Wpis z mikrobloga

V max 115-118 km/h i 95Nm - czy tak się da jeździć?

Minęło pół roku i 15 000 km odkąd dokonałem zakupu nowej Fabii (3-ka z samego końca produkcji, tzw. Classic). Przejechałem się raz testowo tym autem. Znajomi ostrzegali mnie, że to auto typowo do jazdy miejskiej i podmiejskiej. Także sprzedawca ostrzegał mnie, że to auto nie jest do znacznych prędkości. Ale myślałem sobie, że nowe auto to te 125 km/h raczej powinien polecieć bez problemów. Ale zacznijmy od początku.

Poprzednie auto jakm jeździłem to VW Golf 1.4 75 KM z 128 Nm z 2003 roku, który w moich rękach był przez 3.5 roku i przez ten czas zrobiłem nim 60 000 km. Jazda prawie 20-letnim autem będąc jego 4-tym właścicielem oznaczała to, że z każdym rokiem wydatki na serwis się powiększały. Mimo sporych nakładów finansowych, nigdy nie czułem się do końca pewien tego auta, wybierając się na trasy powyżej 200-300 km. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to gdy wychodził z fabryki miał 171 km/h. Gdy go kupiłem i przetestowałem udało mi się osiągnąć 165 km/h, ale ostatnio kolega, któremu odsprzedałem pojechał maksymalnie już tylko 161 km/h. W praktyce jazda na benzynie dłużej niż kilkukilometrowy odcinek przy prędkości powyżej 110 km/h oznaczał, że silnik niebotycznie się męczył. Ale mnie interesuje jazda na LPG, a tu zmęczenie silnika na większym czy już średnim dystansie powodowała jazda powyżej 100-105 km/h (przy 100 km/h obroty silnika na 5. tym biegu mają 3300 co jest równe dokładnie max momentowi obrotowemu).

Pomyślałem sobie, nie no 100 km/h to ja całe życie nie będę jeździć. Kolejnym powodem były wspomniane rosnące koszta serwisu (w ostatnim roku wydałem 10 000 zł, czyli dwukrotność ceny za jaką kupiłem to auto). A także chęć robienia dalszych tras bez obaw. Także zmiany budy z hatchbacka na kombi. Także bardziej komfortowa jazda. Także parę nowinek technicznych ułatwiających jazdę (ale też bez przesady, bo nowinki to pierwsze co się najprędzej psuje). Także większe bezpieczeństwo.

Koniec końców praktycznie wszystko poszło na duży plus:
- mam 200L więcej bagażnika
- mimo wymiany zawieszania w starym aucie kupując zawieszenie zastępcze ze średniej półki, w nowym jest bez porównania lepsze amortyzowanie i lepszy komfort jazdy - wcześniej wychodziłem połamany i zmęczony po przejechaniu powyżej 300 km. Teraz przejechać i 900 km to dla mnie pestka
- lepszy komfort jazdy także ze względu na technologie ułatwiające życie oraz przyjemność z jazdy: regulowana wysokość siedzeń, podgrzewane lusterka, ogranicznik prędkości, tempomat, centralny przycisk do blokady drzwi, oprócz fm także radio cyfrowe, klimatyzacja, poręczny uchwyt do zamykania klapy bagażnika, itp. No dobra jeden minus - miałem resorowane otwieranie maski samochodu, a teraz wyciągam patyka
- zmieściła się także o 8L większa butla LPG, do której de facto mogę zatankować 6L autogazu więcej
- mam zdecydowanie mniejsze spalanie - przy tej samej prędkości i przy tych samych warunkach i obciążeniu spalanie jest średnio o 2L lpg mniejsze i to teraz z włączoną klimą vs poprzednio brakiem klimatyzacji (ogółem średnie spalanie spadło z 8-8.5L do 6-6.5L).
- większe bezpieczeństwo - świeże przednie poduszki powietrzne (w starym aucie raz mi się zapaliła kontrolka od poduszek, choć wina leżała najprawdopodobniej w zaśniedziałych kablach), a do tego kurtyny boczne, a także nowsza o 2 dekady konstrukcja (dawne gwiazdki bezpieczeństwa nie są równe nowym gwiazdkom, i mówię tu o bezpośredniej ochronie kierowcy i pasażerów w przypadku zderzenia, nie za jakieś systemy automatycznego reagowania).
- dodatkowym plusem auta ale porównując już z innymi obecnymi konstrukcjami jest to, że mimo coraz bardziej zaawansowanych norm spalania i coraz ogólnie bardziej zaawansowanej techniki, ten silnik jest prosty konstrukcyjnie i do tego nie ma żadnych udziwnień, nie posiada nawet turbo (a jak wiadomo turbo co jakiś czas lubi się psuć)
- do tego zdecydowanie mam bardziej elegantsze auto, którym już mi nie wstyd pokazać się w takich miejscach jak Luxemburg, Zurich, londyńskie City, czy choćby warszawskie Śródmieście.

Ale przejdźmy do osiągów silnikowych. Na pustej płycie dawnego lotniska pościgałem się na odpalonej benzynie z kolegą, który jest posiadaczem starego auta. Koniec końców bym go prześcignął, bo pojadę o te 3 km/h. Natomiast początkowe przyśpieszenie wciąż na plus dla starego Golfa - 13.5 sekundy do setki vs moje 16.8 sekund.

A jaki mam dokładnie silnik? 1.0 MPI 60KM, R3, V12. A więc ubyło 1 cylindra, 4 zawory, 400 cm3 objętości silnikowej, a przede wszystkim ubyło Nm - zamiast 128 mam 95. I powiem szczerze, że tą różnicę czuć, np. podczas wbijania się na autostradę, czy podczas wyprzedzania, a szczególnie, gdy auto jest obładowane.

Zatrzymując się jeszcze chwilę przy momencie siły. Dla nowego auta miałem taką koncepcję, żeby jechać w pełni obładowanym - zabierać po drodze ludzi na Bla Bla cara i pełen bagażnik. I to się sprawdza. Ale zrobiłem też przygotowanie pod montaż haka z zamysłem ciągnięcia przyczepy kempingowej, tak aby oszczędzać na hotelach - w części miejsc gdzie jeżdżę ceny 2-3-gwiazdkowych hoteli zaczynają się niestety od 150-200 euro. A tak można przekimać w przyczepie. Niestety teraz powątpiewam w ten pomysł i będę musiał go przeanalizować - albo auto w pełni obładowane, albo prawie puste + przyczepa kempingowa. Niestety ciężko temu aucie będzie jechać, gdy w pełni obładowane auto + z tyłu targanie przyczepy. Albo, albo.

A teraz przechodzimy do prędkości. Teoretyczna prędkość maksymalna tego auta to 164 km/h i faktycznie raz na testach udało mi się tyle osiągnąć. Niemniej, powyżej 130 km/h auto zaczyna z każdym dodatkowym 5 km/h mocno tracić na stabilności. Więc jeśli chodzi o stabilność, jeśli nie chce się kurczowo trzymać kierownicy, to 130 taki max (to i tak pod tym względem nieznacznie lepiej niż z poprzednim autem, gdzie przy 120 km/h musiałem kurczowo trzymać się kierownicy). A jak z jazdą na co dzień? Jeśli chodzi o dystanse do powiedzmy kilkudziesięciu km, silnik nie odczuwa za bardzo nawet prędkości 140 km/h na benzynie, czy 130 km/h na gazie. Ja jednak robię jednak zwykle kilkusetkilometrowe trasy. A w tym wypadku na benzynie przy 130 km/h robi się już nieciekawie dla silnika. Ale jak z gazem, bo po to montowałem lpg, by na nim właśnie jeździć. Otóż tutaj silnik odczuwa już mocno jazdę powyżej 120 km/h, i np. jazda pół tysiąca km z prędkością 125 km/h skutkuje tym, że po dotarciu na cel silnik zachowuje się jakby miał wypaść.

Dodam jeszcze, że max moment obrotowy mieście się tu w zakresie 3000-4300 obr. Przy 100 km/h jest to 3k obr., przy 110 km/h jest to 3500 obr, przy 120 km/h jest to 3900 obr, przy 125 km/h jest to 4200 obr, a przy 130 km/h jest to 4500 obr. O ile na benzynie auto radzi sobie bez żadnego problemu na końcówce tego zakresu, czyli 4300 obr., o tyle na gazie auto radzi sobie bez problemów mniej więcej do połowy tego zakresu, czyli około 3650-3700 obr., a zbliżając się do 4000 obr. czuję wprawnym słuchem, że zaczyna się robić już problematycznie dla silnika.

Innym słowem oznacza to, że jeśli chcę utrzymać zawodność silnika, a jednocześnie chcę jeździć ekonomicznie na LPG, oraz chcę żeby auto zrobiło mi minimum 400 000 km (albo osobiście, albo kiedyś jako firmowe, gdy przesiądę się na inne), to na dłuższych trasach nie warto przekraczać 118 km/h w jeździe na pusto, czy nawet 115 km/h z obładowanym autem.

Tak więc trochę zawiodłem się, bo 115-118 km/h, to nie to samo co 125 km/h. Niemniej, odpowiadając na pytania z nagłówka - da się tak jeździć, tym bardziej, że auto pięknie odwdzięcza się w niskim spalaniu. I nadal jest to szybciej, niż poprzednim autem, którym dla żywotności silnika starałem się nie przekraczać 100-105 km/h. I co prawda auta nie ocenię na 6, ale daję piątkę z plusem, i wiem, że posłuży mi w tej lub innej formie jeszcze wiele lat :-)

#motoryzacja #samochody #vag #skoda #volkswagen #autostradypolska #silnik #silnikboners
  • 306
@CentrykT800: Żaden bait. Mój ,,Ułan" w pełnej okazałości https://imgur.com/a/h2pHijK#xmrQy9u ( ͡º ͜ʖ͡º)

@pokaczw: No to będzie remont silnika. Ale nie sądzę by takie coś było niezbędne, tym bardziej, że dbam o silnik, a parę dni temu właśnie miał drugą wymianę oleju i podstawowych filtrów (pierwszą zrobiłem po miesiącu i po pierwszych 2 tys. km).

@ravau: Brałem pod uwagę tylko i wyłącznie nowe auta z
@Adamfabiarz: a ja jeździłem osobówką 90KM z przyczepą tow. i niefajnie to wspominam. Pod górę "tiry" mnie wyprzedzały na autostradach. Z tymi 60 konikami to zapomnij, szczególnie jak mocniejszy podjazd ci się trafi na bocznej drodze. Hamulców też nie ma mocnych, więc na zjazdach też mógłby być problem.
Kup chociaż Octę 1.4TSI i nocuj w hotelach jak człowiek, a nie kombinujesz. Nie bierz do siebie, ale ta emerycka fabia to po
@Adamfabiarz: no to jeśli to nie bajt, to powiem ci że wykopki tym razem mają rację.

Polecę klasykiem:
Lepsza klasa premium niż Nowa Dacia (fabia). W twoim przypadku sie by to sprawdziło. Za 70k można było szukać samochodu max 5letniego z silnikiem pod gaz i mocą ponad 100konia. Ty kupiłeś auto dla emeryta na dojazdu na ROD. Inne przeznaczenie niż twoje jest dla tej fabii. Krzywdę sobie i samochodowi robisz.
@v-tec: Dzięki za wypowiedź. Chyba zrobię tak, że przed ewentualnym zakupem przyczepy kempingowej przejadę się z kimś, kto ma właśnie auto z poniżej 150 Nm, i który posiada przyczepę i zobaczę na własnej skórze. Ale powiem szczerze, że coraz bardziej skłaniam się, że żeby zamiast kupowania przyczepy, trzymać się brania ludzi na Bla Bla po drodze i pieniądze zaoszczędzone na paliwie wydać na jakiś przyzwoity nocleg. Tym bardziej, że w kempingu
@ravau: Gdy miałem 20-parę lat bawiłem się w używane auta. Teraz jestem po 30-ce i interesują mnie tylko i wyłącznie auta salonowe z zerowym przebiegiem. Tak sobie zaplanowałem i tego się zamierzam trzymać, i tutaj pod tym względem nie ma dla mnie miejsca na kompromisy. I póki co cieszę się z takiego wyboru - odeszło mi wiele nerwów, oraz przestojów samochodu na serwisie (poprzednie auta niemal każdego lub co drugiego miesiąca
@Adamfabiarz: cieszę się, że kupiłeś nowy samochód spełniający Twoje założenia, ale brzmisz jakbyś racjonalizował niezbyt trafny wybór ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Poza tym z podejściem „nowinek i turbo nie, bo się psują” daleko nie zajdziesz (problem z szybami w Golfie pewnie wziął się z tego, że był to niefabryczny element założony w byle jakim warsztacie - do swojego dokładałem elektrykę na oryginalnych częściach i chodzi do dziś).
@niesmieszny_czlowiek: Jeszcze dodam, że ja tak nie podchodzę do tematu, że od razu mam czegoś żałować. Poprzednie auto pozwoliło mi znaleźć pracę w innym mieście, dzięki czemu wykonując tą samą pracę zarabiałem 2x więcej. Jeszcze wcześniejsze auto będące zupełną padaką, chociaż pozwoliło mi uzyskać podstawową niezależność finansową, jedną z pierwszych ciekawych prac, oraz posmakować tego co to w ogóle znaczy mieć samochód. Teraz nowe auto pozwala mi na rozkręcanie międzynarodowych biznesów.
@Adamfabiarz

A ja tam szanuje podejscie. Tak naprawdę jeżeli chodzi o nowe to w tej cenie nie znajdziesz nic o takiej pojemności bagażnika, obecnie wszystkie samochody albo nie mają mocy albo mają turbo.
W tym budżecie najmocniejszy silnik bez turbo to 1.2 84KM kia/Hyundai. A nawet jeżeli chciałbyś z turbo i z LPG to pozostaje w praktyce Dacia Sandero która tyle nie pożyje co skoda. To bez dokładania, a z dokładaniem to
@NuklearnySzpadel: Bardziej napisałem w formie przestrogi dla osób, co też chciałyby kupić podobną Fabię z podobnym silnikiem i myślały, że będą latać nią wiecznie 140 czy 150 km/h, szczególnie na lpg. Ja sobie założyłem 125 km/h i biorąc pod uwagę, że chucham i dmucham na żywotność silnika z zamontowanym lpg, to się nieco przeliczyłem (ale koniec końców nieznacznie, wciąż te 115-118 km/h spokojnie pojadę bez żadnych obaw o silnik).

Dziękuję za
Poza tym, te 200 KM, co spalają 7L, to raczej diesle, z benzyniakiem trudno przy takiej mocy zazwyczaj zmieścić się poniżej 9-10L.


@Adamfabiarz: jeżeli bierzesz pod uwagę duże samochody mające 200 km. samochód segmentu c z 200 km na trasie będzie palił 7-7,5l na 100 km (o ile mówimy o nowoczesnych konstrukcjach z turbo, a nie jakichś amerykańskich 10 litrowych wolnossących silnikach, które wyciągają 20 koni z litra).
a zbliżając się do 4000 obr. czuję wprawnym słuchem, że zaczyna się robić już problematycznie dla silnika.


@Adamfabiarz: imo nic nie słyszysz a jesteś zwykłym hipochondrykiem motoryzacyjnym, dzisiejsze silniki to nie to samo co w dużym fiacie, nic mu żywotność się nie skróci jak będziesz ciorał na 4000 obr. 1.0 mpi są projektowane z dużym zapasem wytrzymałości
Ad.2 1.0 MPI 60km są fabrycznie zblokowane na przepustnicy ich nominalna moc to 90km
Kroledyp - > a zbliżając się do 4000 obr. czuję wprawnym słuchem, że zaczyna się robi...