Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 59

Aérospatiale SA 340/341/342 Gazelle

W 1966r. Sud Aviation (połączone w 1970r z Nord Aviation i SEREB w celu utworzenia Aérospatiale) ropoczęło prace projektowe nad lekkim helikopterem obserwacyjnym zdolnym pomieścić pięć osób, który miał zastąpić dotychczasowy Alouette II. Na wczesnym etapie rozwoju podjęto decyzję o powiekszeniu maszyny, żeby zapewnić większą wschestronność oraz uczynić ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnycj nabywców na rynku eksportowym.

W porównaniu do Aloutte, Gazzelle charakteryzuje się szeregiem innowacji, z których najistotniejszym okazał się fenestron. Fenetsron jest osłoniętym wentylatorem znajdującym się w pionowej powierzchni na ogonie w miejscu konwencjonalnego wirnika. Pomimo tego, że wymaga nieznacznego zwiększenia mocy jest mniej podatny na uszkodzenia oraz dużo bezpieczniejszy dla osób znajdujących się w jego pobliżu. W kwestiach technicznych posiada niskie zapotrzebowanie na moc przy prędkościach przelotowych, ze wględu na dużą powierzchnię pionową w której się znajduje i która pomaga przeciwdziałać momentowi obrotowemu głównego wirnika.

W trakcie prac i badań projektowych napotkano na szereg problemów przez zastosowanie w maszynie gotowego układu wirnika głównego pochodzącego z MMB Bo 105. Przyczyniło się to do długiego rowoju Gazelle do ostatecznego produktu. Postanowiono zrezygnować z rozwiązań Bo 105. Łopaty wirnika głównego wykonano z materiałów kompozytowych i zostały zaprojektowane z myślą o długiej żywotności – rozwiązanie to stało się powszechne w późniejszych śmigłowcach.

Pierwszy lot wykonano 7 kwietnia 1967r. i wprowadzono do służby w 1973r. Pordukowany w latach 1967-1996. Powstało łącznie ponad 1700 egzemplarzy.

Oprócz bycia pierwszym śmigłowcem, w którym zastosowano fenestron, Gazelle jest również pierwszą maszyną zaadaptowaną do operacji przez jednego pilota w warunkach IFR (Instrument Flight Rules – lot na podstawie wskazań przyrządów).

Podstawowe dane techniczne (SA 341G):
Załoga: 1 lub 2
Długość: 11.97m
Wysokość: 3.15m
Średnica głównego wirnika: 10.5m
Powierzchnia nośna: 344^m2
MTOW: 1800kg
Napęd: 1 x Turbomeca Astazou IIIA 590hp (440kW) – silnik turbowałowy
Prędkość przelotowa: 264km/h | 143kts
Vmax: 310km/h | 170kts
Prędkość wznoszenia: 9m/s
Pułap: 5000m | 16000ft
Zasięg: 361km | 195nmi

#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: banner-gazelle

Pobierz
  • 35
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni: A myślałem że doczepianie silnika na zewnątrz kadłuba to domena RC ( )
Swoją drogą ten kokpit ze zdjęcia to chyba po modernizacji jakiejś, bo LCD ekrany to chyba tak sobie w latach produkcji.
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni Gazelle wygląda wciąż jak Skowronek, ale jednak nie ma tej wywalonej kratownicy (jak chyba wszystkie stare Alouette) + ma napęd turbinowy, do którego ponoć silniki tłokowe się nie umywają

Ładnie ogarnęli ten śmigłowiec do "Blue Thunder", gdzie tak oszpejowali maszynę, że się środek ciężkości na przód przesunął, a przy obsłudze technicznej maszyny i uzgadnianiu lotów nad miastem był obecny oddelegowany inspektor FAA ( ͡º ͜ʖ͡º)

No
wygolony_libek-97 - @MajsterZeStoczni Gazelle wygląda wciąż jak Skowronek, ale jednak...

źródło: 69ef89574b177dff9f0fb899e18db1cf

Pobierz
  • Odpowiedz