Wpis z mikrobloga

Uwaga, uwaga, rozpoczynamy tydzień od samego gęstego;)

Po pierwsze, Mary, znana szerzej jako "Dziewczyna z Boca Chica" (@BocaChicaGal na Twitterze) otrzymała informację o ewakuacji związanej ze static fire SN10 na dziś.

To oznacza, że prawdopodobnie #spacex zdecydował się na pominięcie testów kriogenicznych, uznając, że nie są już one potrzebne i konstrukcja Starshipa jest OK (alternatywnie, zamierzają zrobić je z samego rana i przejść od razu do odpaleń).

Oznacza to też, że lot SN10 może odbyć się nawet w tym tygodniu (jest okno środa-piątek). SN11 jest na ukończeniu, więc zespół w Boca nie ma czasu do stracenia.

____________________________

Po drugie, Elon podzielił się w tweecie priorytetami odnośnie rozwoju Starshipa. Są to:

1. Wieża startowa do umieszczenia Starshipa na SuperHeavy

2. Wyprodukowanie Raptorów w liczbie pozwalającej na lot orbitalny (
booster_ + Starship)

3. Redukcja masy całego systemu (stąd trwające obecnie próby zbiornika SN7.2, wykonanego z 1 mm cieńszej stali)

Jak widać, na liście TOP3 priorytetów Muska nie znalazło się nic związanego z lądowaniem czy wejściem w atmosferę (osłona termiczna) – **to jasny sygnał, że SpaceX zamierza realizować misje cargo niezależnie od tego, czy Starship będzie lądował w sposób niezawodny.** Ma to oczywiście sens, ponieważ Starship wyniesie wielokrotnie więcej satelitów Starlink niż Falcon, a to Starlink (nie Dragon czy inne misje Falcona) będzie niedługo głównym źródłem dochodu SpaceX, dzięki któremu sfinansowana zostanie fabryka Starshipów. Przypomnijmy, że celem jest produkcja 100 statków rocznie i kilka startów dziennie. Tylko w ten sposób da się wynieść na Marsa 1 megatonę ładunku, co jest potrzebne dla uczynienia kolonii samowystarczalnej i niezależnej od Ziemi.

____________________________
Obserwuj tag #texasbocachica dla rzetelnych informacji o programie Starship, moich spekulacji technicznych oraz najświeższych wiadomości z Boca Chica – miejsca powstawania statku Starship i przyszłego "terminalu Ziemia-Mars"._
Pobierz texas-holdem - Uwaga, uwaga, rozpoczynamy tydzień od samego gęstego;)

Po pierwsze,...
źródło: comment_1612775293qoR8CNwGjnbhMy87ObPpol.jpg
  • 38
Oznacza to też, że lot SN10 może odbyć się nawet w tym tygodniu (jest okno środa-piątek).


@texas-holdem: byłoby świetne ale na 99% im się przesunie, albo przez problemy z raptorami albo FAA
@Atalas: @EliG: (wszystkie liczby są przybliżone na tyle na ile to możliwe, nie ma konkretnych danych)

Masa pojazdu bez paliwa (dry mass): 120t
Wysokość zbiornika: 15m (~30% całego pojazdu, który mierzy 50m)
Średnica: 9m
304 Stainless Steel: 1000x1000x3.0mm = 24,8kg
304 Stainless Steel: 1000x1000x4.0mm = 33,1kg

Średnica 9m = Obwód ~64m
Cylinder o wymiarach 15m x 64m = 960m2
(nie uwzgledniam tutaj powierzchni góry i dołu, bo stal jest i
Różnica: 7 968 = ~8t


@shdw: O widzisz, nawet chciałem napisać "kilka ton" ale jakoś mi się to wydawało zbyt agresywnym założeniem bez obliczeń i napisałem bezpiecznie o "setkach kilogramów" – dane, jakie podałeś, wydają się jednak poprawne. A ta różnica byłaby jeszcze większa w przypadku SuperHeavy. Dodatkowo rezygnacja z nóg (odwieszanie na wieży) i już się robi np. >20 ton różnicy na całym systemie.

Dla porównania, 7-metrowy moduł Columbus na
@texas-holdem: wyliczenia są moje, na podstawie danych od https://www.steelexpress.co.uk/non-ferrous/304-stainless-steel.html + https://everydayastronaut.com/definitive-guide-to-starship/

A informacje o 5-10% które skłoniły mnie do policzenia tego znalazłem tu - https://www.teslarati.com/spacex-starship-program-new-test-tank-assembly/

Regardless, a reduction from 4mm to 3mm steel rings could likely cut 5-10% from an orbit-capable Starship’s empty weight. When every gram of Starship mass reduction translates directly into an extra gram of payload, it’s safe to say that SpaceX is just getting started.
Dla porównania, 7-metrowy moduł Columbus na ISS waży 10 ton.


@texas-holdem: Strasznie mnie ciekawi jak będą wyglądały przyszłe sondy kosmiczne, łaziki planetarne i stacje kosmiczne przy takich możliwościach wynoszenia jakie da Starship. Kolonia kolonią, ale jakieś inne projekty też będą realizowane. Obecnie chyba tylko BA2100 jest takim projektem wymagającym dużego udźwigu.
@puszkapandory: Przy czym Bigelow Aerospace zwolniła mniej-więcej rok temu wszystkich pracowników – w komunikacie prasowym podali, że zwalniają przez covid i mają niby zostać ponownie zatrudnieni, ale to może być zasłona dymna, bo wcześniej już mieli problemy z płynnością. Więc ciężko na ten moment stwierdzić czy te dmuchae moduły jeszcze "żyją", czy też skończą jak wiele innych kosmicznych start-upów.
@texas-holdem: Sądziłem, że po wysłaniu modułu testowego na ISS znajdą jakieś finansowanie, ale to ogólnie był chyba kiepsko zarządzany projekt. Elon by widział potencjał to by zapewne kupił po taniości technologię, a tak pewnie to umrze na kilka pokoleń. Stal ładniejsza i pewnie tańsza ( ͡º ͜ʖ͡º)
NSF nadaje, że criogenic test a nie żaden static fire dzisiaj


@LM317K: Sytuacja dynamiczna jak widać, zwykle notka ewakuacyjna oznaczała static. Mogli po analizie jakichś danych uznać, że jednak crio trzeba wykonać.