Wpis z mikrobloga

odwieczny dylemat: diesel czy benzyna + lpg?

sam jestem na etapie wyboru auta i z dnia na dzień słysząc argumenty za i przeciw zmieniam zdanie na temat tego co bym chciał kupić.

1) Założenia:
przebiegi rzędu 23k rocznie, 80% to krajówki i autostrady, samochód do 17k~, silnik od 1.6 do 2.0 litrów, 4 lata jeżdzenia.

2) Krótkie zestawienie +/-
==Diesel==
(+):
1) elastyczność, moment obrotowy
2) wygoda przy autostradowych prędkościach i wyprzedzaniu (nie trzeba wiosłować biegami)
3) zasięg na jednym tankowaniu
*) opcjonalnie: łatwa możliwość chip-tuningu

(-):
1) dużo ciężej znaleźć dobrą, niezajechaną jednostkę w moim budżecie w stosunku do benzyny
2) dużo osprzętu i bardziej skomplikowana jednostka co generuje koszta w przypadku napraw

==Benzyna+LPG==
(+):
1) koszty napraw
2) lepszy dźwięk, cichsza praca
3) szybsze grzanie się samochodu w zimę
*) opcjonalnie: brak ewentualnych problemów z odpalaniem w zimie (w dieslu bywa różnie)

(-):
1) założenie LPG to około 3k (1/6 mojego budżetu na auto) - nie będę kupował samochodu z już zamontowaną instalacją
2) duuużo mniejszy zasięg - częste tankowanie
3) konieczność redukowania biegów przy wyprzedzaniu, mniejsza elastyczność i gorsze odczucia w trakcie jazdy (mniej NM)

3) Porównanie kosztów spalania:
Zakładam, że w trasie spalę 10 litrów LPG (2.20zł/l) lub 5 litrów ropy(5zł/l) na 100km.
Diesel: 25zł / 100km = 250zł / 1000km = 5800~zł/23k kilometrów
LPG: 22zł / 100km = 220zł / 1000km = 5100~zł/23k kilometrów

Do tego dorzucam około 200zł(?) na benzynę, którą również trzeba tankować w przypadku LPG, co daje nam oszczędność rzędu 400-500zł rocznie na paliwo.

4) Dodatkowe, ewentualne koszta w przypadku diesla:
1) DPF/FAP - wiele osób się boi DPF/FAP etc. tak tutaj go wykreślam z listy - po prostu w moim przypadku myślę, że znajdzie zastosowanie, zdąży się oczyścić i nie powinien sprawiać problemów.
2) Turbina - rzadziej, ale spotykana również w benzynie, daje mega wrażenia z jazdy, powiedzmy że spotka mnie raz jej regeneracja (1200zł) w trakcie posiadania samochodu.
3) Koło dwumasowe - również widoczne w benzyniakach, ale nie w rocznikach na które mam budżet. Jedna naprawa i wymiana przy okazji sprzęgła - 2000zł.
4) Wtryski - nie lałbym ropy niewiadomego pochodzenia, to chyba największy koszt którego chciałbym uniknąć, niemniej trzeba się liczyć z kosztami rzędu 4000zł(?) w przypadku ich wymiany.

W przypadku LPG:
1) założenie instalacji - 3k
2) droższe przeglądy, regulacja, ewentualne naprawy przez te 4 lata: 1500zł

Diesel: ok. 7k zł
LPG: 4.5k zł

5) Podsumowanie:
LPG pozwoli zaoszczędzić na paliwie 500zł rocznie, co daje nam 2k przez 4 lata, dodatkowo koszta mogące się pojawić w trakcie eksploatacji również wypadają lepiej w przypadku LPG o około 2.500zł.

Czy zatem warto rozważać jeszce tego diesla? Może przeoczyłem coś istotnego? Czy warto więcej płacić za wygodę, elastyczność i dłuższe zasięgi?

Prośba o pomoc.

#motoryzacja #diesel #lpg #benzyna #kupautozmikro
  • 147
  • Odpowiedz
@SpokojnyPan: ale 1.8T zaczyna mocniej żłopać olej jak katuje się go na niskich obrotach a diesle jednak to wytrzymują. Nie ma co ukrywać, diesle nie mają problemów z układem korbowo tłokowym i wypalonymi uszczelkami pod głowicą w takim stopniu jak benzyny z gazem.

Sam sporo jeździłem dieslem i benzyną, w rodzinie też są strasznie podzieleni... Ale naprawy diesli ograniczały się do wymiany turbo, sprzęgła, wtrysków. Nic więcej. A z benzynami cuda
  • Odpowiedz
a w LPG jest problem gdy się jeździ za granicą


@brzydki_zly_szczery: zestaw wszystkich przełączek na europe to 100zł - to nie jest problem, sam posiadam i jeżdżę przez wszystkie kraje bez problemów :)

Na przykład sporym minusem w LPG jest to, że nie ma dedykowanego miejsca na koło zapasowe

Fakt w niektórych modelach to udręka. Może zastanów się nad E60/E61? :D One jeszcze mają miejsce na zapas.
  • Odpowiedz
@pikus88: 1000zł? To oni pół instalacji chcą Ci wymienić?
Ja płacę 20zł za filtr i 30zł za resztę czyli wymiana jego, kalibracja instalacji, sprawdzenie czy nie ma wycieków.
  • Odpowiedz
@aarahon: Konwerterując osiągi Diesla do Benzyny, pamiętaj że diesel ma redline w okolicy 4000rpm, benzyna zaś 6000rpm. Skrzynie biegów przez to są zupełnie inaczej zestopniowane.
Na chłopski rozum, możesz obroty max momentu w benzynie zmniejszyć o połowę porównując z dieslem lub dieslowi dodać połowę gdy porównujesz z benzyną :)
Na przykład
Diesel: 400Nm/2000 RPM ~= 300Nm/3000RPM (możnaby nawet policzyć 300+[300/2]=450).

Dla pełnego porównania:
Weź wykres mocy silnika, pomnóż razy przełożenie wybranego
  • Odpowiedz
W bezpośrednim wtrysku tak było, może nowe instalacje już tak nie mają.


@modzelem: ale tutaj mówimy o aucie za ~ 14k a nie nowym.

A odbiegając od Twojej odpowiedzi to prawie wszyscy przeciwko LPG podają to że nowe instalacje się nie opłacają. No do instalacji z fazą ciekłą to faktycznie się na razie nie opłaca bo sama instalacja jest zbyt droga przy przebiegach nawet 20kkm rocznie. Ale tutaj mówimy o aucie
  • Odpowiedz
czy to benzyna czy diesel - silnik najbardziej się zużywa przy pracy w niskiej temperaturze (czyli rozruch, rozgrzanie itd) oraz przy ostrej jeździe. Z tym że flotowy diesel w kompakcie ma najechany przebieg głównie w trasie a to tak nie niszczy silnika jak miejska jazda na gazie.


@aarahon: to nie gaz niszczy silnik tylko sama uboga mieszanka paliwa, na benzynie jak by jeździć ubogo to tak samo by zawory wywaliło
  • Odpowiedz
@brzydki_zly_szczery: ja pomykam mondziakiem w liftbacku ale te koło jednak czasami uciążliwe. Chociaż można je walnąć za fotel pasażera tylko drzwi nie można wtedy otwierać i jeden pasażer z tyłu wlezie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
W zimę natomiast na benzynie potrafię zanim się przełączy (chociaż nie czuć żadnej różnicy) przejechać 5-18km.


@jarzyn88: sprawdź termostat bo już 5km to dużo a 18 to woah
  • Odpowiedz
@brzydki_zly_szczery: To nie jest tak, że ja jestem zwolennikiem diesla za wszelką cenę. Tak mnie zaklasyfikowałeś w podsumowaniu, ale ja się nie wypowiadałem w pełni na ten temat. Lubię tanią jazdę na LPG, ale w świecie samochodów jakie mnie obecnie interesują czyli europejskie i mające mniej niż 7s do setki diesel zawsze wychodzi taniej niż benzyna + lpg. Głównie za sprawą kosztów seriwsowania. Takie osiągi dostarczają samochody typu Audi S4, BMW
  • Odpowiedz
jak na wszystkie podzespoły?


@Shatter: dorzucasz stówkę i dostajesz rozszerzoną gwarancję, ta pełna gwarancja na wszystko jest chyba tylko w warsztacie gdzie zakładałem ale z tego co pamiętam to wszystkie warsztaty certyfikowane mają tą usługę(tak mi mówiono)
  • Odpowiedz
@brzydki_zly_szczery: tak dla polepszenia Twoich statystyk dam Ci swoje. Tylko nie bierz zbytnio pod uwagę kosztu za kilometr bo miałem kilka napraw związanych z hamulcami, ręcznym i takie tam kompletnie nie związane z paliwem ale koszt podbijają.

Około 10kkm kosztowało mnie 3200zł gdy nie miałem jeszcze gazu. Teraz mam stuknięte już ponad 20k od założenia i spaliłem prawie że tyle samo co na benzynie wczesniej. A dużo jeżdżę po mieście też(nawet
zerathul - @brzydkizlyszczery: tak dla polepszenia Twoich statystyk dam Ci swoje. Tyl...

źródło: comment_gDThnE8GKgzbQji9SGBG53nYHHf0Rjig.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
to nie jest problem, sam posiadam i jeżdżę przez wszystkie kraje bez problemów :)


@sorek: to nawet nie chodzi o redukcję ale o brak gazu na stacjach, podaje przykład: trasa Katowice Praga przez Ołomuniec i Brno - stacji jest dość, ale LPG na co którejś, dodatkowo raz oznaczone na znakach, raz nie.
  • Odpowiedz
@zerathul: właśnie nie wiem. Może chcą mnie naciągnąć. W każdym razie oreintuje się ktoś w dobrym specyfikację od gazu, który zrobi mi ten przegląd? Mieszkam w Ostrołęce ale podjechać mogę tak do 120 km
  • Odpowiedz