Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 30/???

Mitsubishi A6M Rei-sen (Zero)

Pomimo wprowadzenia do służby myśliwca A5M wcześnie w 1937 roku Marynarka Wojenna Cesarstwa Japonii od razu rozpoczęła poszukiwania jego następcy. 5 października 1937 wydane zostały „wymagania projektowe dla prototypowego myśliwca pokładowego 12-shi”, które zostały przekazane do Nakajima i Mitsubishi – ówczesnym największym producentom lotniczym. Nakajima uznało wymogi za niemożliwe do spełnienia i wycofało się z projektu. Główny projektant Mitsubishi, Jiro Horikoshi uznał że są one do spełniania w przypadku, gdy płatowiec będzie możliwie jak najlżejszy. Do tego celu został opracowany nowy stop aluminium nazwany „extra super duraluminium” znany obecnie jako AA7075. W momencie wprowadzenia do służby w 1940 roku Zero był jednym z najbardziej zaawansowanych samolotów pokładowych na świecie. Wysoka nośność oraz niskie obciążenia powierzchni nośnych ze wględu na niską masę wpływały na bardzo niską prędkość przeciągnięcia i wysoką zwrotność, która pozwalała na wymanewrowanie maszyn przeciwników. Minusem tak lekkiej konstrukcji była podatność na ostrzał z ciężkich karabinów takich maszyn jak Grumman F4F Wildcat. 4 czerwca 1942 w nalocie na Dutch Harbor na Alasce , jeden Zero został zestrzelony i lądował awaryjnie na jednej z pobliskich wysp, dzięki czemu US Army mogło dokonać testów porównawczych. M6A okazał się ponad 2000kg lżejszy od F4F, panel instrumentów był prosty do granic możliwości, co pozwalało pilotowi na odpowiedie skupienie się na misji, jednak najbardziej imponująca okazała się konstrukcja samego płatowca – kadłub i skrzydła były budowane jako całość w przeciwieństwie do amerykańskich maszyn, gdzie były to dwa osobne elementy. Była to metoda wymagająca większego nakładu pracy ale dawała dużo mocniejszą konstrukcję i wpływała na lepszą zwrotność. Dopiero w 1943 roku Zero zaczął być mniej skuteczny przeciwko nowszym myśliwcom aliantów. Nakajima pomimo wycofania się z projektu, produkowało A6M w wersji wodnosamolotu z pływakami – A6M2-N Suisen 2. Produkowany w latach 1939-1945 Zero powstało w większej liczbie egzemplarzy niż jakikolwiek inny japoński samolot w trakcie wojny – ponad 11000 sztuk.

Podstawowe dane techniczne:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitsubishi A6M2:

Załoga: 1
Długość: 9.06m
Rozpiętość skrzydeł: 12m
Wysokość: 3.05m
Powierzchnia nośna: 22.44m^2
Masa własna (pusty): 1680kg
MTOW: 2796kg
Napęd: 1x Nakajima NK1C Sakae-12 – 950hp (710kw) – 14 cylindrowe silniki gwiazdowe
Vmax: 533km/h | 288kts
Prędkość przelotowa: 333km/h | 180kts
Prędkość przeciągnięcia: 110km/h | 60kts
Zasięg: 1870km | 1010nmi
Pułap: 10000m (33000ft)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nakajima A6M2-N:

Załoga: 1
Długość: 10.1m
Rozpiętość skrzydeł: 12m
Wysokość: 4.3m
Powierzchnia nośna: 22.44m^2
Masa własna (pusty): 1912kg
MTOW: 2880kg
Napęd: 1x Nakajima NK1C Sakae-12 – 950hp (710kw) – 14 cylindrowe silniki gwiazdowe
Vmax: 435km/h | 235kts
Prędkość przelotowa: 296km/h | 160kts
Prędkość przeciągnięcia: 110km/h | 60kts
Zasięg: 1148km | 620nmi
Pułap: 10000m (33000ft)

#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #japonia
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1668697089ZH9sANlt2ke3zoq9sFn0Yl.jpg

Pobierz
  • 36
  • Odpowiedz