Wpis z mikrobloga

Mirki, planuje kupić nowa skrzynkę + monitor, zestaw typowo do grania.
Zestaw zamierzam zbudować na i5-12400 I RTX 3060/TI i tutaj nie jestem pewien jaki monitor wybrać.
Obecny służy mi lata i na lata chciałbym kupić następny. Waham się pomiędzy 1080p a 1440p – obie rozdzielczości w 144hz.

1440p 144hz brzmi jak rozsądna opcja na i wybór na lata ale czy 3060TI szybko nie zacznie łapać zadyszki w nadchodzących tytułach?
Ze względu na obecne ceny GPU w ogóle nie rozważam 3070 lub wyżej.

#nvidia #pcmasterrace #kartygraficzne #monitory
  • 16
nie zacznie łapać zadyszki w nadchodzących tytułach?


@znkk: tego nigdy nie można być pewnym. Ja mam 1440p 165Hz i nie żałuję zakupu. Nawet pomimo, że jeszcze mam GTX 1070. Planuję upgrade właśnie do 3060 Ti lub 3070 bo to wg mnie jedyne opłacalne karty na ten moment. Nie zamierzam się przejmować co będzie później. Jak pojawią się problemy wydajnościowe to wtedy będe myślał.

Najwięcej zależy od tego w jakie gry zamierzasz
@dymel
@znkk no ale jak musisz mieć 144hz wszędzie to jesteś pro i grasz tylko w strzelanki.

Po drugie jak jesteś pro to Nigdy nie grasz choćby na high, a niemal wyłącznie low.

Po trzecie 3060ti z dlss jak najbardziej wyciągnie.
@dymel: tak, ale kupując taki monitor też nie musi się to wiązać z koniecznością osiągania za każdym razem tych 144 FPS. Ja mam 165 Hz i nie przeszkadza mi jak w niektórych grach mam połowę tej wartości bo są takie w których mam te 165 nawet na pascalu. Już sam większy ekran i rozdzielczość większa od FHD daje sporą frajdę. Do tego synchronizacja. Nie ma co gonić uparcie za liczbami.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@dymel: Gram 3440x1440 i na karcie niewiele lepszej niż RTX 3080 mam 100-144fps (limit w sterownikach) w zależności od gierki. Oczywiście nie wszystko na full, bo często nie widać różnicy między ustawieniami ultra, high czy nawet medium... 3080 do gierek AAA 2560x1440@144hz w zupełności wystarcza.
@dymel: @majk3l: @Distrust: @kilo_wody_pod_stopa:
Czy monitor 144hz ma tylko sens w przypadku, gdy karta osiąga te stałe 144fps (lub blisko tej wartości?)

Rozumiem, że osiągając np. 100 fps z freesync dalej będzie to wartość dodana względem 60hz i bardziej płynny obraz?

Czy w tej sytuacji, gdy monitor się kupuje dłuższy okres (czyli np. przeżyje dwukrotną zmianę GPU) 1440p/144hz nie jest lepszym wyborem?

Tytuły competetive FPS i tak są
Rozumiem, że osiągając np. 100 fps z freesync dalej będzie to wartość dodana względem 60hz i bardziej płynny obraz?


@znkk: dokładnie, dodatkowo freesync/gsync wbudowany w monitor świetnie sobie radzi z wygładzaniem - od czasu zmiany z monitora 4k/60fps na taki 1440p 144hz nie widuję w ogóle tych poziomych linii w renderowaniu.

Zapomniałem napisać że ja mam 3440x1440 34".
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@dymel: CP2077 grałem w około 90 FPS ze średnim RT+DLSS na 3090 i 10900k w 3440x1440. Z resztą jedna gra o niczym tutaj nie świadczy, równie dobrze możesz podać przykład MS FlighSim gdzie będzie jeszcze mniej FPS. Ogólnie dzisiaj nie opłaca się kupować monitora 1080p, najlepiej brać 27" 1440p 144hz lub ultrawide w zależności od GPU.
@znkk: dodatkową ciekawostką jest to, że na monitorze 144Hz (lub "szybszym") nawet kursor myszy zauważalnie inaczej jest renderowany na pulpicie ( ͡° ͜ʖ ͡°) To jest naprawdę przeskok. Pierwsze co robisz po zakupie tego monitora to ustawiasz te 144Hz w systemie, weryfikujesz czy działa po czym uparcie wyłączasz VSync w każdej grze.

nie widuję w ogóle tych poziomych linii w renderowaniu


jedna z największych bolączek przy graniu
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@znkk: Jest dokładnie tak jak napisałeś. Nawet jak będziesz miał 100 FPS na monitorze 144hz to i tak rozgrywka będzie o wiele bardziej płynna niż w stałych 60fps@60hz. Policz sobie opóźnienie w ms dla 60fps, 90fps, 120fps... Powyżej 100 fps o ile nie grasz w jakieś e-sporty competitive różnica robi się coraz mniejsza i coraz trudniej wychwycić ludzkim okiem przyrost płynności, a różnice w jakości obrazu będzie widać na pierwszy rzut
@znkk: kup sobie monitor 1440p gsync (compatible) i nie będzie problemu. Jeszcze lepiej jak będzie obsługiwał zmienne odświeżanie do samego dołu - 0fps a nie tylko 72fps jak niektóre. No i żeby matryca miała single overdrive bo inaczej albo będzie źle wyglądać przy małej ilości klatek i będziesz widzieć podwójnie (ghosting) albo przy dużej ilości klatek będą się kolory nie zgadzać (inverse ghosting).
Zobacz sobie testy na hardware canucks na YT,