Wpis z mikrobloga

Ale mam rozkminę drogową, głównie chodzi o #wroclaw, ale pewnie problem jest większy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z istnienia czegoś takiego jak "strefa ograniczonej prędkości". Jest to coś innego niż strefa zamieszkania, strefa tempo 30 (choć ta może być strefą ograniczonej prędkości) czy strefa ruchu.

We Wrocławiu jest to bardzo powszechne rozwiązanie, którym objęte są całe osiedla:
https://www.wroclaw.pl/wiecej-stref-uspokojonego-ruchu-we-wroclawiu

Niedawno dowiedziałem się, że w tej strefie nie zaleca się tworzenia przejść dla pieszych, co jest dla mnie jakimś absurdem, bo pieszy wcale nie ma tam pierwszeństwa.

Taka jest też interpretacja wrocławskich urzędników. Jednak na jezdni często są wymalowane stare pasy, sprzed wprowadzenia strefy.

I teraz dochodzimy do sedna:
Od czerwca pieszy ma pierwszeństwo na pasach. A jakie jest pierwszeństwo w strefie ograniczonej prędkości do np. 40kmh, w której nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych? Otóż pewnie nikt o tym nie pomyślał przez sekundę wprowadzając obecne przepisy. Ogólnie wydaje się, że jest to teraz najgorszy możliwy scenariusz dla pieszego:
- nie ma przejść
- nie ma pierwszeństwa

Pierwszeństwo pieszy miałby w tej strefie dopiero gdy nie ma chodnika zgodnie z tym co piszą tu:
https://edroga.pl/inzynieria-ruchu/metody-i-srodki-techniczne-uspokojenia-ruchu-kolowego-aspekty-prawne-ii-10052037/strefa-ograniczonej-predkosci

Totalny bajzel, jak to w ogóle ogarnąć?

#polskiedrogi #prawo #komunikacja
Iudex - Ale mam rozkminę drogową, głównie chodzi o #wroclaw, ale pewnie problem jest ...

źródło: comment_1624872435I7piLl37uBqPmENGcEzhXT.jpg

Pobierz
  • 40
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Iudex: proste - pieszy ma pierwszeństwo na chodniku, przejściu dla pieszych i bezwzględnie w strefie zamieszkania. Nigdzie indziej.
Wg mnie interpretacja z artykułu wg którego taka strefa jest "placem bez wyodrębnionego chodnika" jest błędna, bo chodzi tu bardziej o jakieś parkingi itp.
  • Odpowiedz
@Iudex: Przechodzenie przez drogę na skrzyżowaniach jest w 100% legalne, tylko nie można powodować zagrożenia / utrudniać ruchu. Nie widzę potrzeby sztucznego pakowania przejść wszędzie gdzie się da.
  • Odpowiedz
proste - pieszy ma pierwszeństwo na chodniku, przejściu dla pieszych i bezwzględnie w strefie zamieszkania. Nigdzie indziej.

Wg mnie interpretacja z artykułu wg którego taka strefa jest "placem bez wyodrębnionego chodnika" jest błędna, bo chodzi tu bardziej o jakieś parkingi it


@pawelpablito: To nie są parkingi. To jest normalna zwarta zabudowa śródmiejska, ze skrzyżowaniami, chodnikami i w pełni zabudowana.

@GaiusBaltar: A jak pokonać jezdnię w ruchu miejskim, bez
  • Odpowiedz
@Iudex: ogólnie Wrocław jest chyba najgorzej oznakowanym miastem w jakim jeździłem. Znaki poziome to totalny chaos, raz są, raz ich nie ma, czasem jakieś resztki przebijają malowane jeszcze za wujka adolfa, nie wiadomo czy obowiązują czy nie, czasem przeczą znakom pionowym, czasem jedziesz sobie i nagle się pojawiają pasy ruchu ni w dupe ni w oko. Do tego losowe pierwszeństwo bez żadnej logiki tzn. idzie sobie droga "pseudo-główna" i dochodzą
  • Odpowiedz
@Iudex: Nawet na zdjęciu google'a nie ma praktycznie nic (poza samochodem google'a), nie trzeba się czaić, jeśli ulica jest prawie pusta. Auta jadące kierunkiem równoległym do kierunku przejścia muszą niezależnie od wszystkiego ustąpić pieszym przechodzącym na skrzyżowaniu.
  • Odpowiedz
@GaiusBaltar: Tak wygląda teraz to skrzyżowanie, c---a widać: https://www.google.com/search?q=skrzy%C5%BCowanie+daszy%C5%84skiego+i+%C5%BCeromskiego&sxsrf=ALeKk02l_X-mJxfm64Yz7vh3SL-bh0iqWg:1624873313240&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjRvI_lhLrxAhXGs4sKHczJCYgQ_AUoAnoECAEQBQ&biw=1536&bih=722#imgrc=ZV3Nnpewh4i5-M

ma pierwszeństwo przed pojazdami wjeżdżającymi w Żeromskiego


@pawelpablito: Nie ma, bo skręcając należy ustąpić pierwszeństwa NA PASACH, a tu pasów nie ma.
  • Odpowiedz
@Iudex: art. 26 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża."

ma pierwszeństwo, nie musi być pasów
  • Odpowiedz
@pawelpablito: Ok, fair. Ja po prostu widzę tu ogromną niekonsekwencję - po co dajemy pierwszeństwo pieszemu na każdym przejściu, a jednocześnie w całych kwartałach ulic usuwamy przejścia z pierwszeństwem? Jaki w tym sens?
  • Odpowiedz
@Iudex: Skręcając należy ustąpić pierwszeństwa pieszym nie tylko na pasach. Sam kiedyś w takim miejscu jako pieszy o----------m (za nieznajomość przepisów) babę, która na mnie zatrąbiła.

Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
  • Odpowiedz
@Iudex: generalna zasada na takich skrzyżowaniach bez pasów jest taka, że pieszy ma pierwszeństwo przed autami skręcającymi - auto i tak musi zwolnić na zakręcie a jak mija pieszego to pieszy nie ma skąd o tym wiedzieć, a nie ma pierwszeństwa przed autami jadącymi na wprost - te auta pieszy dobrze widzi - ot cała filozofia
  • Odpowiedz
@Iudex: widzę, że jest to stara miejska zabudowa - w takich miejscach bardzo często spotyka się brak przejść dla pieszych i ta strefa prędkości nie ma nic do tego, bo w wielu miejscach ich tam nie ma. Zazwyczaj jest to tak, że jedna droga jest drogą główną i ona ma przejścia, bo na niej ruch jest duży, ale pozostałe odnogi ich nie posiadają, bo ruch jest znikomy a większość pojazdów
  • Odpowiedz
@pawelpablito: @GaiusBaltar: @qazplm: Rozumiem zasadę, ale praktyka jest zupełnie inna. Widoczność na tych skrzyżowaniach jest tragiczna. Właśnie dlatego pierwotnie wprowadzano tu strefę - żeby uspokoić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Problem w tym, że po drodze przestali odmalowywać pasy i robić przejścia, a teraz wobec nowych przepisów pieszy w tym miejscu jest w gorszej sytuacji niż gdziekolwiek indziej.
  • Odpowiedz
widzę, że jest to stara miejska zabudowa - w takich miejscach bardzo często spotyka się brak przejść dla pieszych i ta strefa prędkości nie ma nic do tego, bo w wielu miejscach ich tam nie ma. Zazwyczaj jest to tak, że jedna droga jest drogą główną i ona ma przejścia, bo na niej ruch jest duży, ale pozostałe odnogi ich nie posiadają, bo ruch jest znikomy a większość pojazdów musi ustąpić pierwszeństwa
  • Odpowiedz
@Iudex:

Niedawno dowiedziałem się, że w tej strefie nie zaleca się tworzenia przejść dla pieszych, co jest dla mnie jakimś absurdem, bo pieszy wcale nie ma tam pierwszeństwa.


Nie muszą mieć pierwszeństwa. Bezpieczeństwo ma im zapewniać niska prędkość. Stratą jest brak pierwszeństwa, zyskiem możliwość przejścia w dowolnym
  • Odpowiedz