Wpis z mikrobloga

odwieczny dylemat: diesel czy benzyna + lpg?

sam jestem na etapie wyboru auta i z dnia na dzień słysząc argumenty za i przeciw zmieniam zdanie na temat tego co bym chciał kupić.

1) Założenia:
przebiegi rzędu 23k rocznie, 80% to krajówki i autostrady, samochód do 17k~, silnik od 1.6 do 2.0 litrów, 4 lata jeżdzenia.

2) Krótkie zestawienie +/-
==Diesel==
(+):
1) elastyczność, moment obrotowy
2) wygoda przy autostradowych prędkościach i wyprzedzaniu (nie trzeba wiosłować biegami)
3) zasięg na jednym tankowaniu
*) opcjonalnie: łatwa możliwość chip-tuningu

(-):
1) dużo ciężej znaleźć dobrą, niezajechaną jednostkę w moim budżecie w stosunku do benzyny
2) dużo osprzętu i bardziej skomplikowana jednostka co generuje koszta w przypadku napraw

==Benzyna+LPG==
(+):
1) koszty napraw
2) lepszy dźwięk, cichsza praca
3) szybsze grzanie się samochodu w zimę
*) opcjonalnie: brak ewentualnych problemów z odpalaniem w zimie (w dieslu bywa różnie)

(-):
1) założenie LPG to około 3k (1/6 mojego budżetu na auto) - nie będę kupował samochodu z już zamontowaną instalacją
2) duuużo mniejszy zasięg - częste tankowanie
3) konieczność redukowania biegów przy wyprzedzaniu, mniejsza elastyczność i gorsze odczucia w trakcie jazdy (mniej NM)

3) Porównanie kosztów spalania:
Zakładam, że w trasie spalę 10 litrów LPG (2.20zł/l) lub 5 litrów ropy(5zł/l) na 100km.
Diesel: 25zł / 100km = 250zł / 1000km = 5800~zł/23k kilometrów
LPG: 22zł / 100km = 220zł / 1000km = 5100~zł/23k kilometrów

Do tego dorzucam około 200zł(?) na benzynę, którą również trzeba tankować w przypadku LPG, co daje nam oszczędność rzędu 400-500zł rocznie na paliwo.

4) Dodatkowe, ewentualne koszta w przypadku diesla:
1) DPF/FAP - wiele osób się boi DPF/FAP etc. tak tutaj go wykreślam z listy - po prostu w moim przypadku myślę, że znajdzie zastosowanie, zdąży się oczyścić i nie powinien sprawiać problemów.
2) Turbina - rzadziej, ale spotykana również w benzynie, daje mega wrażenia z jazdy, powiedzmy że spotka mnie raz jej regeneracja (1200zł) w trakcie posiadania samochodu.
3) Koło dwumasowe - również widoczne w benzyniakach, ale nie w rocznikach na które mam budżet. Jedna naprawa i wymiana przy okazji sprzęgła - 2000zł.
4) Wtryski - nie lałbym ropy niewiadomego pochodzenia, to chyba największy koszt którego chciałbym uniknąć, niemniej trzeba się liczyć z kosztami rzędu 4000zł(?) w przypadku ich wymiany.

W przypadku LPG:
1) założenie instalacji - 3k
2) droższe przeglądy, regulacja, ewentualne naprawy przez te 4 lata: 1500zł

Diesel: ok. 7k zł
LPG: 4.5k zł

5) Podsumowanie:
LPG pozwoli zaoszczędzić na paliwie 500zł rocznie, co daje nam 2k przez 4 lata, dodatkowo koszta mogące się pojawić w trakcie eksploatacji również wypadają lepiej w przypadku LPG o około 2.500zł.

Czy zatem warto rozważać jeszce tego diesla? Może przeoczyłem coś istotnego? Czy warto więcej płacić za wygodę, elastyczność i dłuższe zasięgi?

Prośba o pomoc.

#motoryzacja #diesel #lpg #benzyna #kupautozmikro
  • 147
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

w katalogach VW nie znalazłem żadnego 1.8 który miałby takie parametry ale może się pochwalisz co to za auto? Bo nie chce umrzeć w niewiedzy o tym jednym silniku TFSI do którego VAG się nie przyznaje...

@aarahon: xD słabo szukałeś, wystepuje np. w Audi A3 8V do 2014 roku: 1.8 TFSI - nawet się pomyliłem i maksymalny moment jest od 1250 do 5000rpm. Wersja quattro ma dodatkowo 280Nm, nie 250Nm
  • Odpowiedz
@KeepCalm: No tak, przecież olej napędowy spala się z tą samą temperaturą co gaz? Nie, głowice silników benzynowych z zasilaniem LPG zużywają się szybciej niż głowice silników diesla.

A nie wiem czemu piszesz o tańszej jeździe na gazie... Ja tego nie kwestionuję.

Kwestionuję jedynie że silniki z gazem zużywają się szybciej niż porównywalne diesle, choćby z założeń konstrukcyjnych a uturbione benzyny z bezpośrednim wtryskiem są tak samo skomplikowane i awaryjne
  • Odpowiedz
@aarahon: teraz sprawdź kiedy mają maksymalny moment turbo benzyny xD tak samo. A w mojej 1.8TFSI maksymalny moment jest od 1350-5500rpm...

@aarahon: xD słabo szukałeś, wystepuje np. w Audi A3 8V do 2014 roku: 1.8 TFSI - nawet się pomyliłem i maksymalny moment jest od 1250 do 5000rpm. Wersja quattro ma dodatkowo 280Nm, nie 250Nm w tym samym zakresie - rakieta, wiem bo mam.


@SpokojnyPan: Piszesz
  • Odpowiedz
@Shatter: Tak, silnik super. Chyba cięzko już dostępny w miarę "świeżych" rocznikach? No i jeszcze kwestia czy ktoś lubi grupe VW. Ja wolę francuzy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@KeepCalm: No tak, przecież olej napędowy spala się z tą samą temperaturą co gaz? Nie, głowice silników benzynowych z zasilaniem LPG zużywają się szybciej niż głowice silników diesla.


@aarahon: to podaj mi temperatury spalania benzyny i lpg ze źródłami.

Żeby temperatury na LPG były niebezpiecznie wysokie instalacja musiałaby być uszkodzona albo źle wyregulowana.

Nie będzie żadnego problemu z silnikiem czy głowicą ani potrzeby jej remontu przy dobrze założonej
  • Odpowiedz
@Kloper: Silnik ze Skody Octavi RS 2.0 TDI 184KM przy 3000 rpm, 380nm przy 1750-2500 rpm oraz 1.6 TDI 105KM przy 3000 rpm, 250 nm przy 1500-2750 rpm. Patrząc na to że kręcą się dobrze ponad 4000 rpm to niewiele wyżej, zwłaszcza w porównaniu do benzyn.
  • Odpowiedz
Podsumowałem tę dość rozległą dyskusję i bez dwóch zdań pod względem ilości zwolenników: wygrywa benzyna z LPG.

Po drodze wyszło jeszcze wiele ważnych czynników na które nie zwróciłem uwagi. Na przykład sporym minusem w LPG jest to, że nie ma dedykowanego miejsca na koło zapasowe, diesel za to bardzo śmierdzi, a w LPG jest problem gdy się jeździ za granicą. Oprócz tego było wiele innych, cennych spostrzeżeń. Dodatkowo perełka:

Konrad1007: szczery ropniak zajebisty na trase, ale coz, serce muwi cos z 1,8T, tagże weś octavie 1,8T i zacipuj na 200kucy


Nie
  • Odpowiedz