Wpis z mikrobloga

W miarę jak powolutku wchodzę w świat moto nachodzą mi do głowy głupie pytania, które zapewne wywołają u niektórych uśmiech politowania:

1. Jak to jest, że z litrowych silników wyciskają 200KM, gdzie normalnie w aucie bez turbo by się nie obyło, a bez turbo było by pewnie z 60KM?
2. Jak to jest, że taki Duke 375cc ma powiedzmy 6s do setki, ale prędkość maksymalną ma taką jak auta, które do setki mają 9-10s?
3. Jak to jest, że takie ważące z pasażerem moto ma 250kg i pali aż 4 litry na 100km, podczas gdy moja dwulitrowa Mazda zapakowana z pasażerem waży 1400kg i pali 6 przy spokojnej jeździe, a 8l jak ją cisnę?

#motocykle
  • 22
1. Jak to jest, że z litrowych silników wyciskają 200KM, gdzie normalnie w aucie bez turbo by się nie obyło, a bez turbo było by pewnie z 60KM?


@prostynick: zależy, np. w Wanklu 1.3 już dawniej wyciągano ponad 230 kucyków
@prostynick: silniki motocyklowe osiągają większa moc bo są bardziej wyżyłowane. Moja 600 kręci się do 14k. Ta zależność jest widoczna tez przy spalaniu, moje auto 1.9jtd przy prędkości 120kmh pali 5-6l ale przy tej prędkości silnik pracuje przy niecałych 2000 obrotów. W motocyklu jadąc 120 na 6 biegu mam ok5,5 tysiąca obrotów. Silniki motocyklowe często dysponują stosunkowo małym skokiem względem pojemności właśnie dlatego by szybciej i wyżej mogły się wkręcać.
@prostynick: pytałeś dlaczego w autach się nie montuje takich silników. Jest kilka powodów
- spalanie byłoby nie do przyjęcia
- oprócz koni mechanicznych jest tez moment obrotowy i w motocyklach ze względu na ich niska mase ten nie jest tak potrzebny, jeśli potrzebujesz mocy odkręcisz gaz i silnik poprzez obroty jej dostarcza. Chciałbyś jeździć autem które byś musiał kręcić do 8 tys by napędzić je wystarczająco do zmiany biegu na wyższy?
1. Jak to jest, że z litrowych silników wyciskają 200KM, gdzie normalnie w aucie bez turbo by się nie obyło, a bez turbo było by pewnie z 60KM?


@prostynick: Moc wynika z momentu obrotowego i obrotów silnika. Gdyby silniki samochodów kręciły się do tak wysokich wartości, też miały by i po 200KM z litra. Tylko co z tego, skoro masz 200KM i np. 120Nm, przy 12 000 obrotów. Dla 200 kg
@goferek

zależy, np. w Wanklu 1.3 już dawniej wyciągano ponad 230 kucyków


Do pojemności rotora w Wanklu liczono tylko jedną z trzech tworzonych przez rotor komór. Tyle tylko, że wszystkie trzy komory rotora pracują równocześnie (rotor w każdym momencie wykonuje wszystkie suwy) - jeśli więc liczyć w ten sposób to pojemność tego silnika to 3,9 litra, a przyjęło się je zestawiać z silnikami tłokowymi o pojemności około 2,6 litra, więc nie jest
@prostynick: Przeważająca część krzywej momentu silnika moto ma zbyt niskie wartości do sensownego poruszania auta klasy kompakt, w dodatku trzeba by pincet biegów i przeprojektować sprzęgło które musiałoby przenieść dużo większe różnice sił.
W dodatku silniki moto są drogie w produkcji i w serwisie, chociażby taka regulacja zaworów co 6 czy 12 kkm :-)

Gx
@Glenroy: moc nie wynika z momentu i obrotow tylko jest wyliczana na tego podstawie.
@prostynick: wysoka moc w silnikach motocyklowych uzyskuje sie dzięki lekkim częściom roboczym w silniku jak wal korbowody i tłoki itp.
moc nie wynika z momentu i obrotow tylko jest wyliczana na tego podstawie.


@KOXsu: a to aż taka ogromna różnica? Nie piszemy pracy naukowej i równie dobrze mogłem napisać, że zależy od momentu i obrotów silnika...

wysoka moc w silnikach motocyklowych uzyskuje sie dzięki lekkim częściom roboczym w silniku jak wal korbowody i tłoki itp.


@KOXsu: no i sam sobie zaprzeczyłeś, moc wylicza się na podstawie obrotów i momentu, lekkie