Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 16/???
#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Grumman X-29

Ekperymentalny samolot zaprojektowany i skonstruowany w celu przetestowania nowych rozwiązań, z których najbardziej charakterystyczny był ujemny skos skrzydeł. Zbudowano dwa egzemplarze a pierwszy lot odbył się 14 grudnia 1984r. X-29 był trzecim w historii zdolnym do lotu płatowcem posiadającym skrzydła w takim układzie (dwa pozostałe to Junkers Ju-287 z 1944 i HFB-320 Hansa Jet z 1964), jak również pierwszym, który przekroczył barierę dźwięku. Ze względu na wybrane rozwiązanie skrzydła musiały być bardzo wytrzymałe oraz lekkie do czego wykorzystano kompozyty zbrojone włóknem węglowym z polimerową osłoną. Projekt wykazał doskonałe właściwości manewrowe oraz wysoką nośność, co wiązało się z niską predkością przeciągnięcia, a fakt zmienionego przepływu powietrza (z końców skrzydeł do kadłuba – w przeciwieństwie do samolotów z dodatnim skosem skrzydeł) powodował niewrażliwość na wpadanie w korkociąg. Loty testowe były prowadzone do roku 1991. Podobieństwo do innych maszyn jest nieprzypadkowe, ponieważ do budowy wykorzystano elementy dwóch istniejących myśliwców: General Dynamics F-16 oraz Northrop F-5.

Podstawowe dane techniczne (X-29):

Załoga: 1
Długość: 16.44m
Rozpiętość skrzydeł: 8.29m
Wysokość: 4.36m
Powierzchnia nośna: 17.54m2
Masa własna (pusty): 6260kg
MTOW: 8074kg
Napęd: 1x General Electric F404-GE-400 – 71kN (7239.98kg) ciągu
Vmax: 1771km/h | 956kts – Mach 1.6
Prękość przeciągnięcia: poniżej 160km/h | 87kts
Zasięg: 650km | 350nmi
Pułap: 17000m | 55000ft
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1666518365GebLf5bajlcpZ4URQp8eta.jpg

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz