Wpis z mikrobloga

Kanciak bardziej rodzinny

czyli

Polski Fiat 125p Kombi/FSO 125p Kombi

Wprowadzona do produkcji w 1967 roku licencja na Polskiego Fiata 125p, hybrydy mechaniki Fiata 1300/1500 oraz zubożonego nadwozia i układu hamulcowego Fiata 125, przewidywała produkcję czterodrzwiowego sedana. Rozwijanie produkcji PF 125p zbiegło się w czasie z powolnym wygaszaniem produkcji Warszawy 223/224 i pochodnych – Kombi i Pickupa. FSO zdawało sobie sprawę z faktu, iż w momencie zakończenia produkcji Warszawy, żerańska fabryka nie będzie miała w swojej ofercie kombi, odmiany, dzięki której będzie mogła zwiększyć dochód na zagranicznych rynkach, a co za tym idzie - pozyskać twardą walutę , tak potrzebną w gospodarce centralnie planowanej.

Prace nad nową wersją nadwoziową dla „kredensa” ruszyły w okolicach 1971 roku – wówczas na Międzynarodowych Targach Poznańskich przedstawiono 125p w wersji kombi. 125p Kombi miało być konstrukcją włoską opartą na Fiacie 124, nie spełniającą jednak oczekiwań stawianych przez FSO, które chciało tworzyć na jego bazie karetkę; ostatecznie FIAT zamówił w firmie Ghia prototyp, który następnie przekazano FSO. Główną zmianą był zaprojektowany na nowo tył nadwozia, który uległ nieznacznemu wydłużeniu – o 8 centymetrów – względem wersji sedan. Pojazd zyskał nowy pas tylny, w którym umieszczono nowe światła zespolone, a także dużą klapę bagażnika otwieraną wraz z szybą – co ciekawe, pierwsze egzemplarze nie posiadały wycieraczki szyby tylnej – dopiero w 1975 roku zamontowano ten „bajer”, początkowo do egzemplarzy na rynek skandynawski. Sama klapa była tak wyważona, że nie potrzebowała żadnych podpór do podtrzymywania. Wnętrze zmieniło się w niewielkim stopniu – usunięto podłokietnik z tylnej kanapy oraz dodano możliwość złożenia oparcia z siedziskiem.

Masa samochodu wzrosła o 65 kilogramów, co skutkowało pogorszeniem osiągów samochodu; z drugiej strony, wzrosła dopuszczalna ładowność, która wynosiła 450 kilogramów – główną zasługę ponosiła za to zmodyfikowana konstrukcja tylnej osi i zawieszenia czy nowe opony, pozwalające przewieźć cięższe ładunki. Montowano te same silniki co w sedanie, to jest benzynowe 1.3 i 1.5 w układzie OHV.

Nowa wersja nadwoziowa została wprowadzona do produkcji w 1972 roku. Najstarsze egzemplarze posiadały charakterystyczne elementy sedana, to jest między innymi chromowany grill i zderzaki czy charakterystyczne klamki, tak zwane „skalpelami”; niedługo potem, wraz z modernizacją PF 125p do tak zwanego MR-a, zaadaptowano te same modernizacje co w sedanie, to jest między innymi nowa atrapa chłodnicy, bezpieczne klamki kasetowe czy zderzaki bez kłów. Późniejsze zmiany były wdrażane jednocześnie w każdej odmianie nadwoziowej. Skala produkcji wynosiła około 20 procent łącznego wytwarzania dużego Fiata. Polski Fiaty 125p Kombi był chwalony za przestronność wnętrza i możliwości przewozowe; pozytywnie oceniano także płaską podłogę bagażnika po złożeniu tylnej kanapy, a także oszklenie zapewniające dobrą widoczność. Tak samo jak przy sedanie, tak i w kombi spadała jakość wykonania – największy regres nastąpił po 1983 roku, kiedy Fiata 125p przemianowano na FSO 125p – zmiana była wymuszona wygaśnięciem licencji na samochód.

Produkcja została zakończona w 1991 roku, już po wygaśnięciu licencji i po nadaniu nowej nazwy, to jest FSO 125p Kombi. 125p Kombi eksportowano pod nazwami Break czy Montana do krajów Europy Zachodniej; jako ciekawostkę warto dodać, że w 1977 roku angielskie czasopismo What car? wybrało właśnie ten model jako najlepsze kombi w cenie do trzech tysięcy funtów, spośród 24 pojazdów. Na bazie auta powstała wspomniana wersja 125p Pick-up, sanitarka oraz niewdrożony do produkcji 125p Kombi 4x4; w byłej Jugosławii powstawały także karetki pod nazwą CIMOS-Zastava 125pz. Ze względu na fakt zajeżdżenia wielu 125p Kombi, obecnie pozostało niewiele egzemplarzy.

#autakrokieta #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #fiat #fso #125p

SonyKrokiet - Kanciak bardziej rodzinny 

czyli

Polski Fiat 125p Kombi/FSO 125p ...

źródło: comment_1591465156zFgyQnyRJrLNMPZbsLe9dV.jpg

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz