Wpis z mikrobloga

Obecna różnica pomiędzy #f1 a #f2 to w zależności od toru wynosi około 10 sekund. Nie zawsze jednak tak było, w przeszłości bywało tak że F2 potrafiła być szybsza. Nie chodzi mi tu o lata 50 i zawirowania związane z regulaminem technicznym, a o czasy całkiem niedawne i 2014 rok, gdy F2 startowała jeszcze pod nazwą GP2. Wówczas bywały takie weekendy wyścigowe gdzie część samochodów z czołówki GP2 ze spokojem objeżdżała samochody z dołu stawki F1. Jako przykład wziąłem kwalifikację do GP Hiszpanii gdyż tor w Barcelonie jest najbardziej miarodajny do tego typu porównań. Warunki w przypadku obu sesji były podobne, jednak w przypadku kwalifikacji F1 tor był już bardziej nagumowany.
Analiza może nie być jednak w stu procentach fachowa, bo #!$%@? się na tym znam i dodatkowo w F1 uwzględniłem tylko Q1, tak aby móc porównać najlepszych z gp2 do najgorszych z f1
Zwycięzca kwalifikacji GP2 Stephane Richelmi uzyskał czas 1:29.293, co było ponad sekundę lepszych czasem od najgorszego wyniku z F1 uzyskanego przez Kobayashiego 1:30.375. Dodatkowo czas Richelmiego w kwalifikacjach F1 dałby mu 18 pozycję, czyli oprócz Kobayashiego pokonałby jeszcze 3 innych kierowców. Mało tego aż 13 kierowców z GP2 uzyskało lepszy czas niż najwolniejszy samochód z F1.

Przyczyną takie stanu rzeczy był fakt że f1 w 2014 mocno zwolniła, był to pierwszy rok silników V6, a GP2 w tym czasie nadal korzystała z silników V8, dodatkowo konstrukcja samochodu GP2 była całkiem udana, została ona zbudowana przez Dallarę w 2011 roku, w sposób taki aby była zbliżona do bolidów F1 wcześniejszej generacji z lat 2010-13. Z czasem różnice te zdecydowanie się zwiększyły, F1 z roku na rok stawała się szybsza, a GP2 stała w miejscu aż do 2018 gdzie weszły samochody współczesnej generacji F2.
Dla porównania tegoroczne różnica czasowa między najlepszym czasem F2 a najgorszym czasem F1 na tym samym torze wyniosła ponad 10 sekund F2 1:28.381 vs F1 1:18.697

Wiem że takie porównanie totalnie z dupy, raczej na pewno nawet nie wykonałem go poprawnie, lecz wrzucam wyłącznie jako suchą gównociekawostkę zrobioną z nudów, więc proszę o wyrozumiałość :)
#randomf1shit
tumialemdaclogin - Obecna różnica pomiędzy #f1 a #f2 to w zależności od toru wynosi o...

źródło: comment_1606336465b26Xojjosm5saKGGNMiHPx.jpg

Pobierz
  • 5
@tumialemdaclogin: Noo to akurat nie silniki spowodowały, że tempo w F1 spadło w 2014 r, ale mocno znerfiona aerodynamika. Pamiętam komentarze, że kierowcy nagle zaczęli odkrywać nowe zakręty na torach, bo wcześniej to były tylko niewiele znaczące łuki pokonywane z gazem w podłodze. Miało to niby pomóc w wyprzedzaniu i... no tak, dwa Mercedesy czasem się wyprzedzały pół okrążenia przed resztą stawki a reszta z kolei też się czasem wyprzedzała... przez
@Atomus: mimo wszystko szkoda tych zespołów, ich wejście do F1 było zaplanowane od dupy strony, zostali wybrani jako nowe zespoły w czerwcu 2009 i mieli nieco ponad pół roku na zbudowanie zespołu wraz z samochodem. Dla porównania Haas został potwierdzony już w styczniu 2014 i mieli 2 lata na ogarnięcie wszystkiego, to między czasie zdarzyli się dogadać na spokojnie z Dallara i Ferrari, tworząc zespół reprezentujący jakiś poziom. Druga kwestia jest
@tumialemdaclogin: i fajne i niefajne :)) ogólnie wtedy F1 wydawało się bardziej mistyczną dyscypliną dla mnie i wszystko się podobalo. Czytało się F1 racing, pamiętam artykulik o tym jak to caterham jako pierwszy zaprojektował bolid wyłącznie z użyciem cfd, bez realu, no i niestety pare miesiecy później był płacz xD szkoda ze teraz to wszystko jakoś się wykoleja, nikt nie pójdzie po rozum do głowy i nie wyrzuci na śmietnik mguh