Szukając danych na potrzeby modelowanie atmosferycznego znalazłem stronę konsultingu Ricardo, który jak okazuje się robił symulację dyspersji zanieczyszczeń po wprowadzaniu SCT na potrzeby miasta Warszawy https://www.ricardo.com/en/case-studies/assessing-the-impacts-of-clean-transport-zones-in-warsaw we wrześniu 2023. W całej prezentacji najciekawsze są te dwa obrazki pokazujące symulowane stężenie NO2 dla SCT i zmianę w stężeniu do stanu bez SCT.
Jak pokazuje sama analiza wprowadzenie SCT ma marginalny wpływ na to co się dzieje poza pasem drogowym, obniżenie o 1-2ug/m3 NO2 na obszarze mieszkalnym jest wynikiem na granicy błędu statystycznego. Wnioski co do samego raportu, malują jednak inny obraz, obraz wielkiego sukcesu:
przypomnę tylko że zmiana absolutna czyli zmiana w realnym stężeniu może być niewielka, ale zmiana względna procent wielka jeśli stężenie początkowe jest niewielkie.
Pytania:
- dlaczego symulacja wpływu na stężenia w atmosferze została wykonany po konsultacjach nad SCT (6 września 2023)
-
dlaczego miasto na plakatach odnośnie SCT umieszcza informacje o
zmniejszeniu emisji, a nie zmniejszeniu symulowanego stężenia w
powietrzu?
czyżby spadek stężenia PM w fazie 2 i 3 o 2% i 3% brzmiał gorzej niż spadek emisji o 55% i 66%?
-
dlaczego zmiany stężenia NOx na terenach mieszkalnych na granicy błędu
statystycznego są przedstawiane jako wielki sukces - pomino że na
konsultacjach był podawany przykład niemieckich publikacji które
raportowały tą samą mizerną skuteczność https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301479721021101?via%3Dihub
-
dlaczego na stronie o SCT
https://warszawa19115.pl/-/strefa-czystego-transportu-sct- nie ma
żadnych linków do raportu Ricardo który miasto zleciło na potrzeby z
publicznych pieniędzy?
- czy to ta sławna dodatkowa analiza o której wspominał Pan Dombi z ZDMu?
Raport znalazłem dopiero dziś, ale podejrzewam że przy dogłębniejszej analizie znalazłoby się więcej smaczków. Niestety, taka dalsza analiza nie ma sensu, gdyż bez dostępu do danych symulacji - nie można zweryfikować jakie założenia poczyniono. Choć i tak to co pokazuje przedstawiony raport wygląda żałośnie i pokrywa się z wynikami literatury co do skuteczności SCT przedstawionymi w ramach konsultacji przeze mnie. Należałoby wystąpić do miasta w trybie informacji publicznej o udostępnienie danych których użyto do stworzenia modelu.
Komentarze (230)
najlepsze
Najpierw pozwolili na dziką deweloperów bez planu zagospodarowania przestrzennego w nowych dzielnicach, a teraz słyszymy farmazony o 15 minutowych miastach.
@thePodgrzybek: Tutaj różnica jest taka że po 15minutach dochodzisz do wniosku że już ci się nie chce.
Aaa no i #!$%@? z LPG które ma emisję mniejszą o 1/4.
LATWIEJ bedzie wprowadzic taka strefe niz naprawic sytuacje ze stacjami diagnostycznymi na ktorych diagnosta potrafi nawet nie widziec pojazdu albo zeby dobrze badali.
A tak postawi sie pare znakow, kamer do lapania 'oszustow i trucicieli' i cyk, pora na CSa
@KupujacKarmeDlaKotaNieMajacKota: no właśnie nie łatwiej. Tylko trzeba by podnieść cenę przeglądu - bunt ludzi w całej polsce (a tak to tylko w poszczególnych miastach i nie wszędzie naraz) Trzeba by podnieść kary za robienie wałów na takich stacjach oraz opracować aparaturę która to mierzy dokładnie (np, nieszczelność na
- Nie. Pan się dowiedział i co?
spoko mordo, i tak wyburzą jakiś park czy skwerek aby postawić kolejny blok deweloperski (。◕‿‿◕。)