Wpis z mikrobloga

Dzisiaj trochę o obecnej sytuacji na rynku finansowym, ubezpieczeń i rynku motoryzacyjny w związku z #koronawirus . Zacznę do branży leasingowej, bo to mój konik.

Cisza. Tak można to skomentować. Wstrzymane rejestracje w większości miasta, widmo kryzysu wśród klientów spowodował praktycznie 100% zahamowanie w zakupach nowych aut i maszyn. Urzędy nie dokonują rejestracji lub robią to w ograniczonym zakresie, gdzie w "normalnym" okresie działały w dosyć dużym obłożeniu i czekało się na rejestrację kilka dni. Dzisiaj, po 2 tygodniowej przerwie została uruchomiona rejestracja w Gdynii. Żeby było ciekawiej - firma MultiAssist - rejestrator dla większości rynku leasingowego w Polsce nie przyjmuje interesantów w biurze - wysyłka jedynie kurierem. Urząd również nie przyjmuje interesantów fizycznie (mowa o firmach leasingowych i flotach) i każe wysyłać dokumenty pocztą. Po dotarciu do urzędu, dokumenty leżą 48h jako kwarantanna i dopiero po tym czasie podejmowane są do rejestracji.
Same firmy leasingowe zwiększy obostrzenia i wyłączyły częściowo procesy automatyczne. Wyłączone zostały z finansowania firmy z branży hotelarskiej i turystycznej, a bardzo długa lista, nie będę już wymieniał, ma zaostrzone wymagania m.in. gastronomia, produkcja oraz firmy exportowe i importowe. Jako ukłon w stronę klientów zostały wprowadzone odroczenia w płatnościach. Część daje klientom 3 a część 6 miesięcy - więcej na stronach poszczególnych instytucji. Problemy występują również z podpisywaniem umów ze względu na home office. Doradcy nastawiają się, że powrót do "normalności" to wrzesień-październik. W czerwcu może przyjdzie odwilż - jest to miesiąc ze zwiększoną sprzedażą ponieważ klienci kupują auta z myślą o wyjazdach wakacyjnych.

Branża motoryzacyjna. Również obrót zmalał do zera. Ludzie nie odwiedzają salonów, jest sporo rezygnacji z podpisanych zamówień. Nastroje wśród dealerów są tragiczne, bo biznes opiera się na stoku. Im większy stok, czyli towar na miejscu tym większe możliwości. Tylko stok jest w kredycie co powoduje rosnące koszta, a sprzedaż zamarła. Handlowcy pracują zdalnie, mają co 3-4 dni dyżur w salonie, ale jest to raczej dyżur patrzenia się w sufit... Dodatkowo pojawiły się problemy z produkcją - stoją fabryki Forda, PSA, grupa VW - większość fabryk w Niemczech i Francji. Dla zobrazowania sytuacji, wyniki jednego z moich znajomych doradców: w lutym podpisane rekordowo 20 zamówień, w marcu podpisane 2 nowe zamówienia i 4 rezygnacje. Jeśli sytuacja się nie zmieni prawdopodobnie będzie fala plajtów. Pewien salon w Trójmieście zastanawia się nawet nad tymczasowym zamknięciem ASO, ze względu na brak klientów, a to pokazuje skale problemu.

Ubezpieczenia. To druga branżą którą rozwijam od jakiegoś czasu, również w swoich usługach. Wielki podziw, że dosłownie w tydzień wszystkie towarzystwa wprowadziły zdalny proces zawierania polis. Co ciekawe, odstąpiono od wykonywania zdjęć do AC, co może posłużyć do nadużyć( ͡º ͜ʖ͡º). Towarzystwa ubezpieczeniowe mocno ruszyły ze sprzedażą życiówek, zachęcają agentów do sprzedawania produktów. Wyszło sporo komunikatów o ubezpieczeniach podróżnych oraz zapowiedzi zmian w OWU. Sama sprzedaż jest na podobnym poziomie, ponieważ ludzie muszą się ubezpieczać. Z samochodu można zrezygnować lub wybrać tańszy, z polisą tak do końca nie jest.

To tak w skrócie. Nie jest kolorowo, ale miejmy nadzieję że wszystko wróci w miarę szybko do normy. Nastroju wśród moich klientów są złe, jedynie branża IT jest pozytywnie nastawiona ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°) Produkcja i usługi narzekają na brak pracowników oraz brak zamówień i odmowy realizacji zleceń (np. montaż mebli). Dodatkowo można znaleźć w sieci wysyp ofert cesji leasingu co pokazuje o nietrafionych inwestycjach lub krótkowzroczności leasingobiorców...

#motoleasing <-- mój tag, zapraszam do śledzenia.

#przedsiebiorczosc #finanse #leasing #kredyt #motoryzacja #ubezpieczenia

Post 1. Abonament vs. Najem
Post 2. Z życia: Dostawcze w leasingu
Post 3. Finansowanie auta używanego
Post 4. GAP
Post 5. Auto ze Stanów. Maseratti Ghibli
Post 6. GAP od leasingu czy zewnętrzny?
Post 7. Kredyt samochodowy czy leasing.
Post 9. Leasing ze stałą stopą czy ze stopą zmienną?
Post 10. Procedura CashBack
Post 11. Auta poleasingowe
Post 12. Proces Leasingowy + #rozdajo
Post 13. Leasing Konsumencki
Post 14. Dodge RAM
Post 15. Emisja spalin + Ford Forcus 120KM.
[Post 16. Ford Transit H3L4.]( https://www.wykop.pl/wpis/46616347/post-16-ford-transit-h3l4-witam-w-nowym-roku-miras/)
  • 15
@OptiFinance: Sam w styczniu zamówiłem auto i teraz trochę nie wiem czy nie zrezygnować. Auto miało być produkowane w kwietniu, ale teraz to już (raczej?) nieaktualne, więc w zasadzie nie wiadomo kiedy będzie gotowe. Nie przeszkadza mi to jakoś szczególne, gdyż mam więcej czasu na zastanawianie i obserwację sytuacji.
Jakieś porady dla osób w moim położeniu?
@BShKF: Jeżeli Twoja sytuacja finansowa nie ulega zmianie i nadal stać się na leasing to rozejrzałbym się za czymś stokowym. Prawdopodobnie dilerzy dadzą mocno rabaty aby sprzedać auta. Nawet bez zarobku są do przodu, bo nie muszą płacić odsetek. A te małe nie są.
@SpalaczBenzyny: Już wcześniej proszenie klienta o zrobienie zdjęć i wysłanie na maila to było ciężkie wyzwanie. A jak już klient zrobił te zdjęcia to zazwyczaj wysyłał naklejkę z VIN, a nie numer na stałym elemencie. Po prostu nie ma co za wiele od klientów wymagać. Powstają specjalne aplikacje jak np. Allianz gdzie klient sam może wgrać zdjęcia, ale zwyczajnie tego nie robi, bo wymaga to zbyt dużej ingerencji z jego strony.
@Dzieban: Jak mówiłem, rozwijam też ubezpieczenia i to jest dosyć stabilna branża, w szczególności jeśli jest się powyżej roku (wpadają wznowienia, więc można już przewidzieć jako tako sprzedaż na kolejne miesiące). Przetrwać przetrwam, mam wystarczającą poduszkę finansową, małe koszta stałe, ale jestem ciekaw co przyniesie przyszłość tj. jaka będzie konkurencja na rynku, jaki będzie popyt na auta, czy ludzie cokolwiek wyciągnął z ewentualnego kryzysu. Traktuje obecny okres jak przymusowy urlop, parę
@OptiFinance: zastanawia mnie ten brak zdjęć. Ktoś kupił uderzone auto z Niemiec przywiózł na lawecie, przegląd u zaprzyjaźnionego skp, gdzie tylko z dowodem przyjechał. Kupuje zdalnie AC bez fotek i cyk po np. Miesiącu zgłasza uderzenie. Przecież to zaraz będzie wykorzystane na maxa.
@Wloczykij2: TU weryfikują auta w bazach. Czasami można spotkać się z odmową ubezpieczenia auta jako że było po całce. W szczególności jedną z takich baz jest urząd celny? (o ile się nie mylę) gdzie zgłaszasz się z akcyzą i oświadczasz o stanie auta.