Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 59
Aérospatiale SA 340/341/342 Gazelle
W 1966r. Sud Aviation (połączone w 1970r z Nord Aviation i SEREB w celu utworzenia Aérospatiale) ropoczęło prace projektowe nad lekkim helikopterem obserwacyjnym zdolnym pomieścić pięć osób, który miał zastąpić dotychczasowy Alouette II. Na wczesnym etapie rozwoju podjęto decyzję o powiekszeniu maszyny, żeby zapewnić większą wschestronność oraz uczynić ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnycj nabywców na rynku eksportowym.
W porównaniu do Aloutte, Gazzelle charakteryzuje się szeregiem innowacji, z których najistotniejszym okazał się fenestron. Fenetsron jest osłoniętym wentylatorem znajdującym się w pionowej powierzchni na ogonie w miejscu konwencjonalnego wirnika. Pomimo tego, że wymaga nieznacznego zwiększenia mocy jest mniej podatny na uszkodzenia oraz dużo bezpieczniejszy dla osób znajdujących się w jego pobliżu. W kwestiach technicznych posiada niskie zapotrzebowanie na moc przy prędkościach przelotowych, ze wględu na dużą powierzchnię pionową w której się znajduje i która pomaga przeciwdziałać momentowi obrotowemu głównego wirnika.
W trakcie prac i badań projektowych napotkano na szereg problemów przez zastosowanie w maszynie gotowego układu wirnika głównego pochodzącego z MMB Bo 105. Przyczyniło się to do długiego rowoju Gazelle do ostatecznego produktu. Postanowiono zrezygnować z rozwiązań Bo 105. Łopaty wirnika głównego wykonano z materiałów kompozytowych i zostały zaprojektowane z myślą o długiej żywotności – rozwiązanie to stało się powszechne w późniejszych śmigłowcach.
Pierwszy lot wykonano 7 kwietnia 1967r. i wprowadzono do służby w 1973r. Pordukowany w latach 1967-1996. Powstało łącznie ponad 1700 egzemplarzy.
Oprócz bycia pierwszym śmigłowcem, w którym zastosowano fenestron, Gazelle jest również pierwszą maszyną zaadaptowaną do operacji przez jednego pilota w warunkach IFR (Instrument Flight Rules – lot na podstawie wskazań przyrządów).
Podstawowe dane techniczne (SA 341G): Załoga: 1 lub 2 Długość: 11.97m Wysokość: 3.15m Średnica głównego wirnika: 10.5m Powierzchnia nośna: 344^m2 MTOW: 1800kg Napęd: 1 x Turbomeca Astazou IIIA 590hp (440kW) – silnik turbowałowy Prędkość przelotowa: 264km/h | 143kts Vmax: 310km/h | 170kts Prędkość wznoszenia: 9m/s Pułap: 5000m | 16000ft Zasięg: 361km | 195nmi
@MajsterZeStoczni: A myślałem że doczepianie silnika na zewnątrz kadłuba to domena RC (✌゚∀゚)☞ Swoją drogą ten kokpit ze zdjęcia to chyba po modernizacji jakiejś, bo LCD ekrany to chyba tak sobie w latach produkcji.
@MajsterZeStoczni Gazelle wygląda wciąż jak Skowronek, ale jednak nie ma tej wywalonej kratownicy (jak chyba wszystkie stare Alouette) + ma napęd turbinowy, do którego ponoć silniki tłokowe się nie umywają
Ładnie ogarnęli ten śmigłowiec do "Blue Thunder", gdzie tak oszpejowali maszynę, że się środek ciężkości na przód przesunął, a przy obsłudze technicznej maszyny i uzgadnianiu lotów nad miastem był obecny oddelegowany inspektor FAA ( ͡º͜ʖ͡º)
Aérospatiale SA 340/341/342 Gazelle
W 1966r. Sud Aviation (połączone w 1970r z Nord Aviation i SEREB w celu utworzenia Aérospatiale) ropoczęło prace projektowe nad lekkim helikopterem obserwacyjnym zdolnym pomieścić pięć osób, który miał zastąpić dotychczasowy Alouette II. Na wczesnym etapie rozwoju podjęto decyzję o powiekszeniu maszyny, żeby zapewnić większą wschestronność oraz uczynić ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnycj nabywców na rynku eksportowym.
W porównaniu do Aloutte, Gazzelle charakteryzuje się szeregiem innowacji, z których najistotniejszym okazał się fenestron. Fenetsron jest osłoniętym wentylatorem znajdującym się w pionowej powierzchni na ogonie w miejscu konwencjonalnego wirnika. Pomimo tego, że wymaga nieznacznego zwiększenia mocy jest mniej podatny na uszkodzenia oraz dużo bezpieczniejszy dla osób znajdujących się w jego pobliżu. W kwestiach technicznych posiada niskie zapotrzebowanie na moc przy prędkościach przelotowych, ze wględu na dużą powierzchnię pionową w której się znajduje i która pomaga przeciwdziałać momentowi obrotowemu głównego wirnika.
W trakcie prac i badań projektowych napotkano na szereg problemów przez zastosowanie w maszynie gotowego układu wirnika głównego pochodzącego z MMB Bo 105. Przyczyniło się to do długiego rowoju Gazelle do ostatecznego produktu. Postanowiono zrezygnować z rozwiązań Bo 105. Łopaty wirnika głównego wykonano z materiałów kompozytowych i zostały zaprojektowane z myślą o długiej żywotności – rozwiązanie to stało się powszechne w późniejszych śmigłowcach.
Pierwszy lot wykonano 7 kwietnia 1967r. i wprowadzono do służby w 1973r. Pordukowany w latach 1967-1996. Powstało łącznie ponad 1700 egzemplarzy.
Oprócz bycia pierwszym śmigłowcem, w którym zastosowano fenestron, Gazelle jest również pierwszą maszyną zaadaptowaną do operacji przez jednego pilota w warunkach IFR (Instrument Flight Rules – lot na podstawie wskazań przyrządów).
Podstawowe dane techniczne (SA 341G):
Załoga: 1 lub 2
Długość: 11.97m
Wysokość: 3.15m
Średnica głównego wirnika: 10.5m
Powierzchnia nośna: 344^m2
MTOW: 1800kg
Napęd: 1 x Turbomeca Astazou IIIA 590hp (440kW) – silnik turbowałowy
Prędkość przelotowa: 264km/h | 143kts
Vmax: 310km/h | 170kts
Prędkość wznoszenia: 9m/s
Pułap: 5000m | 16000ft
Zasięg: 361km | 195nmi
#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Swoją drogą ten kokpit ze zdjęcia to chyba po modernizacji jakiejś, bo LCD ekrany to chyba tak sobie w latach produkcji.
Ładnie ogarnęli ten śmigłowiec do "Blue Thunder", gdzie tak oszpejowali maszynę, że się środek ciężkości na przód przesunął, a przy obsłudze technicznej maszyny i uzgadnianiu lotów nad miastem był obecny oddelegowany inspektor FAA ( ͡º ͜ʖ͡º)
No