Wpis z mikrobloga

Mirki, jaka jest obiektywna różnica między szosą, a gravelem o bardziej sportowej geometrii w kwestii przyjemności jazdy i prędkości w budżecie około 6-7,5 tysiąca?

Całe życie jeździłem na rowerze miejskim, bardzo rekreacyjnie. Ostatnio kupiłem gravel i bardzo zajawiłem się na szybszą jazdę, nie jeżdżę po szutrze i lasach i tak się zastanawiam czy go sprzedać i kupić szosę, czy jednak różnice dla zupełnego amatora będą marginalne? Zima chce dokupić trenażer i kontynuować na zwifcie.

I drugie pytanie — czy jest jakakolwiek szansa, żebym szosa wjechał do lasu lub na szutr, gdy przyjdzie mi jechać z różowym paskiem? Czy musiałbym wymienić pół roweru przed wjazdem? Boję się, że przy szosie będę musiał i tak posiadać drugi rower, bo odcinki np. na Kaszubach, gdzie jest trochę szutru mnie wykluczą.

#szosa #rower #gravel
  • 12
  • Odpowiedz
@RymMajster: Jeżeli jeździsz niemal wyłącznie po asfalcie to tylko szosa.
Założyłem u siebie opony 32mm (kross vento 4.0) i bywa, że wjadę do lasu na szutr, nawet na polne drogi z dziurami i leci jak marzenie (ale fakt, że 20km bym nie chciał zrobić w takich warunkach, bardziej dojazdowo).
A po asfalcie leci znaaaacznie lepiej niż ciężki gravel. Gravel ma sens jeżeli robisz wyprawy i chcesz montować sakwy, bo baranek
  • Odpowiedz
@RymMajster: mam 2 komplety kół do Treka Domane i doskonale radzi sobie i na asfalcie i w lesie, czy na szutrze. Jedyne, co mogę mu zarzucić to na korzeniach, czy mocnych #!$%@? brakuje mu siły napięcia wózka przerzutki
  • Odpowiedz
@RymMajster:
Po pierwsze szerokość opon i agresywność bieżnika.
Po drugie zakres przełożeń korby: GRX 48-31T lub 46-30T, 105 50-34T lub 52-36T
Na szosie z oponą 30-32c (a taką jesteś w stanie włożyć do większości szos z hamulcami tarczowymi) bez problemu przejedziesz po utwardzonym szutrze czy polnej drodze, problem zaczyna się tam gdzie pojawia się błoto bo gładka opona zaczyna kręcić się w miejscu lub tam gdzie są duże nieregularne kamienie
  • Odpowiedz
@RymMajster: wszystko zależy od tego jakie masz te drogi szutrowe w okolicy i lasach. Jak masz przyjemny żwirek/szuter albo są to ubite polne drogi to od biedy przejedziesz nawet i na oponach 25mm tylko wolniej, jak to są jakieś piaskowe ujeby tak jak większość u mnie w okolicy na wsiach i lasach to opona 45mm może nie starczyć.

Jeszcze 5-7 lat temu mogłem sobie na spokojnie zrobić dłuższe trasy 80%
  • Odpowiedz
czy jest jakakolwiek szansa, żebym szosa wjechał do lasu lub na szutr, gdy przyjdzie mi jechać z różowym paskiem?


@RymMajster: po piachu to i gravelem się będziesz kopał po czole, a po prawdziwym szutrze, ubitej drodze polnej czy nawet igliwiu na oponach szosowych 28-30 wjeżdżasz bez problemu. Tylko jak się pojawią kamyczki to lepiej zwolnić

Ja w tym roku to mam z 20% kilometrów zrobionych nie po asfaltach na slickach.
  • Odpowiedz
  • 2
@RymMajster jeżdżę po #!$%@? po kwadraty, ostatnio robiłem trasy 200km z czego 30km po szutrze na 28, zbiłem jedynie lekko ciśnienie + 95kg na wadze i bez większego problemu i nie było to jakieś uciążliwe. najgorzej głęboki piach i duże kamienie, a tak to jakieś 32 i bez problemu dla mnie
  • Odpowiedz
po asfalcie leci znaaaacznie lepiej niż ciężki gravel


@HabaHabaczynski: Aż tak bym nie przesadzał z tą wagą graveli, bo np. szosa vento 3.0 waży 9,8 kg, gravel esker 6.0 waży 10,8 kg. Dla amatora 1 kg różnicy jest praktycznie pomijalny.
Na eskrze jeżdżę wolniej przede wszystkim przez szersze i klockowane opony, gdybym założył te, które mam w vento, podejrzewam, że bez większego wysiłku uzyskiwałbym bardzo zbliżone średnie, jak na vento.
  • Odpowiedz