Wpis z mikrobloga

#elektromobilnosc #samochodyelektryczne
Naszło mnie na małe podsumowanie wyjazdu Norwegia - Polska - Norwegia. 19.03 - 28.04

Samochód: #skoda Enyaq 80, 2021, 2+1 na pokładzie.
Opony tył: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 255/50 R 19 107R
Opony przód: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 235/55 R 19 105R

Trasa: 4712,5 km
Moc pobrana: 1071,9 kWh
Koszt ładowania: 2209,12 PLN
Czas ładowania DC: 920 minut

Średnie zużycie: 22,7 kWh/100km
Cena za 100km: 46 PLN
Średnia prędkość ładowania: 56 kWh/h

Trasa cały czas z prędkościami dozwolonymi. Autostrada A1 jeden przejazd 140km/h, następne przejazdy 120km/h (ze względu na zużycie i hałas)

Jakie przemyślenia.

Większe zużycie niż myślałem. Z całej podróży prawie 23kWh/100km, a przez Norwegię i Szwecję bliżej 25kWh/100km, na pewno pogoda i opony nie pomagały, przy wyjeździe miejscami okolice zera, przy powrocie, nie wiele cieplej.
W Polsce w okolicach świąt i wyjazd na mazury, temperatury bliżej 20 stopni - 19,5 kWh/100km - już lepiej, ale ciągle dużo.

Ładowarek w Polsce jest dużo. Wiem że w Norwegii czy w Szwecji na jednym postoju może być 20 i więcej stanowisk a w Polsce jedno dwa lub cztery. Ale w Skandynawii te 20 stanowisk jest zajęte, natomiast w Polsce tylko raz musiałem czekać (sobota przy IKEA)
Wkurza to że każdy operator ma swoją apkę, swój abonament itp. Niestety nie było mi dane przetestować roamingu w #greenway, na kartę czekałem ponad miesiąc, a jak już koperta przyszła to bez karty w środku ¯\(ツ)/¯

Enyaq z 2021 jest upośledzony w stosunku do modeli nowszych np 2023, brak przygotowania/ podgrzania baterii, głównie w trasach i niskich temperaturach jest problemem - Nie kupię następnego elektryka bez tej funkcji.
Brak ten powoduje, że samochód zaczyna ładować się od np 45kWh/h i pomału dobija do 75kWh/h zamiast od razu wystartować z maksem możliwości czyli 135kWh/h. I zamiast 30 minut trzeba czekać godzinę.

Nie ma to znaczenia przy planowanych postojach np. na obiad w restauracji czy przy sklepie, tutaj godzina na ładowanie jest pożądana i czasem wybierałem specjalnie ładowarki AC lub wolne DC (<50kWh/h) aby mieć więcej czasu.

Końcowy koszt był porównywalny do przeciętnego auta ze spalaniem 7l/100km, co mnie zadowala.

Z "awarii" to:
jedna ładowarka w Gdańsku i jedna w Szwecji miała problem prawdopodobnie ze złączem. Samochód gubił komunikację z ładowarką i kończył sesję.
Awaria Travel Assist, (tryb ACC działa), ale problem występował tylko w Polsce. Podczas powrotu działał bez zająknięcia, zacząłem się zastanawiać czy ten powiązany jest jakoś z danymi z nawigacji i może brakowało danych "za granicą" - temat zgłoszony do Dealera.

Na promie Polferries, samochody elektryczne ustawiane są osobno do innych - wjeżdża się na końcu.
Morgan87 - #elektromobilnosc #samochodyelektryczne
Naszło mnie na małe podsumowanie w...

źródło: Zrzut ekranu 2024-05-08 162226

Pobierz
  • 57
  • Odpowiedz
Jak na razie to twoj wpis jest powtorzeniem opini innych. I propagandy koncernow paliwowych. I z kazdym zdaniem wkopujesz sie glebiej w "alternatywne" myslenie.


@JayCube: Ja parcuje i zarabiam na tym ze "elektryki rosna w sile" Nie zaciekawilo Cie to dlaczego mimo wszystko jesteem sceptyczny? Bo mysle?

Ale jak zapytam sie o te bogate firmy ktore zarabiaja na tej transformacji, to zapewne nie bedziesz w stanie zadnej podac (moze oprocz tesli)
  • Odpowiedz
FIZYCZNE i TECHNICZNIE jest to NIE DO ZROBIENIA


@gorzki99: A rozumiesz tez ze korzystanie z paliw kopalnych na tym samym poziome co teraz jest FIZYCZNE i TECHNICZNIE jest to NIE DO ZROBIENIA? Czy tez to twoje myslenmie konczy sie na "bo ja tak chce"

Mercedes, Porsche - no tak... gownofiremki.


@gorzki99: Jak narazei traca na tej transformacji, wiec probuj dalej...
  • Odpowiedz
Jak narazei traca na tej transformacji, wiec probuj dalej...


@JayCube: Jeszcze jak. Kilka lat temu budowalismy nowa linie produkujaca baterie do elektrykow. Po 2 latach zesmy ja zdemontowali i postawilismy nowa. Bo sie technologia pozmieniala. Mnie tam tez caly show jest na reke - mam przynajmniej pewna robote. Tylko ze ja nie lubie debilnej roboty. Ciesze sie ze robote mam zapewniona ale jak widze ten debilizm to zalamuje rece. Te pieniadze,
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Ty dalej nie kumasz co sie do Ciebie pisze?


Ty dalej nie rozumiesz i chyba prądu w domu masz xD

16x100 to 1600. 1600x230 to 368kW. Skad je wezmiesz to nieistotne - bardziej istotne jest jak je przeslesz.


A jak przesyłają dużo więcej w to samo miejsce w ciągu dnia? Bo 100 aut w bloku to kilkadziesiąt mieszkań, one mają dużo wyższe zapotrzebowanie niż 16A. Samochód się głównie ładuje nocą,
  • Odpowiedz
@PiotrFr: Miras... Powoli. Mowimy o DODATKOWEJ mocy ktora musi zostac przeslana na OBECNIE INSTNIEJACEJ INSTLACJI. Dotarlo?

I nie interesuje nas tutaj to co masz przy samej chacie. Nas interesuje to co jest dalej. Nie wiem jak Ci to zobrazowac. Wczesniej podalem przyklad z hydraulika i rozwalanym rurociagiem. Myslalem ze dotrze bo bylo dosc proste i obrazowe. Jak widac nie dotarlo. To moze inaczej:

Masz szmurek na ktorym wieszasz 10kg. Wytrzyma. Twoj
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Mowimy o DODATKOWEJ mocy ktora musi zostac przeslana na OBECNIE INSTNIEJACEJ INSTLACJI.


Jakiej dodatkowej skoro jest ona niższa niż dotychczasowe zużycie i jest potrzebna w innych godzinach niż szczyt zapotrzebowania?

I nie interesuje nas tutaj to co masz przy samej chacie.


Oczywiście. Nie interesują fakty i logika, dane firm energetycznych to też bzdury. Ale piękna logika z jakimś sznurkiem do prania. Skoro na tym przykładzie tak lubisz. Jak wieczorem zdejmiesz
  • Odpowiedz
Jakiej dodatkowej skoro jest ona niższa niż dotychczasowe zużycie i jest potrzebna w innych godzinach niż szczyt zapotrzebowania?


@PiotrFr: Znaj moja cierpliwoc :) Zakladam ze serio nie trolujesz. Tylko albo nie ogarniaz albo ja nie potrafie wytlumaczyc. Wiec od nowa (w punktach zebys mial latwiej powiedizec ktorego punktu nie rozumiesz):

1-Jesli w dobie jest zuzywane X energii i nagle dowalimy 100 gniazdek (ktore zuyja Y) na elektryki to w dobie bedzie
  • Odpowiedz
  • 0
@gorzki99: Jest tak, że jak się znasz na czymś i mówisz/wiesz że coś jest niemożliwe, to przychodzi ktoś kto o tym nie wie i to robi.

Weźmy trochę statystyki.

2022 rok produkcja energii elektrycznej w Polsce to 175 TWh
W tym samym czasie zarejestrowanych jest 27,35 mln pojazdów osobowych
Średnio roczny przebieg pojazdu osobowego w Polsce to 8607 km
Przyjmijmy że średnio auto zużywa 20 kWh/100km

Prosta matematyka pokazuje że
Morgan87 - @gorzki99: Jest tak, że jak się znasz na czymś i mówisz/wiesz że coś jest ...

źródło: Zrzut ekranu 2024-05-08 215904

Pobierz
  • Odpowiedz
@Morgan87: Miras jestem pod wrazeniem i serio doceniam Twoja chcec wymiany pogladow. Serio i bez ironii (a ja lubie ironie ale nie tym razem)

Przyjmijmy że średnio auto zużywa 20 kWh/100km


Nie mam pojecia - wierze Ci na slowo.

Średnio roczne zużycie energii dla samochodu elektrycznego to 1721 kWh


Skoro 20kWh to 100 km a roczne zuzycie to 1721 wiec wynika tego ze rocznie auto jezdzi? 1100km? Calkiem spoko szacowanie. Dla
  • Odpowiedz
  • 0
@gorzki99: Pełną mocą nie muszą lecieć, w głupiej "cegle" czyli ładowarce dostarczonej do auta, możesz sobie regulować prąd i ustawić np 5A.
Nowoczesne ładowarki, wallboxy mogą monitorować w czasie rzeczywistym zużycie i dostosować prąd ładowania do aktualnego zużycia - tak jest u mnie, ładowarka Zaptec GO i adaper sprzężony z licznikiem.

63A dla klatki ? na ile mieszkań ? czyli jaka jest zależność, jeśli w mieszkaniu mam zabezpieczenie 20A, mieszkań jest
  • Odpowiedz
I o tym caly czas mowie a to nie dociera - krok po kroku - najpierw przygotowac potem wdrazac. A tymcasem mamy wdrazanie bez przygotowania. DRAMAT.


@gorzki99: A ja widze ze do Ciebie nie dociera ze wlasnie wdrazamy, krok po kroku, po dobroci i bez zmuszanai, zaczej zachetami, powoli w ciagu pokolenia. Natomiast czekanie za "bedziemy zmuszeni" to dopiero skok na gleboka wode i przepis na DRAMAT...
  • Odpowiedz
A ja widze ze do Ciebie nie dociera ze wlasnie wdrazamy, krok po kroku, po dobroci i bez zmuszanai, zaczej zachetami, powoli w ciagu pokolenia.


@JayCube: Fajnie ze zachecamy. Nie dociera do Ciebie ze robimy to w sposob:
Teraz dajemy kielbase a ze za jakis czas nie bedzemy mieli na czym tej kielbasy usmazyc to juz nas nie interesuje.

Wdrazanie powinno sie rozpoczac od zapewnienia infrastruktury na ktorej za jakis czas
  • Odpowiedz
Wdrazanie powinno sie rozpoczac od zapewnienia infrastruktury na ktorej za jakis czas bedziemy mieli na czym ta kielbase uzmazyc


@gorzki99: Zgadzam sie z twoja metafora. Teraz mamy kielbase i wiemy ze za jakis czas nie bedziemy mieli jej na czym usmazyc. Wiec w ciagu pokolenie wprowadzamy produkt zastepczy w postaci salatki greckiej, najpierw zachecajac, doplacajac i budujac powoli infrastrukture. A jak juz kielbasy zabraknie, nikt nie bedzie chodzil glodny. Nawet jezeli
  • Odpowiedz
@JayCube: Ciesze sie ze moja metafora Ci sie podobala. Twoja za to mnie przerosla :)

Uproszcze zatem:
Taraz idziemy "w opor" w elektryki. Po polsce poki co jezdzi 10% elektrykow. Natomiast sieci przesylowe mamy takie ze trzeba wylaczac panele PV bo sieci moga zostac uszkodzone jak nie wylaczymy. Co bedzie przy 30%?

Z wymiana sieci elektrycznej to nie jest tak "Hop siup". To nie sa kabelki w domu ze wywalisz stare
  • Odpowiedz
@Morgan87: kolega kupil model 3 ma ja z 3 miesiace slabo mi sie nia jezdzilo szczegolnie na zakretach jak swoim w zakret wchodze np 90 to jego 70 no i autopilot jak bedziesz trzymal rąk na kierownicy to np blokada autopilota na tydzien masz
  • Odpowiedz
Jak wiesz ze chcesz miec duzo kiolbasy to zaczynasz od odpowiedniego grila


Ale mowimy o tym ze prognozy ta takie ze kielbasa, za jakis czas, bedzie jedyna alternatywa, bo inne, aktualnie popularne potrawy nie beda dostępne. Wiec zaczynasz od malego grila na wegiel, żeby sprawdzic jak ta kielbasa smakuje. Potem kupujesz większego jak kiebasa bedzie wprowadzana do twojej diety. Z czasem powoli, w ciagu kilkudziesieciu lat budujesz sobie grila ogrodowego z palnikami
  • Odpowiedz