Wpis z mikrobloga

Jestem po studiach graficznych i chciałbym zacząć brać jakieś zlecenia. Czytając kwestie prawne w rozliczaniu się z klientem mam totalny mętlik w glowie.
Decydując się na umowe o dzieło to kto ma pierwszy ją ma dostarczyc?
Czy mogę/muszę wystawić rachunek/paragon gdy prosi mnie o to klient?
Jak i co mam rozliczać z urzędami po takich zleceniach?
Wiem, że jest useme ale jak to działa z osobami tez bez firmy lub niechcacy faktury?
Jak zlecenia mają wyglądać podejmując współprace z osoba fizyczna i firma nie mając samemu firmy?
Jak to wygląda z skłądkami zus w umowie o dzielo i umowie zlecenie?
Jako freelancer bez firmy mogę brac umowe zlecenie tez z osobą bez firmy? Wtedy kto opłaca skladki zus?
Może jest tu jakiś freelancer bez firmy i mógłby opisać jak to robi? Byłbym bardzo wdzięczny
#freelance #useme #prawo #zlecenie #grafika
  • 7
@awake-rekawa:
1 jak kto ma dostarczyć? Nie rozumiem? Umowę? To zalezy czy masz swój wzór czy klient ma
2 paragon to w kasie fiskalnej. Ty możesz wystawiać rachunek do umowy o dzieło czy zlecenia lub fakturę do działalności nierejestrowanej jeśli się łapiesz
3 jak rozliczać to zalezy na jaka umowę czy działalność się zdecydujesz
4 wtedy praktycznie najlepiej stara dewiza bez papierów bez pytań
5 znowu zalezy jak sobie wymyślisz i
@Adams_GA: Dzięki za odpowiedzi

1.Tak chodzilo mi o umowe. W przypadku umowy zlecenie z firma to firma ją przygotowuje czy też moge ja?
3.W przypadku umowy o dzieło to jak to wyglada?

Robiąc projekty takie jak ulotki loga itp to tworzyc umowe z licencją czy przeniesieniem praw autorskich?
Jaką kwotę wpisywać w umowę? brutto tak jak w rachunku czy netto?

Ogólnie z tego co rozumiem to w przypadku umowy o dzielo
1.Tak chodzilo mi o umowe. W przypadku umowy zlecenie z firma to firma ją przygotowuje czy też moge ja?


@awake-rekawa: nie ma znaczenia, różne firmy różnie do tego podchodzą, możesz dać swój wzór, oni mogą swój. Przy każdej umowie tak jest.