Wpis z mikrobloga

W jaki sposób samoucy znajdują pracę jako programiści?

Takie pytanie pojawiło się w serwisie Quora

Mam 17 lat i programuję od 14 roku życia. Głównie koncentruje się na Javie i udało mi się zdobyć piątkę w ocenie końcowej z Informatyki. Jestem całkiem biegły w używaniu Javy (składnia, OOP, GUI/JFrame itd.) i nawet całkiem dobrze radzę sobie z HTML5 oraz CSS3. Jednakże wydaje mi się, że wciąż zbyt wiele mi brakuje, aby się lepiej prezentować na rynku pracy (np: Nie wiem jak działają bazy danych i które z nich powinienem używać). Z tego względu ciekawi mnie jak inni się tego wszystkiego uczą. Zamierzam w przyszłości iść na Informatykę jednak zaczyna mnie irytować fakt, że aby ktokolwiek chciał mnie zatrudnić to muszę iść na studia. Czy są jakieś kursy, bądź rzeczy, które mógłbym robić, aby polepszyć moją sytuację?

Odpowiedź:

Wydaje mi się, że źle do tego podchodzisz. Masz nadzieję, że aby czegoś się nauczyć to musisz koniecznie przejść przez jakieś kursy, gdzie ktoś cię ciebie czegoś nauczy. A samoucy właściwie robią coś zupełnie innego.

Programista samouk ma właściwie bardzo wiele wspólnego z osobą, która sama nauczyła się grać na gitarze. Nie wiem czy kiedykolwiek grałeś na gitarze, więc wytłumaczę ci jak osoba, która chcę się nauczyć grać na gitarze może podejść do nauki gry na tym instrumencie.

Po pierwsze, znajdują swój wzorzec. Jeżeli zamierzają nauczyć się grać na gitarze, to mają swojego idola(bądź idoli) i prawdopodobnie będzie to jakiś znany gitarzysta, którego chętnie słuchają. Więc starają się być tak jak on. Po tym fakcie decydują się że "Ja też mogę być gitarzystą!". Więc idą do lokalnego sklepu muzycznego(albo serwisu aukcyjnego) i kupują używaną gitarę (bo są tańsze i nie robi to na początku zbytniej różnicy).

Następnie jedna z dwóch rzeczy się wydarzy.