Aktywne Wpisy
Gours +128
Wystarczyło odsunąć PiS od władzy i od razu mamy pozytywny impuls w gospodarce:
- zmniejszenie inflacji
- zmniejszenie bezrobocia
- mocny wzrost PKB (w 2023 było 0,2%, teraz raczej ponad 3%)
- drastyczny spadek luki vatowskiej (Tusk nie pozwala kraść) - z 15% to jednocyfrowego wyniku
- zmniejszenie inflacji
- zmniejszenie bezrobocia
- mocny wzrost PKB (w 2023 było 0,2%, teraz raczej ponad 3%)
- drastyczny spadek luki vatowskiej (Tusk nie pozwala kraść) - z 15% to jednocyfrowego wyniku
programista30k +342
Plusuje każdy, kto więcej niż raz dał sie wydymać na hajs w biedrze przez:
- plakietki z nieaktualnymi promocjami
- ceny podane za zakup 2 lub więcej sztuk
- produkty które finalnie mają inną cene niż na plakietce pod nimi
Zobaczymy
- plakietki z nieaktualnymi promocjami
- ceny podane za zakup 2 lub więcej sztuk
- produkty które finalnie mają inną cene niż na plakietce pod nimi
Zobaczymy
Aérospatiale SA 340/341/342 Gazelle
W 1966r. Sud Aviation (połączone w 1970r z Nord Aviation i SEREB w celu utworzenia Aérospatiale) ropoczęło prace projektowe nad lekkim helikopterem obserwacyjnym zdolnym pomieścić pięć osób, który miał zastąpić dotychczasowy Alouette II. Na wczesnym etapie rozwoju podjęto decyzję o powiekszeniu maszyny, żeby zapewnić większą wschestronność oraz uczynić ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnycj nabywców na rynku eksportowym.
W porównaniu do Aloutte, Gazzelle charakteryzuje się szeregiem innowacji, z których najistotniejszym okazał się fenestron. Fenetsron jest osłoniętym wentylatorem znajdującym się w pionowej powierzchni na ogonie w miejscu konwencjonalnego wirnika. Pomimo tego, że wymaga nieznacznego zwiększenia mocy jest mniej podatny na uszkodzenia oraz dużo bezpieczniejszy dla osób znajdujących się w jego pobliżu. W kwestiach technicznych posiada niskie zapotrzebowanie na moc przy prędkościach przelotowych, ze wględu na dużą powierzchnię pionową w której się znajduje i która pomaga przeciwdziałać momentowi obrotowemu głównego wirnika.
W trakcie prac i badań projektowych napotkano na szereg problemów przez zastosowanie w maszynie gotowego układu wirnika głównego pochodzącego z MMB Bo 105. Przyczyniło się to do długiego rowoju Gazelle do ostatecznego produktu. Postanowiono zrezygnować z rozwiązań Bo 105. Łopaty wirnika głównego wykonano z materiałów kompozytowych i zostały zaprojektowane z myślą o długiej żywotności – rozwiązanie to stało się powszechne w późniejszych śmigłowcach.
Pierwszy lot wykonano 7 kwietnia 1967r. i wprowadzono do służby w 1973r. Pordukowany w latach 1967-1996. Powstało łącznie ponad 1700 egzemplarzy.
Oprócz bycia pierwszym śmigłowcem, w którym zastosowano fenestron, Gazelle jest również pierwszą maszyną zaadaptowaną do operacji przez jednego pilota w warunkach IFR (Instrument Flight Rules – lot na podstawie wskazań przyrządów).
Podstawowe dane techniczne (SA 341G):
Załoga: 1 lub 2
Długość: 11.97m
Wysokość: 3.15m
Średnica głównego wirnika: 10.5m
Powierzchnia nośna: 344^m2
MTOW: 1800kg
Napęd: 1 x Turbomeca Astazou IIIA 590hp (440kW) – silnik turbowałowy
Prędkość przelotowa: 264km/h | 143kts
Vmax: 310km/h | 170kts
Prędkość wznoszenia: 9m/s
Pułap: 5000m | 16000ft
Zasięg: 361km | 195nmi
#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
@Rocky_Zuma_Skye fajen bardzo, chciałem to wrzucić, ale nie mam zielonego pojęcią czym jest to coś na "dachu". Jakiś radar?, system pomiarowy?, czy coś ulepione ze sra#taśmy i postawione u góry?
HOT szedł po kablu, więc operator cały czas musiał utrzymywać celownik w celu.
@pink_avenger: No tak, "Błękitny grom" to Gazelle po wiejskim tuningu. ;)
@sikorx
Komentarz usunięty przez autora