Wpis z mikrobloga

Hej programiści i ludzie zajmujący się szeroko pojętą pracą biurową,

Mam 2 krótkie pytania:
1) Czy boicie się, że automatyzacja odbierze Wam pracę?
2) Czy macie jakiś plan, co potem zrobicie?

A teraz czemu pytam: jestem sobie programistą, zdecydowanie nie najlepszym, zdecydowanie nie najgorszym, ot taki szary średniak. I jak widzę, jak bardzo rozwija się AI i automatyzacja, zaczynam się powoli zastanawiać nie czy, a kiedy liczba niezbędnych "klepaczy" będzie wycinać takich jak ja. Mam świadomość, że to nie będzie zaraz i pewnie kilka najbliższych lat będzie jeszcze spokojnie pod tym względem, no ale nie oszukuję się, że to nie nastąpi. GPT-3 i jego alternatywy na razie są jeszcze "głupie", ot potrafią wygenerować jakieś proste rzeczy i bardzo się gubią przy jakichkolwiek zmianach, no ale co będzie w jego następnych wersjach? GPT-4, 5 czy 6 to coś, co nadejdzie, czy nam się to podoba, czy nie. I być może któraś z tych wersji będzie na tyle dobra, że zamiast 10 osób w projekcie kod będą klepać 2-3 i w zasadzie to tylko nadzorować co to AI wypluwa. I wtedy tacy średniacy jak ja przestaną być potrzebni, bo będą się tym zajmować ci najlepsi.
I z tego powodu tak się zastanawiam, co ja wtedy mógłbym robić. Wszystko, co umiem, kręci się wokół komputerów, do innych rzeczy mam 2 lewe ręce. I niby próbuję co jakiś czas czegoś nowego, ale cały czas wychodzi z tego całe nic.
I jeszcze raz podkreślam, nie boję się _teraz_, boję się o przyszłość, za te 5-10 lat, bo do emerytury mam jeszcze lat 40.

I w zasadzie to samo pytanie kieruję do osób spoza IT, ale osób zajmujących się również pracą biurową, która również jest powoli zastępowana przez AI czy nawet "głupią" automatyzację.

Jaka jest wasza opinia na ten temat?

#praca #pracbaza #programista15k #programista25k #pracait
  • 22
  • Odpowiedz