Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 5/???
#hobby #ciekawostki #lotnictwo #samoloty
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają sie moje wypociny

Pilatus PC-6 Porter/Turbo-Porter

Jest mały, brzydki i wolny. Można by powiedzieć, że został zaprojektowany siekierą, ale to właśnie w prostocie tkwi jego potencjał. Prototyp z silnikiem tłokowym o mocy 254kW (340shp) pierwszy raz wzbił się w powietrze czwartego maja 1959r. Bardzo szybko zyskał uznanie ze wględu na możliwość startu i lądowania na bardzo ograniczonych lądowiskach (STOL – short take off and landing) i w trudnym terenie. Jest w stanie wystartować z pasa o długości 195m i wylądować na odcinku nie przekraczającym 130m niosąc w tym czasie 1200kg ładunku. Dzięki tym właściowściom jest posiadaczem rekordu dla lądowania samolotu na największej wysokości – 5750mnpm w Nepalu. Był produkowany w latach 1959 – 2019. Łącznie powstało ok. 600 egzemplarzy, które latają do dzisiaj (produkowany również na licencji przez Fairchild Aircraft jako AU-23A Peacemaker). Szacuje się, że ok 40% obecnej floty jest wykorzystywana przez skoczków spadochronowych.

Podstawowe dane techniczne (PC-6 B2 Turbo-Porter):

Załoga: 1 + max. 10 pasażerów
Długość: 11m
Rozpiętość skrzydeł: 15.87m
Wysokość: 3.2m
Powierzchnia nośna: 30.15m2
Masa własna (pusty): 1270kg
MTOW: 2800kg
Napęd: 1x Pratt & Whitney Canada PT6A-27 680hp (507kW)

Vmax: 232km/h / 125kn
Prędkość przelotowa: 213km/h / 155kn
Prękość przeciągnięcia: 96km/h / 52kn
Zasięg: 730km / 450nmi
Pułap: 8197m / 26893ft
Pobierz
źródło: comment_1663560903xcIIe3osTIT9beIWQp0b8P.jpg
  • 10