Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko208
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

1016

Moja walka o odszkodowanie ze Small Planet Airlines

Moja walka o odszkodowanie ze Small Planet Airlines

Chciałem pokazać Wam historię mojej walki o odszkodowanie od przewoźnika lotniczego Small Planet Airlines za opóźnienie lotu ponad 3 godziny. Może komuś przyda się gdy sam będzie musiał się szarpać o coś co mu się należy.

grigoryi
grigoryi
z
wykop.pl
dodany: 20.12.2017, 14:40:59
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    lotnictwo
  • #
    prawo
  • #
    ekonomia
  • #
    finanse
  • 189
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Chciałem pokazać Wam historię mojej walki o odszkodowanie od przewoźnika lotniczego Small Planet Airlines za opóźnienie lotu ponad 3 godziny. Może komuś przyda się gdy sam będzie musiał się szarpać o coś co mu się należy. Mi było trochę łatwiej bo pracuję w branży lotniczej i mogłem walczyć z ich wątpliwymi argumentami. 


UWAGA - będzie długo bo robili co mogli żeby tylko nie wypłacić człowiekowi co mu należne.


Tytułem wstępu - większość z Was pewnie wie, że istnieje coś takiego jak rozporządzenie parlamentu europejskiego WE261/2004. Traktuje ono o prawach pasażerów w przypadku opóźnień czy odwołań rejsów. Bardzo gorąco polecam się zapoznać bo zapewne każdemu korzystającego z transportu lotniczego kiedyś przydarzy się sytuacja, gdy znajomość tego rozporządzenia będzie miała wymierne korzyści.

Rozporządzenie WE261/2004


Jednakże to nie wszystko. Rozporządzenie to pozostawia wiele niedomówień dlatego jakieś półtora roku temu zostały wydane wytyczne interpretacyjne do rozporządzenia co jak przeczytacie do końca miało w mojej sprawie duże znaczenie

Interpretacja WE261/2004


Akt 1 - lot.

Leciałem samolotem linii Small planet Airlines 11.08.2017 na trasie Warna - Katowice. Już chwilę po przybyciu na lotnisko wiedziałem, że lot się opóźni gdyż na flightradarze widziałem, że nasz samolot jeszcze nie wyleciał z Katowic i nie ma szans zdążyć na czas do Warny by zabrać nas z powrotem. Nic to, pomyślałem, latanie czarterowe często generuje opóźnienia więc wykorzystałem ten czas do czytania książki. 


Jednakże opóźnienie się przedłużało, nasz samolot dopiero wyleciał i szykowało się opóźnienie w granicach 3 godzin. Gdy minęły 2 godziny od rozkładowego czasu startu upomniałem się do obsługi naziemnej by skontaktowali się z działem operacyjnym przewoźnika bo zgodnie z prawem przewoźnik ma obowiązek powiadomić pasażerów o przysługujących im prawach (na takim dystansie jak Warna-Katowice po 2 godzinach przewoźnik powinien zorganizować jakąś przekąskę i coś do picia dla pasażerów). Nie dość jednak, że nikt nie został o swoich prawach poinformowany to jeszcze nic nie zostało zorganizowane. Do tego odpowiedź dostałem opryskliwą więc postanowiłem sobie, że jeśli zajdą odpowiednie okoliczności to nie popuszczę i wyszarpię swoje odszkodowanie. 


Mieliśmy wystartować o 10:20 UTC a wystartowaliśmy o 13:25 UTC. Jednakże nie wylot a przylot się liczy w przypadku odszkodowania a ten nastąpił o 15:14 UTC a rozkładowo mieliśmy lądować o 12:15 UTC. Czyli 2:59 opóźnienia ( ͡° ͜ʖ ͡°). A przynajmniej tak się przewoźnikowi wydawało. Warto zaznaczyć, że odszkodowanie należy się przy opóźnieniu powyżej 3 godzin więc granica była na poziomie błędu pomiaru.


Akt 2 - walka

Jak postanowiłem wyszarpać swoje, tak zrobiłem. W takiej sytuacji pierwszym krokiem jest złożenie reklamacji do przewoźnika. Zażądałem 250 euro za opóźnienie przylotu powyżej 3 godzin oraz dodatkowo 50 euro za brak przekąsek i poinformowania o prawach pasażerów. Taka trochę moja prywatna kara, czysto symboliczna. Moim koronnym argumentem było to, że nie liczy się kiedy samolot wylądował. Nie liczy się nawet kiedy samolot zaparkował w tzw. blokach. Liczy się kiedy zostały otwarte drzwi samolotu z których byłem w stanie skorzystać i opuścić maszynę. Wtedy dopiero uznaję podróż z przewoźnikiem za zakończoną.

Small Planet Airlines jednak dość szybko odrzuciło moją reklamację twierdząc, że nie nastąpiło odpowiednio duże opóźnienie a do moich argumentów ani 50 euro nawet się nie ustosunkowali.


W takim razie druga instancja - urząd lotnictwa cywilnego. Listem poleconym przekazałem moją sprawę do tzw. ULC. Ten zaś zgodnie z prawem przekazał sprawę do swojego odpowiednika z Bułgarii. Bułgarzy zapytali grzecznie przewoźnika czemu odrzucił roszczenie i żeby przestawił jakieś argumenty i dowody. Tym razem tłumaczenie było takie samo jak wcześniej. Ja zaś uprzejmym urzędnikom z Bułgarii napisałem moją wersję i czekałem grzecznie na decyzję. Po kilku tygodniach dostałem odpowiedź. I tutaj muszę pochwalić Bułgarów za profesjonalizm. Nie oparli się jedynie na rozporządzeniu ale również na jego interpretacji i przychylili się do moich argumentów (również dlatego, że przewoźnik nie przedstawił żadnych argumentów ani dowodów na swoją korzyść - jedynie lakoniczne "nie było 3 godzin więc nie ma odszkodowania"). Nakazali wypłacenie mi odszkodowania za opóźnienie lotu.


Jednak to nie był koniec walki. Chciałem ich ustosunkowania się do 50 euro za bezczelne zignorowanie swoich obowiązków wobec pasażerów. Także na pismo o należnym mi 250 euro odpisałem, że oczekuję 300 euro. W tym miejscu przewoźnik zamiast pokajać się, wypłacić pieniądze i prosić o dalsze korzystanie z ich usług,postanowił zawalczyć z jednostką i zachachmęcić.


W odpowiedzi na mojego maila wysłali maila do Bułgarów, że po dokładnej analizie sytuacji stwierdzili, że opóźnienie wynikło z warunków pogodowych w Katowicach. Jako dowód, przedstawili, uwaga uwaga, maila od swojego działu operacyjnego i wiadomość ruchową, również od swojego działu operacyjnego, która stwierdza, że pogoda w Katowicach spowodowała opóźnienie, że to nie ich wina i się nie poczuwają.


Być może byli leniwi albo nic ich to nie obchodziło ale nie sprawdzili, że siedzę w tym samym biznesie i nie dam się tak oszukać. W odpowiedzi przesłałem Bułgarom pełen wykaz depesz pogodowych z Katowic i dla pewności Warny z dnia lotu. Jasno pokazywały, że burza była w Katowicach o ... 02:00 UTC czyli jakieś 8 godzin przed moim lotem. W takim przypadku przewoźnik ma więcej niż trzeba czasu żeby dostosować siatkę swoich samolotów tak, żeby mój lot nie został opóźniony. A jeśli nie jest w stanie to powinien wliczyć w koszty odszkodowanie za opóźnienie. Po kolejnych dwóch tygodniach Bułgarzy znowu stanęli na wysokości zadania. Przeanalizowali pogodę i stwierdzili jednoznacznie, że odszkodowanie mi się należy i decyzja jest ostateczna.


Akt 3 - kara

Do czasu jak Bułgarzy rozważali po raz pierwszy moją reklamację nie zamierzałem publikować historii w internecie. Jednak gdy Small Planet Airlines postanowiło użyć ewidentnie nieprawdziwej karty pogodowej tylko po to, żeby nie ustosunkować się do moich dodatkowych 50 euro, należnych mi jak psu buda, zdecydowałem, że inni o tym przeczytają.


Uważam, że zostałem potraktowany bez szacunku i zapewne traktuje się tak każdego innego. Odrzucenie reklamacji dla zasady - może pasażer nie wie, że może walczyć dalej. Zawsze to 250 euro na koncie firmy więcej. W zaparte twierdzenie, że nie należy się odszkodowanie i próba użycia bardzo wątpliwych argumentów. Jednakże najbardziej mnie denerwuje brak ustosunkowania do tych nieszczęsnych 50 euro. Umówmy się, to kwota symboliczna. Równie dobrze mogłoby to być 5 euro czy 50 eurocentów. Nie dopełnili swojego obowiązku i nawet nie raczą się ustosunkować do mojego roszczenia. Żebym się poczuł jak ten chłop co mu Pan w ramach łaski wypłaci ale nie będzie z nim rozmawiał bo to poniżej godności. 


Dlatego też odpuściłem 50 euro i w ramach kary symbolicznej publikuję ten wpis, co też obiecałem przewoźnikowi. Może dzięki temu część z Was gdy będzie miało okazję to nie wybierze Small Planet Airlines. Może dzięki temu wpisowi komuś będzie łatwiej walczyć o swoje gdy będzie musiał. Może dzięki temu wpisowi zmienią swoje nastawienie.

Treści powiązane (3)

Miałem podobne przejscia ze small palnet
drool
z pokazywarka.pl
  • 14
Odszkodowanie za zmarnowany urlop
LaudatorLibertatis
z maszprawo.org.pl
  • 1

Komentarze (189)

najlepsze

mehmed
mehmed
mehmed
20.12.2017, 15:48:15
  • 101
Niestety tak wygląda jakieś 90% spraw o odszkodowanie. Przez ostatni rok robiłem 6 swoich i około 10 spraw od znajomych i za każdym razem kończyło się na urzędach. Wszystkie linie zachowują się w podobny sposób i trzeba się kłócić o to, co się należy.

Niestety urzędy też nie zawsze pomagają. W przypadku Polski ULC ma możliwość nakazania wypłaty odszkodowania i może nałożyć dodatkową karę na przewoźnika. Niestety nie we wszystkich krajach tak
  • 24
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

mehmed
mehmed
mehmed
20.12.2017, 16:05:37
  • 59
@grigoryi: Za duże pieniądze, żeby przejmować się PR.
Przy dużych samolotach każde opóźnienie to potencjalne setki tysięcy euro za każdy opóźniony lot. W biznesie, gdzie czasem kilka foteli decyduje o tym, czy lot wychodzi na plus, czy minus, to są za duże straty.
Nie wspominając o tym, że jak się lot w jedną stronę opóźni, to w drugą stronę siłą rzeczy także.

Lepiej przeczekać, bo większość i tak nie zgłosi
  • Odpowiedz
mehmed
mehmed
mehmed
20.12.2017, 17:44:41
  • 3
@wujekuszko:
Mam na swoim koncie ponad 30 spraw o odszkodowanie. Tylko jedna skończyła się na dobrowolnej wypłacie odszkodowania i to jeszcze na lotnisku (Lufthansa), reszta kończyła się w ULC lub jego odpowiednikach w innych krajach.

Najdłuższa sprawa trwała ponad rok.
  • Odpowiedz
jozwa-maryn
jozwa-maryn
20.12.2017, 14:44:38
  • 82
@grigoryi dzięki za ten wpis ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 26
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

wujekuszko
wujekuszko
wujekuszko
20.12.2017, 17:43:05 via Android
  • 47
@arturmacho Napisz ile prowizji biorą. Jak ktoś lubi płacić 50% bo 3 zdań nie umie napisać to też polecam
  • Odpowiedz
et_tu_brute_contra_me
et_tu_brute_contra_me
et_tu_brute_contra_me
20.12.2017, 17:45:54
  • 65
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
the_ozyrys
the_ozyrys
the_ozyrys
20.12.2017, 16:29:46
  • 44
Jest taka stronka refund.me, która na podstawie twojego numeru biletu albo booking reference sama sprawdza, czy Ci się należy odszkodowanie za opóźnienie, odwołanie lotu lub overbooking, i bawią się za Ciebie z liniami lotniczymi za 25% prowizji. Sprawdziłem ostatnio, działają całkiem sprawnie: parę kliknięć + podpisany skan pełnomocnictwa i po 2-3 tygodniach odszkodowanie na koncie. Jest wersja po polsku.
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

3_2_8_i
3_2_8_i
3_2_8_i
20.12.2017, 16:47:09 via Android
  • 23
@the_ozyrys korzystałem z podobnej strony. Linia lotnicza nie odpowiedziała. W tej chwili zakładają im sprawę sądową co będzie kosztować mnie kolejne 15% prowizji. Wniosek złożyłem w sierpniu, w grudniu już wiedzieli że będą zakładać sprawę, kiedy się ona odbędzie to nie wiadomo, nie wiadomo też jaki i kiedy zapadnie wyrok. Ale to min kilkanaście miesięcy :) Lufthansa wali w hu i tyle. Litr się wogole nie odbył, poleciałem innym na drugi
  • Odpowiedz
et_tu_brute_contra_me
et_tu_brute_contra_me
et_tu_brute_contra_me
20.12.2017, 17:44:06
  • 9
@the_ozyrys: "stronka" może sprawdzić co najwyżej, czy dany lot faktycznie był opóźniony powyżej 3h/odwołany. To, czy należy się odszkodowanie zależy od przyczyny opóźnienia. Szczególnie w przypadku wylotu z Polski korzystanie z takich pośredników to jest wywalanie 25% pieniędzy w błoto, bo musisz im podać dokładnie te same dane, które podałbyś liniom lotniczym w reklamacji (plus ewentualnie ULC w odwołaniu).
  • Odpowiedz
mrucyfon
mrucyfon
20.12.2017, 15:46:29
  • 37
@grigoryi ja też dziękuję, miałem z nimi w tym roku mało ciekawą przygodę w skrócie na lotnisku okazało się że nie ma nas na liście pasażerów (bilet kupiłem na ich stronie!) i nie chcieli wpuścić nas do samolotu. Taka sama akcja na locie powrotnym i obsługa lotniska w trakcie odprawy MAILEM! pytała linie lotnicze co zrobić z tą sytuacją, lotnisko zapchane poza granice przyzwoitości a oni mail wysyłają czy wpuścić klienta
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

srame9
srame9
srame9
20.12.2017, 17:11:30
  • 24
Droga do odszkodowana nie jest wcale trudna, a "kancelarie" typu refund me etc wyciągają gruby % za dziecinnie łatwe rzeczy, gdy jednak sprawa jest odrobine trudniejsza niż szablonik i kilka kliknięć myszką, to oleją cie ciepłym moczem.
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

babar
babar
20.12.2017, 16:32:33 via Android
  • 15
W wakacje walczyłem z polską linia czarterową enterair. Bagaż zaginął na dwa tygodnie. Po batalii mailowej oddali kasę za zakupy rzeczy pierwszej potrzeby tj kosmetyki ubrania itd wraz z kosztem wynajęcia środka transportu gdyż do najbliższego sklepu było 60km. Trzeba straszyć sądem i urzędami oraz wiedzieć czego się chce oraz na jakiej podstawie. Wtedy po 3 miesiącach jest szansa coś dostać...
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Kapitalis
Kapitalis
20.12.2017, 15:21:49 via iOS
  • 8
@grigoryi: a skąd mamy wziąć „depesze pogodowe”?
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

grigoryi
grigoryi
Autor
20.12.2017, 15:24:33
  • 27
@Kapitalis: ta strona jest całkiem przyjazna https://www.ogimet.com/metars.phtml.en
  • Odpowiedz
vantropf
vantropf
vantropf
20.12.2017, 19:43:06
  • 3
@grigoryi: kasa na konto poszła czy w postaci vouchera na small planet ?
  • Odpowiedz
Djelon
Djelon
20.12.2017, 17:42:59
  • 7
Ja bym się cieszył i dalej latał Small Planet. Mają ciągle opóżnienia. Ale dostajecie ponad 1000zł za poczekanie 3 godziny na lotnisku. To pewnie jakieś 30-50% kosztów wakacji( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

megan_
megan_
20.12.2017, 18:56:34 via Android
  • 3
@Djelon kiedyś leciałam tą linią i spóźnili się tylko 2h #tyleprzegrac
  • Odpowiedz
ElCidX
ElCidX
20.12.2017, 19:49:08
  • 2
@megan_: trzeba było wrzucić jakąś rurkę do silnika i po problemie #pdk
  • Odpowiedz
lisgone
lisgone
lisgone
20.12.2017, 17:27:50
  • 6
Warto się domagać swoich praw na każdej płaszczyźnie ;) Bo dziś każdy umywa rączki jak nawali, ale jak przychodzi co do płatności za usługi to ma być tu i teraz ^^
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

miszczu_blady
miszczu_blady
20.12.2017, 17:57:09
  • 4
@grigoryi: nie wczytywałem się dokładnie w Twoją historię, ale też walczyłem o odszkodowanie. Linia lotnicza twierdziła, że odszkodowanie mi nie przysługuje, pomógł mi @bgonzo który sporządził pismo do ULC, po czym przewoźnik wypłacił mi 600 euro odszkodowania.
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

bgonzo
bgonzo
20.12.2017, 18:36:32
  • 6
@grigoryi: @miszczu_blady: Dziękuje, służe pomocą :)
  • Odpowiedz
ElCidX
ElCidX
20.12.2017, 19:49:51
  • 2
@bgonzo: piszesz ogólne pisma czy tego konkretnego typu? Dodam sobie notatkę jak coś :)
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 6
  • Strona 1 z 6
  • >

Hity

tygodnia

Sklep nike.com nie respektuje zasad o pokazywaniu najniższej ceny z 30dni
Sklep nike.com nie respektuje zasad o pokazywaniu najniższej ceny z 30dni
2993
Pijany biznesmen w Darłowie. Sędzia nie zabrała mu nawet prawa jazdy. Umorzenie
Pijany biznesmen w Darłowie. Sędzia nie zabrała mu nawet prawa jazdy. Umorzenie
2942
Sprawa Sebastiana M.: Rodziny ofiar wypadku nie chcą kontynuować mediacji
Sprawa Sebastiana M.: Rodziny ofiar wypadku nie chcą kontynuować mediacji
2531
Górnicy znów dostaną Karpiowe - miliony w bonusach, gdy spółki toną w stratach
Górnicy znów dostaną Karpiowe - miliony w bonusach, gdy spółki toną w stratach
2408
Gdańsk - jest wyrok w sprawie wałka na wynajem 15 owiec za 150 k zł.
Gdańsk - jest wyrok w sprawie wałka na wynajem 15 owiec za 150 k zł.
2204
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #wydarzenia
  • #ciekawostki
  • #prawo
  • #europa
  • #ekonomia
  • #gospodarka
  • #4konserwy
  • #heheszki
  • #swiat
  • #historia
  • #policja
  • #neuropa
  • #usa
  • #niemcy
  • #warszawa

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking