Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1
Rozdział 12 ,,Biografia: Zsolt Baumgartner, jedyny węgierski kierowca w historii F1”

W ten weekend odbywa się GP Węgier, dlatego wam opowiem o jedynym do tej pory przedstawicielu tego kraju w Formule 1. O tej historii jest bardzo trudno znaleźć jakiekolwiek informacje, dlatego myślę że lektura będzie tym bardziej ciekawa.

Przed Formułą 3000

Zsolt Baumgartner urodził się 1 stycznia 1981 w Debreczynie, który jest drugim największym węgierskim miastem, we wschodniej części kraju. Po ściganiu się w kartingu w 1997 trafił do Niemieckiej Formuły Ford, czyli do jednej z najniższych kategorii wyścigowych, kiedy mówimy o bolidach jednomiejscowych, oraz w ONS Formel Renault Cup w klasie B gdzie rywalizował m.in. przeciwko Svenowi Heidfeldowi, młodszym bratem znanego kierowcy F1 Nicka Heidfelda.

W 1998 startował w Francuskiej Formule Renault bolidem Martini MK76 . Na 21 wyścigów nie zdobył żadnego punktu będąc dopiero 26 w klasyfikacji generalnej. W tym samym roku startował w edycji zimowej Brytyjskiej Formuły Renault. Jest to seria która trwała tylko 4 wyścigi, wszystkie wygrał przyszły kierowca F1 Antonio Pizzonia. Zsolt zajął 6 pozycję w klasyfikacji generalnej z dorobkiem 44 punktów, jeżdżąc bolidem TatuusRC98.

W 1999 węgierski kierowca startował w Niemieckiej i Europejskiej Formule Renault. W Niemieckiej Serii zdobył mistrzostwo wygrywając 3 z 4 rozegranych wyścigów, oraz czterokrotnie zdobywając PP. Natomiast w Europejskiej edycji zajął bardzo dobre 3 miejsce z dorobkiem 108 punktów. Wicemistrzostwo serii zdobył wspominany wcześniej Antionio Pizzonia, a mistrzostwo zdobył Gianmaria Bruni, który w F1 zostanie jego kolegą z zespołu.

W roku 2000 Zsolt startował w Niemieckiej Formule 3. Wystartował w 19 wyścigach bolidem Dallara F399 i zajął 13 miejsce w klasyfikacji generalnej z dorobkiem 41 punktów. Brał udział w GP Makau, ale zajął dopiero 17 miejsce. Pojechał jeszcze w innym prestiżowym wyścigu Formuły 3 pt ,, Malboro Masters of Formula 3” na torze Zaandvort zajmując 15 lokatę zdj. Z wyścigu na 37 kierowców którzy brali w nim udział. Wyścig ukończył m.in. przed Narainem Karthikeyanem, Takumą Sato, Gianmario Brunim i Antonio Pizzonią.

Rok 2001 to starty w siedmiu wyścigach Formuły 3000 (ówczesnej Formuły 2) w zespole juniorskim Alaina Prosta (nie zdobył żadnego pkt, najlepsze miejsce dopiero 13) i Niemieckiej Formule 3 gdzie zajął 17 miejsce w klasyfikacji generalnej, gdzie między inny dwa razy zajął 4 miejsce w wyścigu, i raz 5 miejsce.

Lata 2002-2003 i debiut w F1

W roku 2002 węgierski kierowca startował w Formule 3000 w zespole Coca-Cola Nordic Racing. Zdobył 1 pkt podczas ostatniego wyścigu sezonu na Monzy, zajmując 15 miejsce w klasyfikacji generalnej. Przeważnie zajmował pozycje w okolicach pierwszej dziesiątki ( m.in. był dwa razy 7 i raz 8). W 2002 odbył też testy bolidem F1 dla zespołu Jordan

Zsolt Baumgartner w 2003 roku przeszedł do zespołu Coloni w Formule 3000, oraz został dzięki wsparciu sponsorów testowym kierowcą zespołu Jordan w F1 i czasami brał udział w piątkowych treningach. W Formule 3000 zajął 7 miejsce (które od sezonu 2003 było już punktowane, w poprzednich sezonach punktowano pozycje 1-6) w Hiszpanii i 5 w Monako, w pozostałych wyścigach które ukończył zajmował od 9 do 11 miejsca, solidnie. I przewrotność losu przechyliła się na jego korzyść - mając zamiar wystartować w wyścigu o GP Węgier, okazało się że rzeczywiście wystartuje, ale nie w Formule 3000 a w Formule 1.

Baumgartner zadebiutował w wyścigu Formuły 1 podczas Grand Prix Węgier 2003, zastępując kontuzjowanego Ralpha Firmana. Podczas treningu kierowca Jordana brał udział w potężnym wypadku. Tylne skrzydło doznało uszkodzeń, powodując że jego samochód natychmiast zmienił swój kierunek jazdy i zderzył się z prędkością 290 km z barierą zderzeniową z taką siłą, że stracił przytomność i 3 dni musiał przeleżeć w Szpitalu.

Oznaczało to że Baumgartner zadebiutuje w wyścigu Formuły 1 w swoim rodzinnym kraju, będąc pierwszy Węgrem w F1. Z tej okazji w garażu odwiedził go Premier Węgier Peter Medgyessy . Zakwalifikował się do wyścigu na 19 miejscu a wyścig był zmuszony skończyć na 34 okrążeniu z powodu awarii silnika.

Wystąpił jeszcze podczas GP Włoch kwalifikując się na 18 miejscu (przed pewnym kierowcą z GP2 Engine) a w wyścigu zajął 11 miejsce, tuż za partnerem z zespołu Giancarlo Fisichellą. W następnych wyścigach sezonu do zespołu powrócił kontuzjowany Irlandczyk i resztę sezonu spędził jako kierowca rezerwowy.

Formuła 1 – 2004 rok

W 2004 r. Zsolt Baumgartner był sponsorowany przez firmę naftową MOL Rt. Planowano, że Baumgartner zostanie kierowcą zespołu Jordan. Nie udało się jednak uzgodnić warunków kontraktów, i zamiast tego podpisał kontrakt z zespołem Minardi. To spowodowało że sponsor zmniejszył kwotę, jaką wniesie do zespołu, co doprowadziło Baumgartnera i jego otoczenie do utworzenia coś w stylu „klubu zwolenników Zsolta Baumgartnera”, który miał na celu po za kibicowaniem, zbieraniem pieniędzy na karierę Zsolta. Dobre występy w dwóch wyścigach w Jordanie w połączeniu z pieniędzmi z klubu zwolenników, które zostały uzyskane poprzez różne węgierskie firmy, sprawiły że zapewnił sobie drugie miejsce Minardi w 2004 roku.

Zsolt był kierowcą mało agresywnym i dosyć poprawnym, jednak gdy dochodziło do sytuacji walk o pozycje i trudnych momentów, Baumgartnerowi brakowało tempa, aby odnosić jakiś sukces, nie był to dobry kierowca, chociaż ogólnie dobrze się spisywał względem swojego kolegi z zespołu - Gianmario Brunim.

A jakim bolidem jeździł Minardi w tym sezonie ? Przeróbką bolidu Arrowsa…z 2003 roku.
Po upadku Arrowsa jego własność intelektualną oraz samochód zakupił właściciel zespołu Minardi, Paul Stoddart. Zmienił oznaczenie nadwozia A23 na Minardi PS04 i planował użyć go w sezonie 2004. Okazało się, że PS04 nie osiąga znacznie lepszych wyników niż poprzedni model Minardi PS03, a jest za to bardziej awaryjny. Wzięto więc najlepsze elementy z bolidu PS3, PS04, A23 i A24 (nad którym zespół Arrowsa pracował przed wycofaniem się z F1) i stworzono Minardi PS04B.
To był bolid tak słaby że można go zaliczyć do tej samej rodziny bolidów jak FW42.

Ale to nie koniec historii tego bolidu. Brał udział w trzech pierwszych wyścgach sezonu 2005 zanim zespół zbudował model PS05. Później niezmodyfikowany model A23 kupił zespół Super Aguri Honda i po kilku modyfikacjach wykorzystywał go w pierwszej połowie sezonu 2006.

Minardi było najsłabszym bolidem w tym sezonie, ale dzięki licznym awariom był w stanie rywalizować. W GP Monako zajął 9 miejsce tuż za punktowaną ósemką, z stratą 6 okrążeń do zwycięzcy wyścigu Jarno Trullego, ale był ostatnim kierowcą który przekroczył linie mety.

Podczas GP Kanady był 10 ale też… to było ostatnie miejsce. I nadeszło GP USA. Zsolt zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach ze stratą 0.8 s to kolegi z zespołu, i nic nie zapowiadało by udanego weekendu, gdyby nie to że 12 kierowców nie ukończyło wyścigu. Dzięki temu zdobył jedyny punkt dla Minardi w tamtym sezonie, i jedyny w historii państwa Węgierskiego. To był pierwszy punkt dla zespołu Minardi od 2002 roku i inaugurującego sezon GP Australii gdzie debiutant Mark Webber zdobył 2 pkt za 5 miejsce.

W swoim domowym wyścigu zajął 18 miejsce w kwalifikacjach, a w wyścigu zajął 15 miejsce, za swoim kolegą z zespołu. Dalsze wyniki były już na poziomie najsłabszego zespołu w F1. Pomimo tego udanego sezonu (jak na jego umiejętności i bolid jakim dysponował), i faktu lepiej się sprawował od kolegi z zespołu, nie znalazł miejsca na sezon 2005.

Po epizodzie z F1 Zsolt zakończył karierę wyścigową. Był jeszcze kierowcą rezerwowym Minardi w 2007 roku w serii Champ Car, ale nie brał już udziału w żadnych wyścigach.

Koniec Rozdziału
Zapraszam na mojego twittera, na którym również umieszczam materiały na temat F1: https://twitter.com/jaxonxst

Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #gruparatowaniapoziomu
Dodatkowe tagi:
#historia #biografia #wegry

Poprzednie Rozdziały
Poprzednie Artykuły:
Rozdział 1 [Projektowanie, Produkcja bolidu, Przedsezonowe testy, Okno pracy, Czasy na testach]( https://www.wykop.pl/wpis/39264435/podrecznik-niedzielnego-widza-f1-abcf1-zapraszam-d/)
Rozdział 2
[Sylwetki Zespołów, Historia i Współczesność Wpis 1]( https://www.wykop.pl/wpis/39358661/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-zapraszam-do-o/)
[Sylwetki Zespołów, Historia i Współczesność Wpis 2]( https://www.wykop.pl/wpis/39658333/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-tag-do-obserwo/)
Rozdział 3 Kierowcy i Bezpieczeństwo w Formule 1 w latach 1950-1999
Rozdział 4 [Bezpieczeństwo w Formule 1 w dzisiejszych czasach, Projektowanie torów]( https://www.wykop.pl/wpis/40011111/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-tag-do-obserwo/)
Rozdział 5 [Biografia Kierowców Mercedesa – Lewis Hamilton i Valtteri Bottas]( https://www.wykop.pl/wpis/40231189/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-tag-do-obserwo/)
Rozdział 6 Biografia Kierowców Ferrari– Sebastian Vettel i Charles Leclerc
Rozdział 7
Wpis 1 [Dlaczego Robert Kubica zajmuje słabe pozycje w wyścigach? Sytuacja Williamsa i Roberta Kubicy do sezonu 2018]( https://www.wykop.pl/wpis/40571395/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-tag-do-obserwo/)
Wpis 2 [Sytuacja Williamsa i Roberta Kubicy w sezonie 2019]( https://www.wykop.pl/wpis/40764483/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-tag-do-obserwo/)
Rozdział 8 [Grand Prix Niemiec 1957. Legendarna wygrana Juana Manuela Fangio]( https://www.wykop.pl/wpis/41127159/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-tag-do-obserwo/)
Rozdział 9 [Słownik podstawowych pojęć]( https://www.wykop.pl/wpis/41505811/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-rozdzial-9-slo/)
Rozdział 10 Dziennikarstwo i Poprawność polityczna w F1
Rozdział 11 [Biografia: Jules Bianchi 1989-2015]( https://www.wykop.pl/wpis/42681235/podrecznik-niedzielnego-widza-abcf1-rozdzial-11-bi/)

Wołam niedzielnych 74 Mireczków i Mirabelek ()

jaxonxst - Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 
Rozdział 12 ,,Biografia: Zsolt Baum...

źródło: comment_CWW9XRMKjUFqJD0RipImd676gPivp4uB.jpg

Pobierz
  • 8
@jaxonxst:

A jakim bolidem jeździł Minardi w tym sezonie? Przeróbką bolidu Arrowsa… z 2003 roku.

Po upadku Arrowsa jego własność intelektualną oraz samochód zakupił właściciel zespołu Minardi, Paul Stoddart. Zmienił oznaczenie nadwozia A23 na Minardi PS04 i planował użyć go w sezonie 2004. Okazało się, że PS04 nie osiąga znacznie lepszych wyników niż poprzedni model Minardi PS03, a jest za to bardziej awaryjny. Wzięto więc najlepsze elementy z bolidu PS03, PS04,
@jaxonxst: Jako ciekawostkę warto dodać że Zsolt miał i nadal ma dobre stosunki z ówczesnym właścicielem zespołu Minardi, Paulem Stoddartem. Australijczyk posiada flotę dwuosobowych bolidów F1, które od kilku lat są oficjalną atrakcją towarzyszącą weekendom Grand Prix, a jednym z kierowców wożących zamożnych klientów po torze jest nie kto inny jak właśnie Baumgartner. Są nawet zdjęcia z GP Australii gdzie sympatyczny Węgier pozuje razem z #barbarapalvin ( ͡° ͜ʖ
@TiDiEj No ale prace nad A24 były i ze wszystkich 4 modeli wzięto to co miały najlepsze. Trudnio mi było stwierdzić że PS04 i A23 były identyczne bo to były takie bolidy, ale mogły mieć różne poprawki i modyfikacje