Aktywne Wpisy
damianooo8 +96
adi0 +819
Info ze sztabu kryzysowego:
Gość, który wczoraj ukradł dwie pompy odprowadzające wodę z zalanej piwnicy, został dzisiaj błyskawicznie osądzony i skazany na 8 miesięcy bezwzględnego więzienia - bez możliwości wcześniejszego wyjścia.
#powodz #wroclaw #kryminalne #sadowewyroki #zlodzieje #policja #polska
Gość, który wczoraj ukradł dwie pompy odprowadzające wodę z zalanej piwnicy, został dzisiaj błyskawicznie osądzony i skazany na 8 miesięcy bezwzględnego więzienia - bez możliwości wcześniejszego wyjścia.
#powodz #wroclaw #kryminalne #sadowewyroki #zlodzieje #policja #polska
Boeing Vertol 234/CH-47 Chinook
Pod koniec 1956 roku Departament Armii Stanów Zjednoczonych ogłosił chęć zastąpięnia dotychczasówych śmigłowców transportowych Sikorsy CH-37 Mojave napędzanych silnikami tłowkowymi na rzecz maszyny, która posiadała by turbiny gazowe do tego celu. W 1957r. Vertol przystąpiło do prac nad nowym dwuwirnikowym śmigłowcem oznaczonym jako Model 107. Początkowo US Army przyznało kontrakt na wykonanie trzech maszyn testowych nazwanych YHC-1A. Okazały się one zbyt ciężkie do zadań bojowych oraz zbyt lekkie do roli transportowej. Podjęto decyzję do pozyskania ciężkiego śmigłowca transportowego. Sam YHC-1A posłużył również jako podstawa do stworzenia CH-46 Sea Knight. Ostatecznie powiększona maszyna o nazwie Model 114 otrzymała oznaczenie wojskowe HC-1B i wykonała swój pierwszy lot 21 września 1961 roku. W trakcie 1962 zrewidowano konstrukcje i rozpoczęto produkcję masową. Nadano nowe oznaczenie CH-47 oraz nazwę Chinook pochodzącą od rdzennej amerykańskiej ludności z północnego zachodu. Jest on produkowany nieprzerwanie do dzisiaj. Powstało ponad 1200 egzemplarzy w różnych wersjach. Wykorzystywany jest przez służby wojskowe, cywilne, prywatnych przewoźników oraz przy gaszeniu pożarów.
Załoga: 3 + 33-55 lub 24 noszy
Długość: 16m
Szerokość: 3.78
Wysokość: 5.77m
Średnica głównego wirnika: 2x 18m
Powierzchnia nośna: 1017m^2
Masa własna (pusty): 11148kg
MTOW: 22680kg
Napęd: 2x Lycoming T55-GA-714A 4733hp (3529kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 315km/h | 170kts
Prędkość przelotowa: 296km/h | 160kts
Pułap: 6100m | 20000ft
Prędkość wznoszenia: 7.73m/s
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Treść została ukryta...
A tak poważnie, to jest chyba jedyny śmigłowiec, który kojarzę z popkultury (poza Apaczem).
Dobrze rozumiem, że on może przenosić 11 ton?
@mkarweta: To fakt ale są większe:
https://static.theprint.in/wp-content/uploads/2019/02/chinook-mi26.jpg?compress=true&quality=80&w=360&dpr=2.8
U Amerykanów też:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53K_King_Stallion