Wpis z mikrobloga

#banaszekopowiada

Interesuje Was może tematyka sytuacji awaryjnych w lotnictwie cywilnym? Bo zbieram się do takiego wpisu, ale nie wiem czy nie lepiej opowiedzieć najpierw o czymś bardziej typowym i zdecydowanie częściej spotykanym jak manewr lądowania czy nawigacja ; ).

Ponadto czy interesuje Was taka zabawa, że przez np. tydzień zbieram różnorakie pytania na temat lotnictwa, na które mógłbym odpowiedzieć (ew. jak jakieś naprawdę trudne to z pomocą kilku kolegów z większą wiedzą i doświadczeniem)? Czekam na sugestie w jednym i drugim temacie pod tym wpisem. A tymczasem życzę przyjemnych przygotowywań do świąt ; ).
  • 17
Często pasażerom się zdarza panikować, bo pilot odchodzi na drugi krąg. Myślę, że przydałoby się w takim materiale uświadomić paxów, że go-around nie jest po to, że coś jest nie tak, tylko po to, żeby wszystko było w jak najlepszym porządku.

@kiler129: Ale zgodnie z modą mediów - normalne jest nudne. To co się sprzedaje to seks, śmierć i zniszczenie.
@Banaszek:To tak z mojej strony interesuje mnie kwestia parametrow pozycji samolotu. Dlaczego samoloty potrafia zniknac bez sladu w dobie gps w telefonie i telefonow satelitarnych ktore maja chocby himalaisci. Czy rurki pitota sa podstawowym wskaznikiem predkosci z ktorej korzysta autopilot i analogicznie o wysokosc - pomiar barometryczny. W skrocie co obecnie uzywa sie do okreslenia tych parametrow jako glowny mechanizm gdzies tam nad oceanem a nie w obszarze elektroniki lotniska.
@enocojest: nad oceanem lata się inaczej niż nad kontynentem. Z Europy do Ameryki Płn. prowadzą tzw. NAT - North Atlantic Tracks - samoloty latają po ortodromie i składają meldunki pozycyjne. Nie widać ich na żadnym radarze bo radary nie mają takiego zasięgu. Nad lądem lata się podobnie - jeśli nie ma pokrycia radarowego zapewnia się tzw. kontrolę proceduralną (to nie to samo co latanie nad oceanem bo tam są trochę inne
@timetraveller: Wspomnialem o gps w kontekscie telefoni satelitarnej, rozumiem ze pozycje gps sie odbiera ale czy nie mozna jej nadac? I jeszcze co do wysokosci i predkosci, czy podstawowym pomiarem jest cisnienie powietrza w rurce i wysokosc wzgledem morza? czy moze obecnie sa juz inne metody okreslania tych parametrow. Dzieki
W lotnictwie jest ogólny problem z tym, że certyfikaty dopuszczenia do użycia w lotnictwie cywilnym są bardzo drogie.

Wysokość mierzy się barometrycznie, bo takie narzędzia mają kontrolerzy. Co to jest QNH i QNE na pewnie chętnie wyjaśni autor. Nie ma sensu latać na radiowysokościomierzu, bo Ziemia nie jest gładka, a obecny system swoją drogą się sprawdza i nie trzeba wymieniać wysokościomierzy na w sumie nie wiadomo co w samolotach na całym świecie
@Banaszek:

Ja bym chętnie poczytał o procedurach związanych z ustalaniem trasy lotu samolotów liniowych, tzn. punkty nawigacyjne, VOR/NDB, łączność z kontrolą obszaru itd. i ten komputer pokładowy, w którym się to wszystko programuje (zapomniałem, jak to się nazywało) Wprawdzie większość z tego już wiem, ale liczę na jakieś niuanse i ciekawostki, których nie znałem ;)
@Banaszek: Możesz też zrobić jakiś artykuł o tym jakie uprawnienia potrzebne są do czego - np. czy na motolotnię wymagane są uprawnienia? Takie same jak na szybowiec? A czy PPL(A) pozwala na szybowanie, czy jedynie pilotowanie konkretnych modeli? A co z samolotami ultralekkimi?
@fusrodah: Motolotniami nigdy się nie interesowałem, więc się nie wypowiem. Jeśli chodzi o szybowce to jest osobna licencja pozwalająca latać na wszystkich (poza zawodami sportowymi, gdzie trzeba mieć jeszcze sportową). Z całego tego grona odpadają chyba tylko motoszybowce. Do tego robi się dodatkowe uprawnienia na różne modele, ale to dość łatwa sprawa. Różnice są jeszcze w rodzaju startu, gdzie za samolotem można startować jedynie mając odpowiednie papiery.

PPL nie pozwala na
@Banaszek: Żeby legalnie latać motolotnią wystarczy świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego (PHGP) czyli licencja. Świadectwo takie możemy zrobić tylko w szkołach lub ośrodkach, które posiadają certyfikat z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Na stronie ULC http://www.ulc.gov.pl/ znalazłem tylko pięć takich ośrodków: wykaz-certyfikowanych-osrodkow-szkolenia-lotniczego.xls i dlatego ceny są jakie są :(

Świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego PHGP upoważnia nas do:wykonywania lotów samodzielnych w przestrzeni G w dzień (od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po