Wpis z mikrobloga

Pierwszy Polski Fiat

Polskiego Fiata 508 produkowano w latach 1932-1939, na mocy umowy podpisanej z firmą Fiat w 1931 roku. Polscy konstruktorzy stale ulepszali pojazd, mając na uwadze polskie realia. W 1935 roku zaprezentowano trzecią wersję samochodu, która w 1936 roku otrzymała handlową nazwę "Junak". Pod względem wyglądu pojazd był niemal identyczny z włoskim modelem 508 B. Wprowadzono jednak szereg rozwiązań i usprawnień dostosowujących podzespoły mechaniczne i konstrukcję samochodu do katastrofalnego stanu ówczesnych dróg w Polsce.

Przed wybuchem II wojny światowej był to jeden z najtańszych samochodów dostępnych na polskim rynku. Niestety niewielu obywateli mogło pozwolić sobie na jego zakup. Gdy w 1936 roku średnie zarobki nie przekraczały 200 złotych, cenę Polskiego Fiata 508 III "Junak" ustalono na 5400 złotych.

Vmax: 100 km/h
Silnik: czterosów, 1.0 l, 24 KM

Opis pochodzi z informatora muzeum Inżynierii Miejskiej w Czyżynach w Krakowie, które gorąco polecam.

#rzetelnafura #samochody #motoryzacja #fiat
DerMirker - Pierwszy Polski Fiat

Polskiego Fiata 508 produkowano w latach 1932-193...

źródło: comment_nzzsKrDLZALN3gj4B5lgB9BjB8C6IGty.jpg

Pobierz
  • 36
@DerMirker: co ciekawe umowa z Fiatem miała zapis że w Polsce w czasie trwania umowy nie wolno było zaprojektować/zrobić ŻADNEGO innego samochodu oraz zezłomowania zapasów produkcyjnych i gotowych niesprzedanych samochodów.
Polskiego smaczku dodaje historia, gdzie na pottzeby pogotowia zakontrakyowane było kilkadziesiąt sztuk samochodu CWS T1. Samochody były już wyprodukowane, została nawet urządzona próba terenowa pomiedzy CWS a Fiatem. Żaden z Fiatów nie dojechał do mety, więc na nowe sanitarki zakonttaktowano Fiata,
@DulGukat: @DerMirker:
Nie dość że umowa na 10 lat blokowała możliwość produkowania w zakładach PZInż jakiegokolwiek innego samochodu osobowego niż Polski Fiat 508 przez co wymusiła przedwczesne zakończenie produkcji CWSa T1 (oraz zablokowanie możliwości wdrożenia do produkcji nowych modeli typu Lux-Sport) to jeszcze sama konstrukcja Fiata 508 była przestarzała już w momencie wdrożenia do produkcji - drewniany szkielet i słaby dolnozaworowy silnik w momencie w którym motoryzacja przerzucała się już
Fennrir - @DulGukat: @DerMirker: 
Nie dość że umowa na 10 lat blokowała możliwość pr...

źródło: comment_EMNIErbyPKGVCABhU0sjsenfV8sB9o6Z.jpg

Pobierz