Wpis z mikrobloga

@bdg-bro: zaciskarka cudów nie robi, można zacisnąć nawet kombinerkami i będzie trzymać. Dla jednej instalacji to może być zbędny wydatek, warto dodatkowo zalutować. Jak się robi więcej instalacji to bez zaciskarek ani rusz.
Ocenić ciężko bez fizycznego dostępu do wtyczki.
warto dodatkowo zalutować


@slavkowsky: Nie lutuj zaciskanych złącz. To znacząco pogarsza warunki pracy mechanicznej połączenia. Oczywiście po lutowaniu wygląda ślicznie. Zrób po dwa złącza - lutowane i tylko zaciskane podpięte do pracujących mechanicznie kabli (np. na dachu, na wietrze) i zostaw na 5 lat a potem wyjmij i porównaj.

Przyznam, kiedyś też myślałem, że lutowanie jest lepsze. Nie jest, uświadomił mnie w jednym z filmów EEVblog, zacząłem szukać.

P.S. Już pomijam
@bialy100k: no to zobaczę za 3 lata bo u siebie pierwszą instalację tak zrobiłem. Zaciśnięta i zalutowana. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wydaje mi się że nie ma to większego znaczenia, one i tak są pospinane klipsami więc nie dyndają na wietrze, dodatkowo sama dławica na mc4 stabilizuje całość.
Podeślij link do tego filmu
@slavkowsky: Moje poszukiwania zaczęły się od tego filmu:
https://youtu.be/0qjLx_HsKUQ?t=1109 - w 18:34 wspomina, żeby nie cynować kabli do zaciskania. Zacząłęm szukać - i okazało się, że nie tylko nie cynować - ale i w połączeniach które potencjalnie mogą nawet lekko pracować (zmienna temperatura, wiatr) lepiej NIE lutować. Dlatego w autach się nie lutuje, bo to usztywnia wiązkę (i zwiększa podatność na pękanie żył).