Świąteczne podsumowanie roku prac nad Starshipem w Boca Chica aka Starbase dostępne na moim Substack, a w nim m.in.:
→ budowa awangardowej wieży startowo-łapiącej; → iteracyjny rozwój Raptora i kłopoty na linii produkcyjnej; → kluczowe zmiany projektowe Starshipa (9 silników zamiast 6); → status testów prototypowego statku (S20) oraz mającego wynieść go na orbitę boostera (B4); → pominięcie S21 i prawdopodobnie dwóch boosterów (B5 i B6); → inwestycje w dodatkową infrastrukturę startową na Przylądku Canaveral; → proces oceny środowiskowej przez FAA oraz komentarze publiczne odnośnie działalności SpaceX w Boca Chica (podsumowuję głosy za i przeciw ekspansji Starbase, wyrażone podczas dwóch zdalnych wysłuchań na platformie Zoom).
kluczowe zmiany projektowe Starshipa (9 silników zamiast 6);
@texas-holdem: Jest gdzieś wytłumaczone dlaczego potrzeba tak dużo raptorów próżniowych? Przecież jak już ship jest na orbicie to większa moc (więcej raptorów) nie wpływ na delta-v a tylko na szybkość manewrów - która i tak jest ograniczona maksymalnym przeciążeniem jakie mogą ludzie/sprzęt wytrzymać.
Więc po co ciągnąć więcej martwej masy ze sobą? Potrzebne jest to do lądowania na księżycu?
@kwanty: Też mnie ciekawi jaka jest przyczyna tej zmiany. W końcu manewry to bardzo mało ważna rzecz w locie międzyplanetarnym po wyliczonej trajektorii.
@texas-holdem: Dzięki! Super lektura. Zrobisz taki dla całego spaceX? Wiesz gdzie mogę przeczytać fajny art o JWST? A może jeszcze: widziałeś gdzieś opis tego o co chodzi z rozszerzanie się przestrzeni w kontekście "redshifta" fal, które JWST bada?
@texas-holdem: takie poboczne widziane okiem amatora hobbisty dotyczące kosmicznych spraw: -Chyba wszystkie rakiety które wystartowały, wylądowały -rekordy użycia jednego boostera -testy starshipów oraz starhoppera -załogowe loty spacex -łazik + dron na marsie -teleskop WEBBa -starlink w Polsce
@texas-holdem: jak oceniasz informacje, które udostępnia na TT gość prowadzący profil ESG Hound? Sporo tam radykalnych teorii, ale jedna jest prawdopodobna i niepokojąca. SpaceX kilkukrotnie występował już o modyfikację pierwotnej, uproszczonej decyzji środowiskowej ws. Boca Chica. Teraz czeka na zatwierdzenie kolejnych zmian. ESG Hound dowodzi, że nie ma na to szans i tym razem trzeba będzie przeprowadzić pełną procedurę, bo stara decyzja nie przystaje już do stanu faktycznego. Uzyskanie pełnej decyzji
@toniejestkontosluzbowe: Co do zasady nie uważam za niemożliwe, że FAA nie wyda tej zgody – za pewnego rodzaju poszlakę można postrzegać ostatnie wznowienie intensywnych prac na "back-upem Starbase" na Przylądku Canaveral. Wciąż jest to nikła szansa, ale jak piszę w artykule, niektóre z głosów przeciwników ekspansji kompleksu startowego w Boca są dobrze uargumentowane, zaś SpaceX nieco "jedzie po bandzie" z tymi pracami. Z drugiej strony, brak lotów
Jest gdzieś wytłumaczone dlaczego potrzeba tak dużo raptorów próżniowych?
@kwanty: @Indoctrine Nie potrzeba, można (skoro się mieszczą, to czemu nie – a mieszczą się bez problemu, photoshop). W skrócie chodzi najprawdopodobniej o to, że Raptory 2 wykręcają takie liczby, że SuperHeavy (tym bardziej odchudzony o brak nóg, dzięki wieży łapiącej) może unieść więcej niż to było pierwotnie zakładane. Skoro SH może unieść więcej, to można powiększyć zbiorniki w Starshipie (ekstra
@texas-holdem: Nie kupuję tego wyjaśnienia :-) To że można, nie oznacza że trzeba. Targanie zbędnej masy na orbitę zmniejszy delta-v a to się w typowych zastosowaniach najbardziej liczy.
Może jednak rozważają hamowanie silnikami zamiast osłonami termicznymi? Albo ship będzie tak ciężki, że zaraz po odłączeniu od boostera będzie wymagał więcej ciągu?
To się pewno wkrótce wyjaśni więc "pożyjemy, zobaczymy":)
@kwanty: ...oczywiście wyżej mam na myśli tę masę, którą chcesz tam wtargać, czyli ładunek. Większe zbiorniki + więcej silników = więcej cargo na LEO. Tylko to się tu liczy właściwie.
Mikołaj trochę później w tym roku;)
Świąteczne podsumowanie roku prac nad Starshipem w Boca Chica aka Starbase dostępne na moim Substack, a w nim m.in.:
→ budowa awangardowej wieży startowo-łapiącej;
→ iteracyjny rozwój Raptora i kłopoty na linii produkcyjnej;
→ kluczowe zmiany projektowe Starshipa (9 silników zamiast 6);
→ status testów prototypowego statku (S20) oraz mającego wynieść go na orbitę boostera (B4);
→ pominięcie S21 i prawdopodobnie dwóch boosterów (B5 i B6);
→ inwestycje w dodatkową infrastrukturę startową na Przylądku Canaveral;
→ proces oceny środowiskowej przez FAA oraz komentarze publiczne odnośnie działalności SpaceX w Boca Chica (podsumowuję głosy za i przeciw ekspansji Starbase, wyrażone podczas dwóch zdalnych wysłuchań na platformie Zoom).
Znalezisko:
https://www.wykop.pl/link/6427639/spacex-swiateczna-aktualizacja-z-boca-chica/
#texasbocachica
–––––––––––––
#spacex
#kosmos
#technologia
#swiat
#ciekawostki
źródło: comment_1640493746lSJIYuCXvvIGWqPEr7N1En.jpg
PobierzTreść została ukryta...
Zaplusuj ten komentarz.
@texas-holdem: Jest gdzieś wytłumaczone dlaczego potrzeba tak dużo raptorów próżniowych? Przecież jak już ship jest na orbicie to większa moc (więcej raptorów) nie wpływ na delta-v a tylko na szybkość manewrów - która i tak jest ograniczona maksymalnym przeciążeniem jakie mogą ludzie/sprzęt wytrzymać.
Więc po co ciągnąć więcej martwej masy ze sobą? Potrzebne jest to do lądowania na księżycu?
Wiesz gdzie mogę przeczytać fajny art o JWST?
A może jeszcze: widziałeś gdzieś opis tego o co chodzi z rozszerzanie się przestrzeni w kontekście "redshifta" fal, które JWST bada?
Aby przy lądownaiu mieć plan B ( ͡° ͜ʖ ͡°)
takie poboczne widziane okiem amatora hobbisty dotyczące kosmicznych spraw:
-Chyba wszystkie rakiety które wystartowały, wylądowały
-rekordy użycia jednego boostera
-testy starshipów oraz starhoppera
-załogowe loty spacex
-łazik + dron na marsie
-teleskop WEBBa
-starlink w Polsce
@toniejestkontosluzbowe: Co do zasady nie uważam za niemożliwe, że FAA nie wyda tej zgody – za pewnego rodzaju poszlakę można postrzegać ostatnie wznowienie intensywnych prac na "back-upem Starbase" na Przylądku Canaveral. Wciąż jest to nikła szansa, ale jak piszę w artykule, niektóre z głosów przeciwników ekspansji kompleksu startowego w Boca są dobrze uargumentowane, zaś SpaceX nieco "jedzie po bandzie" z tymi pracami. Z drugiej strony, brak lotów
@kwanty: @Indoctrine Nie potrzeba, można (skoro się mieszczą, to czemu nie – a mieszczą się bez problemu, photoshop). W skrócie chodzi najprawdopodobniej o to, że Raptory 2 wykręcają takie liczby, że SuperHeavy (tym bardziej odchudzony o brak nóg, dzięki wieży łapiącej) może unieść więcej niż to było pierwotnie zakładane. Skoro SH może unieść więcej, to można powiększyć zbiorniki w Starshipie (ekstra
@dupinka5000: Niekoniecznie, Substack dotyczy głównie Starshipa. Chociaż kto wie.
Osobiście nie szukałem, ani nie natknąłem się na taki w polskojęzycznym Internecie. Zależy, co Cię interesuje.
"Fajnego opisu" też nie widziałem (bo nie szukałem), ale mogę taki stworzyć teraz, to nie
@texas-holdem: Nie kupuję tego wyjaśnienia :-) To że można, nie oznacza że trzeba. Targanie zbędnej masy na orbitę zmniejszy delta-v a to się w typowych zastosowaniach najbardziej liczy.
Może jednak rozważają hamowanie silnikami zamiast osłonami termicznymi? Albo ship będzie tak ciężki, że zaraz po odłączeniu od boostera będzie wymagał więcej ciągu?
To się pewno wkrótce wyjaśni więc "pożyjemy, zobaczymy":)
@kwanty: To zdanie nie ma sensu;) Istotą "walki z delta-v" jest wtarganie masy na orbitę, im więcej możesz wtargać tym lepiej.
@texas-holdem: w sensie, zbędnej masy czyli dodatkowych silników