: Jakbyś obejrzał tiktoka to byś wiedział że on mają już 0.5nm a europa tylko przykleja nakrętki do butelek
  • Odpowiedz
vlahbej
vlahbej
31.12.2025, 14:43:28 via iOS
  • 30
@Chris_Karczynski to nie państwo a obóz koncentracyjny z zamkniętymi w nim mega chciwymi ludźmi bez jakiejkolwiek moralności
  • Odpowiedz
netkret
netkret
31.12.2025, 13:37:52 via Wykop
  • 31
Czekam na proces 0 nm a nawet na -1 nm. ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Grymas-Tysiaclecia
Grymas-Tysiaclecia
31.12.2025, 13:41:13 via Wykop
  • 33
Czekam na proces 0 nm


@netkret: Czekam aż Intel wypuści Ziobro Lake ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
niko444
niko444
31.12.2025, 14:36:45 via iOS
  • 38
@netkret: a ja czekam aż będą to robić na całych przewodnikach a nie tylko na pół
  • Odpowiedz
Assailant
Assailant
31.12.2025, 13:33:30 via Wykop
  • 20
A wszystko to nie po to aby mieć szybsze komputery tylko żeby łyknąć kolejną porcję vibe softu i narzędzi szpiegowskich tak aby użytkownik końcowy się nie połapał.
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

berdos
berdos
31.12.2025, 13:39:48 via Wykop
  • 9
@3mortis: nie nie ma, a ASML to coś panu mówi? xD
  • Odpowiedz
PepikPL
PepikPL
PepikPL
31.12.2025, 13:46:23 via Wykop
  • 40
A wszystko to nie po to aby mieć szybsze komputery tylko żeby łyknąć kolejną porcję vibe softu i narzędzi szpiegowskich tak aby użytkownik końcowy się nie połapał.

@Assailant: Prawo Pajeeta-Moore'a XD
PepikPL - >A wszystko to nie po to aby mieć szybsze komputery tylko żeby łyknąć kolej...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
kris-komar
kris-komar
kris-komar
31.12.2025, 13:53:14 via Wykop
  • 12
Czekam na nanoslim od TurboTecha z Pijonjanga. 2 turbo rify taktowane 0,0001 Nm przy poczwórnym TS2 NMC tez na tranystorach od GAA. Tyle ze bamki nie otaczają całkowicie kanał trazystora, tylko są potralem do NBC w układzie Fibonacziego -1 przy założeniu ze lambda dąży do nieskonczonnosci. Dzieki tej technologi przestaniemy sie kręcić w koncu w kółko i przestaniemy udawać ze mozemy wyciągnąć coś jeszcze z krzemu.
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

12Oij01
12Oij01
12Oij01
31.12.2025, 14:40:02 via Wykop
  • 8
@kris-komar: To dokładnie potwierdza hipotezę przejścia z klasycznego nanoslimu w tryb post-krzemowy, gdzie rify nie są już taktowane liniowo, tylko oscylują w domenie momentu urojonego. Przy TS2 sprzężonym z NMC na tranzystorach GAA dochodzi do odwrócenia wektora bramki, dlatego nie musi ona domykać kanału – wystarczy rezonans brzegowy w topologii quasi-Fibonacciego, najlepiej przy -1, bo wtedy lambda nie tylko dąży do nieskończoności, ale ją lokalnie przekracza.

Portal do NBC nie
  • Odpowiedz
jagoslau
jagoslau
jagoslau
31.12.2025, 16:05:25 via Wykop
  • 11
@kris-komar: @12Oij01

Nie wiem co wy bierzecie ale ograniczcie dawkę.
  • Odpowiedz
nuwistor
nuwistor
31.12.2025, 16:52:21 via Android
  • 7
Dla ciekawych i niezorientowanych proponuję do przeczytania książkę Miller Chris Wielka wojna o chipy. Po przeczytaniu książki proponuję film How are Microchips Made CPU Manufacturing Process Steps. Ze swojej strony proponuję, żadnych półprzewodników a tylko i wyłącznie dubeltowe przewodniki, znaczy się podwójne. Myślę i dumam że dopiero wtedy elektronika ruszy do przodu, jak konie po betonie. Pozdrawiam wszystkich dobrze myślących, a szczególnie tych parających się wolnym oprogramowaniem. Nie mylić z powolnym.
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

nuwistor
nuwistor
02.01.2026, 16:26:14 via Android
  • 0
@paulomac: Napisałem ironicznie przebijając jakiegoś partyjniaka który w przemówieniu mówił o całych przewodnikach, na początku lat sześćdziesiątych, chyba to było w Kołobrzegu. To ja mówię, nie półprzewodniki tylko aż podwójne przewodniki będziem produkować pod przewodnictwem pzpru. Jesteś młody, zapytaj się starszych wiekiem co to jest przewodnictwo pzpru.
  • Odpowiedz
nuwistor
nuwistor
02.01.2026, 16:39:57 via Android
  • 0
@kristoflampart: To ironia z grubej rury. W zamierzchłych czasach gdy Gagarin poleciał na orbitę, pewien partyjniak w przemówieniu powiedział że teraz będą produkować całe przewodniki. Działo się to na terenie zakładów związanych z przemysłem półprzewodnikowym. A było to chyba w Koszalinie lub Kołobrzegu. A ja bym chciał aby produkować podwójne albo nawet potrójne.
  • Odpowiedz
jestemjakijestem1212
jestemjakijestem1212
jestemjakijestem1212
31.12.2025, 10:54:47 via Wykop
  • 6
Samsungowi udało się trochę wcześniej odpalić 2 nm. Już w listopadzie uruchomili masową produkcję.

https://www.pcgamer.com/hardware/graphics-cards/samsungs-next-gen-2nm-node-is-in-mass-production-but-will-it-beat-tsmcs-n2-silicon-to-market-and-help-make-chips-cheaper/
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

krytyk__wartosciujacy
krytyk__wartosciujacy
31.12.2025, 14:40:22 via Wykop
  • 2
@jestemjakijestem1212: Intel ma "1.8" i za tydzień na CES wlecą nowe procki.
To tylko marketing
  • Odpowiedz
jagoslau
jagoslau
jagoslau
31.12.2025, 16:05:09 via Wykop
  • 0
@jestemjakijestem1212:

Nazwa procesu i rzeczywisty rozmiar bramki już od dawna nie mają nic ze sobą wspólnego. Tu masz fajną tabelkę na przykładzie procesu 14 nm.

https://en.wikipedia.org/wiki/14_nm_process#14_nm_process_nodes

Rozmiar niby ten sam, ale różnice między firmami mogą być bardzo duże.
  • Odpowiedz
tubkas12
tubkas12
31.12.2025, 14:49:45 via Wykop
  • 2
Możliwe, że będzie powrót komputerów analogowych w przyszłości które mają tę zaletę, że do określonych obliczeń potrafią być dużo bardziej wydajne jeśli chodzi o stosunek poboru energii do mocy obliczeniowej, jednak wadą takich komputerów jest brak uniwersalności więc raczej nie zastąpią krzemu do komputerów osobistych.

Tu ciekawy materiał na ten temat.

Jeśli chodzi o potencjał krzemu to on się już praktycznie wyczerpał więc trzeba będzie myśleć o czymś nowym.
tubkas12 - Możliwe, że będzie powrót komputerów analogowych w przyszłości które mają ...
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

K-S-
K-S-
31.12.2025, 17:09:30 via Wykop
  • 2
@tubkas12: Już od jakiegoś czasu się je produkuje do AI. Nawet nie wiem czy nie znajdują się w tych rdzeniach npu.

Algorytm na obliczenie całki to dziesiątki lini kodu a procesor analogowy robi to kondesatorem i kilkoma rezystorami. Podobnie jest z pierwiastkowaniem w grach takie obliczanie odległości potrafi zajechać procesor, więc przy kolizjach się je pomija. Bo liczba pod pierwiastkiem spełnia to samo > < = co liczba wyliczona.
  • Odpowiedz
tubkas12
tubkas12
01.01.2026, 11:54:46 via Wykop
  • 0
@ratty: nawet w tym filmie jest gadka, że komputery analogowe są dobre do przeliczania macierzy i zgadzam się że raczej w tym kierunku to pójdzie. Pytanie tylko co z tą bańką, będziesz miał tonę sprzętu który będzie niewydajny i przestarzały (układy graficzne nawet dla graczy mają powiedzmy średnią żywotność do 5-6 lat).
  • Odpowiedz
Savicky
Savicky
31.12.2025, 16:22:13 via Wykop
  • 1
Czekam aż intel ich przegoni z EUV, nanometry za chwilę stracą znaczenie.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kristoflampart
kristoflampart
01.01.2026, 01:24:45 via Android
  • -2
@Savicky: idź się doucz trochę.
  • Odpowiedz
Seba-to-ja
Seba-to-ja
Seba-to-ja
31.12.2025, 15:16:34 via Wykop
  • 1
A ramy warte 400 zł już po 3 tys. TSMC może sobie wprowadzać cuda na kiju. Postęp i tak się zatrzyma przez ceny pamięci.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ruonim
ruonim
01.01.2026, 06:29:35 via Wykop
  • 3
@Seba-to-ja: Chinczyki zaraz uruchamiają własne linie produkcyjne. Będzie niesamowity kwik bo cena zachodnim korpo spasnie i excel nie będzie na zielono.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • Strona 1 z 2
  • >

Hity

tygodnia

"Nie doprowadzilem do tej tragedii" Majtczak
"Nie doprowadzilem do tej tragedii" Majtczak
4045
Skandaliczny materiał TVN o nieruchomościach. Podstawiona pracownica dewelopera
Skandaliczny materiał TVN o nieruchomościach. Podstawiona pracownica dewelopera
3763
Na kole zapasowym nie ma śladów. Linia obrony Sebastiana M. upadnie?
Na kole zapasowym nie ma śladów. Linia obrony Sebastiana M. upadnie?
2548
Włączasz telewizor i reklama. Użytkownicy Hisense wściekli na nową funkcję
Włączasz telewizor i reklama. Użytkownicy Hisense wściekli na nową funkcję
2499
Skandal w Słupcy: Wyrysowali działkę pod hotelarza, by ominąć przetarg?
Skandal w Słupcy: Wyrysowali działkę pod hotelarza, by ominąć przetarg?
2373
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #gielda
  • #technologia
  • #procesory
  • #chiny
  • #intel
  • #akcje
  • #bitcoin
  • #usa
  • #samsung
  • #komputery
  • #nvidia
  • #hardware

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia