Aktywne Wpisy
![Adamfabiarz](https://wykop.pl/cdn/c0834752/97846dcb4fdbb14206ba0caa90547f91ab01a39cd8459819fd1f48d293867512,q60.jpg)
Adamfabiarz +43
No w końcu proces detailingu zakończony po ponad pół roku od rozpoczęcia. Robione było na 4 raty, bo inaczej musiałbym auto zostawić na 2 tygodnie, a nie mogę sobie na tyle czasu pozwolić bez auta. Koszt całkowity po rabacie: 12,5k zł. I weszło:
- folia ppf 10-letnia na 95% zewnętrze auta (pozostałe 5% to klamki, tylnie światła, relingi dachowe) w tym ściągnięcie napisów i ponowne nałożenie, tak więc folia jest także pod
- folia ppf 10-letnia na 95% zewnętrze auta (pozostałe 5% to klamki, tylnie światła, relingi dachowe) w tym ściągnięcie napisów i ponowne nałożenie, tak więc folia jest także pod
![Adamfabiarz - No w końcu proces detailingu zakończony po ponad pół roku od rozpoczęci...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/c1d7ca18d80421de16844bb8c3a56b9be834ad246fad2d8ec81a4f6a683362f4,w150.jpg?author=Adamfabiarz&auth=75eb0b724029206d563467a934e7e6c0)
źródło: fabia detal
Pobierz![farbowanylisek](https://wykop.pl/cdn/c0834752/014ba7d72373549ac3b05cee7d9f13080d42bce492ff365e1ba5e53bb6ad3c18,q60.jpg)
farbowanylisek +315
Amerykańska kultura dawania napiwku to największy rak cywilizacji zachodniej #ameryka
![farbowanylisek - Amerykańska kultura dawania napiwku to największy rak cywilizacji za...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/7e88252253b5991cb4f0ccaf4214ae62e0d18ed226d63802588fa1c612992400,w150.jpg)
źródło: Zdjęcie z biblioteki
Pobierz
sam jestem na etapie wyboru auta i z dnia na dzień słysząc argumenty za i przeciw zmieniam zdanie na temat tego co bym chciał kupić.
1) Założenia:
przebiegi rzędu 23k rocznie, 80% to krajówki i autostrady, samochód do 17k~, silnik od 1.6 do 2.0 litrów, 4 lata jeżdzenia.
2) Krótkie zestawienie +/-
==Diesel==
(+):
1) elastyczność, moment obrotowy
2) wygoda przy autostradowych prędkościach i wyprzedzaniu (nie trzeba wiosłować biegami)
3) zasięg na jednym tankowaniu
*) opcjonalnie: łatwa możliwość chip-tuningu
(-):
1) dużo ciężej znaleźć dobrą, niezajechaną jednostkę w moim budżecie w stosunku do benzyny
2) dużo osprzętu i bardziej skomplikowana jednostka co generuje koszta w przypadku napraw
==Benzyna+LPG==
(+):
1) koszty napraw
2) lepszy dźwięk, cichsza praca
3) szybsze grzanie się samochodu w zimę
*) opcjonalnie: brak ewentualnych problemów z odpalaniem w zimie (w dieslu bywa różnie)
(-):
1) założenie LPG to około 3k (1/6 mojego budżetu na auto) - nie będę kupował samochodu z już zamontowaną instalacją
2) duuużo mniejszy zasięg - częste tankowanie
3) konieczność redukowania biegów przy wyprzedzaniu, mniejsza elastyczność i gorsze odczucia w trakcie jazdy (mniej NM)
3) Porównanie kosztów spalania:
Zakładam, że w trasie spalę 10 litrów LPG (2.20zł/l) lub 5 litrów ropy(5zł/l) na 100km.
Diesel: 25zł / 100km = 250zł / 1000km = 5800~zł/23k kilometrów
LPG: 22zł / 100km = 220zł / 1000km = 5100~zł/23k kilometrów
Do tego dorzucam około 200zł(?) na benzynę, którą również trzeba tankować w przypadku LPG, co daje nam oszczędność rzędu 400-500zł rocznie na paliwo.
4) Dodatkowe, ewentualne koszta w przypadku diesla:
1) DPF/FAP - wiele osób się boi DPF/FAP etc. tak tutaj go wykreślam z listy - po prostu w moim przypadku myślę, że znajdzie zastosowanie, zdąży się oczyścić i nie powinien sprawiać problemów.
2) Turbina - rzadziej, ale spotykana również w benzynie, daje mega wrażenia z jazdy, powiedzmy że spotka mnie raz jej regeneracja (1200zł) w trakcie posiadania samochodu.
3) Koło dwumasowe - również widoczne w benzyniakach, ale nie w rocznikach na które mam budżet. Jedna naprawa i wymiana przy okazji sprzęgła - 2000zł.
4) Wtryski - nie lałbym ropy niewiadomego pochodzenia, to chyba największy koszt którego chciałbym uniknąć, niemniej trzeba się liczyć z kosztami rzędu 4000zł(?) w przypadku ich wymiany.
W przypadku LPG:
1) założenie instalacji - 3k
2) droższe przeglądy, regulacja, ewentualne naprawy przez te 4 lata: 1500zł
Diesel: ok. 7k zł
LPG: 4.5k zł
5) Podsumowanie:
LPG pozwoli zaoszczędzić na paliwie 500zł rocznie, co daje nam 2k przez 4 lata, dodatkowo koszta mogące się pojawić w trakcie eksploatacji również wypadają lepiej w przypadku LPG o około 2.500zł.
Czy zatem warto rozważać jeszce tego diesla? Może przeoczyłem coś istotnego? Czy warto więcej płacić za wygodę, elastyczność i dłuższe zasięgi?
Prośba o pomoc.
#motoryzacja #diesel #lpg #benzyna #kupautozmikro
@aarahon: teraz sprawdź kiedy mają maksymalny moment turbo benzyny xD tak samo. A w mojej 1.8TFSI maksymalny moment jest od 1350-5500rpm...
@Saeglopur: no właśnie bałbym się LPG już założonego xxx lat temu przez kogoś, być może mietka w garażu, dlatego planuję kupić czystą benzynę, sprawdzić ją i dopiero zagazować :D
@SpokojnyPan: czy to ten VAGowski silnik
@brzydki_zly_szczery: to przejedź się skodą fabią 1.6 TDI. To taki trochę dziadkowy samochód ale względnie wyposażony egzemplarz po flocie będzie miał już trochę przebiegu najechane ale może okazać się że wciąż będzie warty kupna. Inna sprawa że znalezienie tego auta w 17k pln będzie trudne, tutaj 21k pln by się przydało.
@SpokojnyPan: spoko, w katalogach VW nie znalazłem żadnego 1.8 który
Ja wybrałbym LPG. Mam go od dłuższego czasu. Polecam.
Zasięg faktycznie jest mniejszy, ale i tak co jakiś czas robisz przerwy na WC, dodatkowe kilka min na tankowanie to nie jest tragedia.
Co do elastyczności - faktycznie klekot wypada lepiej, ale pewnie porównujesz TD to benzyny bez turbo.
Co do napraw - kolega za wymianę dwumasy zapłacił więcej niż cała instalacja u mnie :)
Dodatkowe przeglądy - przy SKP dopłacasz
@Agemaker: co kupiłeś? Pomiędzy czym się zastnawiałeś?
@modzelem: nie latam codziennie długich tras (powyżej 100km+), ot mieszkam daleko od pracy i większego miasta, do którego lecę obwodnicą + autostradą - 40km w jedną stronę :D
temu przystanki na wc odpadają
@brzydki_zly_szczery: pamiętaj, ze klekot jest droższy w zakupie, droższy w naprawach. Oszczędności wynikają z różnicy w spalaniu (nie zawsze jakiejś gigantycznej). A portem wszystkie (PB/ON) samochody mają 200k km. dziwne :)
@rabarbarowyStraznik: Gaz się zawsze zwraca, kwestia po ilu kilometrach.
@brzydki_zly_szczery: czy to benzyna czy diesel - silnik najbardziej się zużywa przy pracy w niskiej temperaturze (czyli rozruch, rozgrzanie itd) oraz przy ostrej jeździe. Z tym że flotowy diesel w kompakcie ma najechany przebieg głównie w trasie a to
@aarahon: poprzedni samochód zrobił 170k km na lpg w mieście - nic sie nie działo.
@rabarbarowyStraznik: nadal się zwróci przy dłużej jeździe. niektórzy kupują samochody na 6-10lat, nie na 2-3.
@Agemaker: to oby jak najdłużej się to utrzymywało! Dzięki za odpowiedź :)
Dlatego silnik 1.6 TDI może być jak nowy po przebiegu 300k
Coś więcej o takim dużym dieslu? Sprowadzałeś czy krajowy?
@aarahon: świetna analiza - poczytam o tym więcej
Swoją drogą - a propo diesla to jeszcze ciekawym zagadnieniem jest to, że miasta chyba się szykują na zakaz wjazdu dieslom do centrum? Myślicie że to może