Wpis z mikrobloga

Zawsze mnie to ciekawiło, że na dłuższych dystansach pociąg prawie zawsze jedzie tyle samo niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych.

Czy jest po południu w lato i widno czy po południu w zimie i ciemno.
Czy pada deszcz/śnieg
Czy temperatura jest dodatnia/ujemna (szyny nie są oblodzone)

Zawsze mnie to ciekawiło, jeśli znajdzie się tu jakiś maszynista to prośba o wyjaśnienie dla kogoś kto jak ja kocha kolej i pociągi ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#pkp #kolej #pociagi #pkpintercity #kiciochpyta
  • 8
@saggitarius_a: w przypadku samochodu jak jest ślisko to musisz jechać wolniej bo wypadniesz z zakrętu - pociąg prowadzą tory.
W przypadku oblodzenia pewnie pierwsze koła miażdżą lód i się go "pozbywają" i reszta kół pociągu ma już normalną trakcję.
Gorzej z wilgotnymi szynami ale pociągi mają zbiorniki z piaskiem które posypują szyny gdy koła zaczynają się ślizgać.

Jak jest mgła to autem musisz jechać wolniej bo nie wiesz co jest 50m
@saggitarius_a: ogólnie rzecz biorąc to tak. Warunki atmosferyczne wpływają na czas jazdy pociągu np.
Mgła wpływa na widoczność przez co maszynistka jednak minimalnej zwalnia, i bardziej się skupia zwłaszcza na przejazdach kolorowo drogowych.
Tak samo jest w przypadku deszczu śniegu. Inna sprawą jest gdy chodzi o oblodzenie no sieci. Powoduje to spadki napięcia na lokomotywie co za tym idzie gorzej się jedzie, ale na to jest też rozwiązanie jazda na 2
@GoracyStek: . W razie trudnych warunków atmosferycznych(np. Mgły), maszynista powinien dostosować prędkość do widoczności. Należy między innymi obserować wskazania semaforów, bezprądowe, powolne, przejazdy drogowe, sieć trakcyjną, sąsiedni tor.
I prędkość ma tu ogromne znaczenie, bo w razie nieprawidłowości (np przeszkida na przejeździe, obniżona sieć) inne konsekwencje będą przy 100, a inne przy 160km/h.
@saggitarius_a:
@saggitarius_a duży wpływ na to ma fakt, że pociąg ma wytyczoną trasę i jego przejazd jest układany. Maszynista nie ma wpływu jak mu ułożą trasę czy zwrotnice. Jedyne co, to gdzieś kogoś może przepuścić. Więc jak ma wskazania na semaforach zielone to może lecieć rozkładową prędkością bo i czemu nie? Żaden pociąg nie powinien tam stać, a na odcinkach z SBL to juz w ogóle baja. Ewentualnie jak są gorsze warunki to
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@saggitarius_a: maszynista here. Większość już koledzy powiedzieli. Od siebie dodam tyle, że w czasie mgły czy intensywnych opadów deszczu/śniegu o wiele więcej razy podaję sygnał baczność przed przejazdami. Szczerze mówiąc nie zdarza mi się jakoś bardzo obniżać rozkładowej, jedynie wcześniej hamuję (od "dechy" czy semafora) ponieważ mimo znajomości szlaku we mgle przestajesz sobie ufać. Co do innych warunków to najgorszy jest październik/listopad dlatego, że z drzew spadają liście. Większość osób nie