Wpis z mikrobloga

Współczesna rekonstrukcja triremy

W latach 1985-1987 odtworzono w skali 1:1 antyczną triremę (trójrzędowiec) o nazwie „Olympias”, jaki wykorzystywali Grecy. Tego typu statki naturalnie stosowane były także przez inne armie antyczne np. Rzym czy Kartaginę.
Statek zbudowany został w Pireusie (Grecja) i powstał przy współpracy architektów zajmujących się projektowaniem statków oraz historyków. Statek ma 36,5 m długości i 5,5 m szerokości i jest zapewne o wiele cięższy od oryginałów. Z przodu statku umocowano 200 kg taran, wykonany z brązu, naśladując oryginał, jaki znajduje się w muzeum w Pireusie.
Trirema czterokrotnie odbyła podróż morską. Najciekawsza próba miała miejsce w 1987 roku, kiedy przy wiosłach siadło 170 wolontariuszy, a statek osiągnął prędkość 17 km/h (aby jednostka był w stanie skutecznie użyć taranu potrzebna była prędkość 30 km/h). Co interesujące, jednostka była w stanie wykonać obrót 180 stopni w ciągu minuty.
Generalnie eksperyment przyniósł wiele odpowiedzi na nurtujące badaczy pytania i udowodnił sprawność jednostki.
Obecnie statek znajduje się w Atenach w Parku Tradycji Morskich.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=7da52cJLwW8&feature=youtu.be
Trirema – jednostka powszechnie stosowana w starożytności
Trirema swoją nazwę „trójrzędowiec” zawdzięcza podstawowemu zespołowi, który stanowiło trzech wioślarzy; każdy z nich obsługiwał jedno wiosło, na trzech różnych poziomach. Trirema był to statek dominujący na Morzu Śródziemnym do III wieku p.n.e. Był mały, zwinny i występował w liczebnych grupach. Posiadał napęd żaglowo-wiosłowy, przy czym w bitwie wykorzystywano głównie wiosła, które zapewniały sterowność.
Głównym sposobem walki triremy było wykorzystania tępego tarana do zniszczenia kadłuba wrogiego statku. W czasie bitwy morskiej miały miejsce liczne manewry i opływanie wrogich jednostek, które miały na celu uzyskanie najlepszej pozycji wobec wrogiego statku, tak aby najefektywniej wykorzystać taran.
Załoga statku liczyła około 200 osób, z czego 170 stanowili wioślarze, a reszta byli to żołnierze, obsługa i oficerowie. Jak podają badacze jednostka była w staniu utrzymać stałą prędkość przez wiele godzin dzięki zmieniającym się wioślarzom (jedynie połowa kadry jednocześnie wiosłowa) oraz smukłej sylwetce.

https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/wspolczesna-rekonstrukcja-triremy/

#rzym #antycznyrzym #imperiumromanum #historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #gruparatowaniapoziomu #ancientrome #rzym #venividivici

--------------------------------------------------------------------------------------
Podobają Ci się treści? Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!
https://imperiumromanum.pl/dotacje/
źródło: comment_1637907062oLz563IBlr21VlmRiBdgTr.jpg
  • 16
@Tymbarkus dla potrzeb bezpieczeństwa. Ciekawy komentarz na Quora otrzymałem:

I spent 8 months onboard Olympias during my compulsory military service, as part of the permanent crew of 12 which maintained, sailed and occasionally #!$%@? in rowing the vessel.

The first statement is that triremes could only function with well trained, disciplined free citizen, working in harmony and tightly packed in the smallest -and lightest- possible ship. We once had a team of