Aktywne Wpisy
krucjan +732
W końcu wszystkie formalności dopięte i przesiadam się na nowe auto, c-elysee z 2014r 🥰
Dla mnie to jakbym z salonu wyjechał, całe życie jeździłem 20 letnimi gratami, które nawet w dniu produkcji uchodziły za gruzy. 10 letnia fura, która wygląda jak normalne, współczesne auto to jest dla mnie szok xD
Mam nadzieję, że posłuży z 5 lat.
#chwalesie #taxi #motoryzacja #szczecin
Dla mnie to jakbym z salonu wyjechał, całe życie jeździłem 20 letnimi gratami, które nawet w dniu produkcji uchodziły za gruzy. 10 letnia fura, która wygląda jak normalne, współczesne auto to jest dla mnie szok xD
Mam nadzieję, że posłuży z 5 lat.
#chwalesie #taxi #motoryzacja #szczecin
Niepatrz +1276
Naszło mnie na małe podsumowanie wyjazdu Norwegia - Polska - Norwegia. 19.03 - 28.04
Samochód: #skoda Enyaq 80, 2021, 2+1 na pokładzie.
Opony tył: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 255/50 R 19 107R
Opony przód: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 235/55 R 19 105R
Trasa: 4712,5 km
Moc pobrana: 1071,9 kWh
Koszt ładowania: 2209,12 PLN
Czas ładowania DC: 920 minut
Średnie zużycie: 22,7 kWh/100km
Cena za 100km: 46 PLN
Średnia prędkość ładowania: 56 kWh/h
Trasa cały czas z prędkościami dozwolonymi. Autostrada A1 jeden przejazd 140km/h, następne przejazdy 120km/h (ze względu na zużycie i hałas)
Jakie przemyślenia.
Większe zużycie niż myślałem. Z całej podróży prawie 23kWh/100km, a przez Norwegię i Szwecję bliżej 25kWh/100km, na pewno pogoda i opony nie pomagały, przy wyjeździe miejscami okolice zera, przy powrocie, nie wiele cieplej.
W Polsce w okolicach świąt i wyjazd na mazury, temperatury bliżej 20 stopni - 19,5 kWh/100km - już lepiej, ale ciągle dużo.
Ładowarek w Polsce jest dużo. Wiem że w Norwegii czy w Szwecji na jednym postoju może być 20 i więcej stanowisk a w Polsce jedno dwa lub cztery. Ale w Skandynawii te 20 stanowisk jest zajęte, natomiast w Polsce tylko raz musiałem czekać (sobota przy IKEA)
Wkurza to że każdy operator ma swoją apkę, swój abonament itp. Niestety nie było mi dane przetestować roamingu w #greenway, na kartę czekałem ponad miesiąc, a jak już koperta przyszła to bez karty w środku ¯\(ツ)/¯
Enyaq z 2021 jest upośledzony w stosunku do modeli nowszych np 2023, brak przygotowania/ podgrzania baterii, głównie w trasach i niskich temperaturach jest problemem - Nie kupię następnego elektryka bez tej funkcji.
Brak ten powoduje, że samochód zaczyna ładować się od np 45kWh/h i pomału dobija do 75kWh/h zamiast od razu wystartować z maksem możliwości czyli 135kWh/h. I zamiast 30 minut trzeba czekać godzinę.
Nie ma to znaczenia przy planowanych postojach np. na obiad w restauracji czy przy sklepie, tutaj godzina na ładowanie jest pożądana i czasem wybierałem specjalnie ładowarki AC lub wolne DC (<50kWh/h) aby mieć więcej czasu.
Końcowy koszt był porównywalny do przeciętnego auta ze spalaniem 7l/100km, co mnie zadowala.
Z "awarii" to:
jedna ładowarka w Gdańsku i jedna w Szwecji miała problem prawdopodobnie ze złączem. Samochód gubił komunikację z ładowarką i kończył sesję.
Awaria Travel Assist, (tryb ACC działa), ale problem występował tylko w Polsce. Podczas powrotu działał bez zająknięcia, zacząłem się zastanawiać czy ten powiązany jest jakoś z danymi z nawigacji i może brakowało danych "za granicą" - temat zgłoszony do Dealera.
Na promie Polferries, samochody elektryczne ustawiane są osobno do innych - wjeżdża się na końcu.
Jak to jest ze raz za 39kW placisz 101pln raz za 49kW 85pln, potem za 49kW 102pln, albo za 53kW 111pln...
O co tu kaman?
@Morgan87: Dziekuje za wyjasnienie.
Nie wiedzialem ze takie cos jest :P Troche to kretynizm (no chyba ze zawsze jestes w stanie doladowac sie w godzine na tyle zeby dojechac do nastepnej ladowarki (i masz tyle szczescia ze bedzie sprawna :DD)
Ciekawe co jeszcze "fajnego" jest w elektrykach :)
Ale w tym wypadku korzystałem z wolnej ładowarki DC 25kWh/h specjalnie, ponieważ robiłem zakupy i nie sądziłem że policzą karę tak samo jak w przypadku szybkich ładowarek 50-150 kWh.
Kupisz se elektryka to jeszcze musisz jeszcze doktorat zrobic co i kiedy Ci wolno, a kiedy zostaniesz oskubany :)
Tutaj VAG mnie mocno irytuje, oczekiwałbym aktualizacji oprogramowania i dodania brakujących funkcji. Ale VAG ma to gdzieś.
Po mału myślę nad teslą 3. w przeliczeniu 140k pln za podstawę...
Tu też muszę oddać, że często ładowałem się do 100%. jednak w trasie te 70-80% w większości przypadków by mi wystarczyło, a 70% miał zwykle po niecałych 30 minutach. Dlatego moja statystyka trochę zaniża średnią prędkość ładowania.
na cpnie tez nie mozna zostawic bagnetu w aucie i isc na obiad. Zasady sa wszedzie takie same tylko trwa to troche dluzej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@jasonfly: A niby dlaczego nie? Ja nie mam (i nigdy nie mialem) prawa jazdy ale wiem jak dziala tankowanie. Tak sprytnie jest konstrukcja opracowana ze nie przelejesz :P Wiec nie skasuja Cie dodatkowo.
Poza tym ceny sa raczej zblizone. Nie
Z OBD to przesadziłem, bo zamiast kupić coś taniego jak OBD2, to kupiłem obd11 i
@jasonfly: Jasne. Do tego to nawet sam doszedlem :PP
Tylko ze... Jak napisalem wczesniej (moze Ci umknelo):
Zwijasz sie po godzinie bo nie chcesz placic za
To nie jest nobrainer, trzeba trochę wyczuć i się go nauczyć. Jeśli goniłby mnie czas i musiałbym zapierdzielać do klienta na drugi koniec Polski, to pewnie bym się wkurzał na
@Morgan87: Niby tak. Gorzej jak jakas firma stwierdzi ze chce byc eko i kupi takie auta pracownikom. Jako flota firmowa. U mnie delegacje 1k km to norma. Raczej latwiej na paliwie niz na pradzie :P - i szybciej. A czas to pieniadz.
Ale zeby byla jasnosc - ja nie hejtuje elektrykow -
W Norwegii, służbowe auta
W szwecji (czy tam moze i w calej skandynawii - nie wiem) to jest ogarniete. Duzo stacji ladowania i dosc (relatywnie) maly obszar.
Ale teraz wyobraz sobie ze firma ma ogarnac "eko" flote w polsce. A delegacje w niemczech, wegry, slowacja (to akurat blisko) czasem wlochy i hiszpania. A tu nie ma inflastuktury :DDD
Ja mam swoje zdanie - auto elektryczne w PL jest