Wpis z mikrobloga

#elektromobilnosc #tesla dużo się mówi że auta elektryczne są takie eko że emisja co2 malutka i ogólnie coś miód, ale gdzieś temat dostarczania baterii i ile co2 jest pompowane w powietrze przy ich produkcji odszedł na trzeci plan. Ale moim zdaniem to puki co ani nie ekonomicznie ani ekologicznie jazda takim autem raczej nie wychodzi, no moze w miarę jakoś to się kalkuluje jeśli ktoś ładuje w domu i ma do tego jeszcze instalacje fotowoltaiczną, chociaż i tak licząc koszty auta i koszty poboczne np instalacji to chyba inwestycja nie zwróci się prędko jeśli wogóle, czyli moim skromnym zdaniem to na chwilę obecną gra niewarta świeczki ¯_(ツ)_/¯
  • 23
@Kotlet_2137_schabowy no i pomijając fakt że chyba jakichś tam kosmicznych przebiegów na nich się nie zrobi, a kosztują niemało, akurat mój wujek jest elektrykiem z mocnym starzem jak stwierdził dopuki ogniwa będą li-ion to te samochody nie mają zupełnie sensu, jak stwierdził technologia tych akumulatorków najlepiej sprawdza się w smartfonach i co najwyżej w hulajnogach ( ͡° ͜ʖ ͡°) ale jest gorącym zwolennikiem fv
@wrzesien napewno większa jeśli weźmiesz pod uwagę samą bieżącą eksploatację ale jeśli wziąć sumę eksploatacji i produkcji/dostarczenia baterii oraz dostarczenia samych składowych elementów baterii to wynik może być ciekawy, ale szczerze pojęcia niemam jakby to wyglądało w cyfrach, jedno jest pewne jeśli było by to mniej to bankowo producenci by używali tego faktu w marketingu i trąbili o tym na lewo i prawo, a tak niejest co może dawać do myślenia. Ale
@Nalew1984: hm więc jazda nie wychodzi ekologicznie bo trzeba te baterie przewozić i produkować? Dobrze żę w spalinówkach nic nie trzeba przewozić i produkować ( ͡° ͜ʖ ͡°)

ta sama narracja jest wszystkich wielkich koncernów zagrożonych elektrykami. Że przecież i tak trzeba przez ocean przewieźć i tankowce i w ogóle to nic nie zmienia. Tylko że w tych samych obliczeniach pomijają produkcję spalinówek.

Zresztą nawet jak wliczysz
@Nalew1984: bezsensowny argument obalany wiele razy, do emisji elektryka bierzesz wszystko i porównujesz ze spalaniem zwykłego samochodu. jakbyś mógł to pewnie wcisnąłbyś używanie toalety przez pracowników to zanieczyszczeń elektryka.

Jak już porównujesz to po stronie spaliniaka też licz wszystko, wliczając wydobycie paliwa, rafinerie, transport, bo według twojej logiki to paliwo pojawia się magicznie na stacjach.
@diogene pewnie tak, myślę że w mieście napewno to jakoś wychodzi na plus dla środowiska miejskiego i chyba tylko w taki sposób można to sobie tłumaczyć, też bym se kupił jakiegoś mikrusa elektrycznego do ciskania na dystanse załóżmy 100km dziennie, ale tylko jako drugie auto. Tyle że taki mikrus elektryczny w stosunku do spalinowego kosztuje pewnie o 30 40% wiecej, więc pomijając fakt ekologiczności w mieście mając auto spalinowe za te np
@piotrulos nie przesadzaj, podkreślam że tylko gdybam i piszę co mi się wydaje, nie jestem jakimś specem i za takiego się nie uważam, piszę tylko że minie jeszcze sporo czasu zanim takie auta rzeczywiście będą się opłacać dla odbiorcy końcowego i mam tu na myśli nie tylko mieszczucha.
@Nalew1984: jesteś jednym z tych co robi 1000km dziennie więc nie może mieć elektryka jako główne auto? ;)

ja takie trasy robie może raz w roku. Za paliwo zaoszczędzone w ciągu jednego tylko miesiąca wynajmę sobie dowolną spalinówkę jak będę chciał gdy raz w roku muszę jechać tak daleko.

Od ~2 miesięcy zrobiłem 10000 km teslą. Średnie "spalanie" 250 wh/km, czyli łącznie zużyłem 2500 kwh energii. Koszt ok 1250zł. W aucie
@diogene nie no uważam że tesla to i tak majstersztyk i pionier w dziedzinie, a co do osiągów to jeśli ktoś na to zwraca uwagę to napewno jest niezaprzeczalnym #!$%@? ( ͡º ͜ʖ͡º) bo takie aku na ile starcza km i po jakim czasie mniej więcej trzeba je wymienić z twojej obserwacji? No i jaki to koszt? Pytam z czystej ciekawości.
@Nalew1984: gwarancja na aku 8 lat, trudno mi mówić na ile wystarcza ale ludzie są raczej zadowoleni. Jakaś tesla niedawno zrobiła milion kilometrów:

Mimo to nie obyło się bez wizyt w serwisie. Przez pierwsze 300 tys. km tesla zaliczyła aż trzy wymiany silników. Obecnie w aucie pracuje czwarta jednostka, która okazała się znacznie trwalsza niż wcześniejsze i przez 700 tys. km nie sprawiała kłopotów. Auto ma też drugi zestaw akumulatorów, które
@Nalew1984:

ale gdzieś temat dostarczania baterii i ile co2 jest pompowane w powietrze przy ich produkcji odszedł na trzeci plan.

Cały czas jakiś g. ekspert wyskakuje z tym "odkryciem". Wyciąga idiotyczne wnioski i wydaje mu się, że znalazł dziurę w całym.
Produkcja zależy od źródła energii - jak jest czyste to produkcja akumulatorów będzie niemal zerowa. Ale nawet z "brudną" energią w całym cyklu życia auta jest ona niemal nieistotna.

https://electrek.co/2017/11/01/electric-cars-dirty-electricicty-coal-emission-cleaner-study/
Pobierz
źródło: comment_goAAwv9ZUI8CBHy6W6nbKXoO1pxOZweV.jpg
jeszcze praktycznie niemożliwa w ekologiczny sposób utylizacja baterii.


@Kotlet_2137_schabowy: Następny internetowy idiotyzm i FUD powtarzany przez dyletantów.
CTRL C/V:

"W EV "utylizacja" to jest recykling w 96+% - dochodzi brak konieczności kopania i przetwarzania rud metali ponownie - więc będzie jeszcze lepiej nawet gdybyś ciągle używał naj-naj-brudniejszego prądu.

Odzysk praktycznie całego akumulatora: https://youtu.be/wxCFDWMPu38

A że recykling wymaga praktycznie tylko energii po uruchomieniu linii to przy prądzie z paneli/wiatraków/itd. zmniejszysz całość jeszcze
@Nalew1984: jak masz do wyboru np. zwykłego golfa albo e-golfa, to nie jest ekonomiczne bo pewnie ci się nie zwróci, a na pewno nie szybko. Jak masz do wyboru np. teslę za 300k albo mercedesa to tesla będzie szybsza, fajniejsza i ZNACZNIE tańsza w eksploatacji.
@diogene szybsza napewno, tańsza w eksploatacji pewnie też, ale czy fajniejsza? Zależy bo nie oszukujmy się w środku do merca pod względem estetyki trochę jej brakuje, ale to w zasadzie kwestia gustu i troche pryjorytetów wiadoma sprawa. Ale tak czy siak uważam że tesla to synonim elektryczności mobilnej, może nie jest najtańszym autem ale i tak stosunek cena/osiągi/wygląd zewnętrzny jest na naprawdę spoko poziomie i w sumie taka też miała być z
@Kotlet_2137_schabowy ale stary, co się będziesz tu tłumaczyć, też pojęcia niemam o takich bajerach więc mogę co najwyżej snuć jakieś domysły i zadawać pytania, a wolę dowiedzieć się takich rzeczy i po uczestniczyć w konwersacji niż czytać często jakieś sponsorwane artykuły które podsuwa gogle, dobrze jest umieć przyznać się do błędu bo to świadczy pozytywnie o twojej osobie i tylko totalne tumany idą w zaparte, ale też czasami ludzie zbyt agresywnie reagują
@Kotlet_2137_schabowy oczywiście i to jest jak najbardziej zdrowe podejście ( ͡° ͜ʖ ͡°) a najgorzej ze jeden może myśleć że się nie kłuci a odbiorca może albo poprostu chce myśleć inaczej i tak też rozumie twoje wątpliwości, a każde pytanie traktuje jako prowokacje do dalszej kłótni w jego mniemaniu, no tak mówisz nic nie zrobisz, a Polacy to też trochę upierdliwy i kłutliwy naród, lubią drzec mordę z