Aktywne Wpisy
![Ca_millo](https://wykop.pl/cdn/c0834752/ce74a9dc5847a63b045409d622d3dee334a65475623e6d1517427f1cef8f4a79,q60.jpg)
Ca_millo +12
Zazdroszczę Wam że se możecie o każdej porze iść po coś do żabki czy innego sklepu. Ja najbliższą mam dopiero w powiatowym (ponad 20 kilometrów)...
#przegryw
#przegryw
![power-weak](https://wykop.pl/cdn/c0834752/c6c2b7a9ba8da8936f8e5eb2a3ea2167e510887bc0143e9b99df7aaa8197c6ef,q60.png)
power-weak +7
Skopiuj link
Skopiuj linkWykop.pl
Aérospatiale SA 340/341/342 Gazelle
W 1966r. Sud Aviation (połączone w 1970r z Nord Aviation i SEREB w celu utworzenia Aérospatiale) ropoczęło prace projektowe nad lekkim helikopterem obserwacyjnym zdolnym pomieścić pięć osób, który miał zastąpić dotychczasowy Alouette II. Na wczesnym etapie rozwoju podjęto decyzję o powiekszeniu maszyny, żeby zapewnić większą wschestronność oraz uczynić ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnycj nabywców na rynku eksportowym.
W porównaniu do Aloutte, Gazzelle charakteryzuje się szeregiem innowacji, z których najistotniejszym okazał się fenestron. Fenetsron jest osłoniętym wentylatorem znajdującym się w pionowej powierzchni na ogonie w miejscu konwencjonalnego wirnika. Pomimo tego, że wymaga nieznacznego zwiększenia mocy jest mniej podatny na uszkodzenia oraz dużo bezpieczniejszy dla osób znajdujących się w jego pobliżu. W kwestiach technicznych posiada niskie zapotrzebowanie na moc przy prędkościach przelotowych, ze wględu na dużą powierzchnię pionową w której się znajduje i która pomaga przeciwdziałać momentowi obrotowemu głównego wirnika.
W trakcie prac i badań projektowych napotkano na szereg problemów przez zastosowanie w maszynie gotowego układu wirnika głównego pochodzącego z MMB Bo 105. Przyczyniło się to do długiego rowoju Gazelle do ostatecznego produktu. Postanowiono zrezygnować z rozwiązań Bo 105. Łopaty wirnika głównego wykonano z materiałów kompozytowych i zostały zaprojektowane z myślą o długiej żywotności – rozwiązanie to stało się powszechne w późniejszych śmigłowcach.
Pierwszy lot wykonano 7 kwietnia 1967r. i wprowadzono do służby w 1973r. Pordukowany w latach 1967-1996. Powstało łącznie ponad 1700 egzemplarzy.
Oprócz bycia pierwszym śmigłowcem, w którym zastosowano fenestron, Gazelle jest również pierwszą maszyną zaadaptowaną do operacji przez jednego pilota w warunkach IFR (Instrument Flight Rules – lot na podstawie wskazań przyrządów).
Podstawowe dane techniczne (SA 341G):
Załoga: 1 lub 2
Długość: 11.97m
Wysokość: 3.15m
Średnica głównego wirnika: 10.5m
Powierzchnia nośna: 344^m2
MTOW: 1800kg
Napęd: 1 x Turbomeca Astazou IIIA 590hp (440kW) – silnik turbowałowy
Prędkość przelotowa: 264km/h | 143kts
Vmax: 310km/h | 170kts
Prędkość wznoszenia: 9m/s
Pułap: 5000m | 16000ft
Zasięg: 361km | 195nmi
#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
źródło: banner-gazelle
Pobierzźródło: Gazelle_-_RIAT_2018_(cropped)
Pobierzźródło: sa3401
Pobierzźródło: savingPNG-12
Pobierzźródło: unnamed
Pobierzźródło: fen01
Pobierzźródło: unnamed (1)
Pobierzźródło: Aérospatiale_Gazelle_engine
Pobierzźródło: 0414156-v40-10
Pobierzźródło: b0bb13d36dc6cf3435833b1133be1b9a
Pobierzźródło: 1454c90e320a0e1ed366cd8da19cf108
Pobierzźródło: 2813839985_b1a990eebf_b
PobierzTreść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
źródło: a5163691b9ae7e6d4c8dada83eb6128a7993813235e0f2240c0e3ae995ce98f8
PobierzSwoją drogą ten kokpit ze zdjęcia to chyba po modernizacji jakiejś, bo LCD ekrany to chyba tak sobie w latach produkcji.
Ładnie ogarnęli ten śmigłowiec do "Blue Thunder", gdzie tak oszpejowali maszynę, że się środek ciężkości na przód przesunął, a przy obsłudze technicznej maszyny i uzgadnianiu lotów nad miastem był obecny oddelegowany inspektor FAA ( ͡º ͜ʖ͡º)
źródło: 69ef89574b177dff9f0fb899e18db1cf
Pobierzźródło: 5cf03df07043e
Pobierz